Midlertidig arbeidskontrakt?

Student1

Betatt av forumet
Hvem sitt ansvar er det at en arbeidstaker får ny kontrakt før den gamle går ut?

Min sjef mente at jeg måtte selv passe på det. Fordi hun hadde sikkert 20 stk på kontrakt, og kan ikke følge med på alle.
Så æ får ikke lønn denne mnd'en, men på jobb skal æ i helga (eller skulle , hadde ordna avspaseringa FØR æ visste at æ ikke fikk lønn i jan)

du må jo få lønn selv om du ikke har kontrakt.. man får jo ikke lønn på forskudd?

Huh? Du får ikke lønn denne mnd pga du ikke har oppdatert kontrakt? Selv om du har hatt prøvetid, så skal ikke kontrakten være midlertidig ansettelse. Alle ansettelser er i utgangspunktet faste, og prøvetiden skal stå som et eget punkt i arbeidskontrakten. 

Kommer an på hvilken type kontrakt du har. Som arbeidsgiver skal man etter en viss tidsperiode gi ansatte fast kontrakt- midlertidig kontrakt kan kun brukes i en periode og da etter de reglene som arbeidsmiljøloven setter. Litt på siden, men mange som feilaktig har midlertidige kontrakter som stadig blir fornyet.

Har man en midlertidig kontrakt med et bestemt start og slutt tidspunkt cil arbeidsforholdet opphøre ved kontraktens utgang- dette står da i kontrakten og da vil heller ikke arbeidsgiver ha noe ansvar utover den perioden. Ofte brukt ved vikar i forbindelse med kortere oppdrag/ bestemt tidsperiode det vikarieres for.

Sjek arbeidsmiljøloven:)

ORIGINAL: Snupså

Kommer an på hvilken type kontrakt du har. Som arbeidsgiver skal man etter en viss tidsperiode gi ansatte fast kontrakt- midlertidig kontrakt kan kun brukes i en periode og da etter de reglene som arbeidsmiljøloven setter. Litt på siden, men mange som feilaktig har midlertidige kontrakter som stadig blir fornyet.

Har man en midlertidig kontrakt med et bestemt start og slutt tidspunkt cil arbeidsforholdet opphøre ved kontraktens utgang- dette står da i kontrakten og da vil heller ikke arbeidsgiver ha noe ansvar utover den perioden. Ofte brukt ved vikar i forbindelse med kortere oppdrag/ bestemt tidsperiode det vikarieres for.

Midleritidig ansettelse gjelder kun ved vikariat, eller dersom man oppfyller en stillingstype bedriften kun har bruk for i en begrenset periode. Uansett, hun skal jo ha lønn uansett hva slags kontrakt hun har hatt eller ikke. [;)]

Det er jo arbeidsgivers ansvar å følge med på slik! Og har du jobbet, så skal du jo ha lønn for det. Er jo ikke du som har gjort feil. 

Er i ulønna permisjon, og fikk lovnad om jobb hver 3.helg det året æ e i permisjon.
Skrev først 3 mnd'skontrakt, og så 1 mnd's kontrakt " for da va d ikke lenger tillatt med lengre kontrakter enn 1 mnd's"..
Og den gikk ut 31.12, og akkurat det visste æ .

Men æ visste ikke at æ burde ha masa om ny kontrakt--trudde helt seriøst at hun ville jøre som hun alltid har jort med vikarer : Henge dem opp inne på avd / putte i posthylla, slik at vikarene ser dem og skriver under--og man fortsetter i jobben.

Føler at æ blir litt paranoid, og mistenker rett og slett at hun ikke vil ha meg der mer.
Æ får ikke ekstravakter der lenger neste..

I tillegg påsto ho 3-4 gang at æ hadde ønska jobb 2.hver helg. Har ALDRI sagt det !!!
For der va ei dame som hadde lyst å jobbe 3.hver helg-som jobbe 2.hver nu..og at det da ville bli ledig en 2.hver-helg stilling, som æ kunne få. (dvs: at vi bytter..)

Ho ga seg nesten ikke, ho va så påståelig og sto på at æ hadde sagt d.
Jo, æ spurte etter jobb , hver andre ELLER hver tredje helg--måtte jo det,
og hadde jo måttet ta annenhver-helg jobben hvis det ikke hadde vært noe annet.
Men å påstå at æ har ØNSKA mæ det?
[&:][:@]

Så da ordna ho kontrakt i en fei plutseli ..men bare for 2 mnd'er..

____________--------

Personal folkan mente at vi hadde lik ansvar, men hvis leder va intresert i å ha en arbeidstager på jobb, så ville d være naturli at leder tar ansvar for d..

skriver med telefon så kan være knotete forklart[8D] Men var det jeg ville frem til: er strenge krav til midlertidig kontrakt (kanskje hennes egentlig skulle vært å regne som en fast)
hvis krav for midlertidig kontrakt er tilstede så vil den jo opphøre. MEN: skal jo uansett ha lønn for det som er jobbet!!

Ps: er mange arbeidsgivere som bruker midlertidig kontrakt feil for å slippe å si opp folk... Evig midlertidig. Dog er det ikke lov og arbeidstaker ville hatt retten på sin side. (det jeg ville frem til- om den er lovlig midlertidig eller ikke).

Hehe- og selv om jeg er arbeidsgiver er jeg meget bevisst mitt ansvar og mine plikter overfor de ansatte;) Følger tarifflønn og tarifftillegg uavhengig av om de er organisert eller ikke. Samtlige- inkludert sommervikaree får kontrakt før opplæring begynner- OG blir informert om sine rettigheter og plikter. Og de får opplæring etter individuelle behov slik at de skal føle seg trygge i jobben (normalt er tre dager- lengste har fått tre uker (!) - men er verdt det i dag. Alt av møter og kurs blir lønnet og HMS står høyt prioritert.
Denne var vel mer til deg sicily enn TS... Og ja jeg får igjen for det: turn over på 0 de to siste årene[:)] Sosialt setter vi også høyt- trivsel er en viktig del av HMS:)

Hihi- alt som følger arbeidsmiljøloven med tanke på kontrakter og sånn er jeg nødt å overholde i følge min kontrakt med franchisegiver;) Tarifflønn anbefaler de selv om ansatte ikke er organisert.

Og: for å skryte litt til: Arbeidstilsynet var på patrulje og intervjuet flere ansatte mens jeg var på ferie og ikke bare var alt godkjent: de hadde skrevet på rapporten at de var mektig imponert[:)]
ORIGINAL: Sicily

Midleritidig ansettelse gjelder kun ved vikariat, eller dersom man oppfyller en stillingstype bedriften kun har bruk for i en begrenset periode. Uansett, hun skal jo ha lønn uansett hva slags kontrakt hun har hatt eller ikke. [;)]

skriver med telefon så kan være knotete forklart[8D] Men var det jeg ville frem til: er strenge krav til midlertidig kontrakt (kanskje hennes egentlig skulle vært å regne som en fast)
hvis krav for midlertidig kontrakt er tilstede så vil den jo opphøre. MEN: skal jo uansett ha lønn for det som er jobbet!!

Ps: er mange arbeidsgivere som bruker midlertidig kontrakt feil for å slippe å si opp folk... Evig midlertidig. Dog er det ikke lov og arbeidstaker ville hatt retten på sin side. (det jeg ville frem til- om den er lovlig midlertidig eller ikke).

Hehe- og selv om jeg er arbeidsgiver er jeg meget bevisst mitt ansvar og mine plikter overfor de ansatte;) Følger tarifflønn og tarifftillegg uavhengig av om de er organisert eller ikke. Samtlige- inkludert sommervikaree får kontrakt før opplæring begynner- OG blir informert om sine rettigheter og plikter. Og de får opplæring etter individuelle behov slik at de skal føle seg trygge i jobben (normalt er tre dager- lengste har fått tre uker (!) - men er verdt det i dag. Alt av møter og kurs blir lønnet og HMS står høyt prioritert.
Denne var vel mer til deg sicily enn TS... Og ja jeg får igjen for det: turn over på 0 de to siste årene[:)] Sosialt setter vi også høyt- trivsel er en viktig del av HMS:)

Hihi- alt som følger arbeidsmiljøloven med tanke på kontrakter og sånn er jeg nødt å overholde i følge min kontrakt med franchisegiver;) Tarifflønn anbefaler de selv om ansatte ikke er organisert.

Og: for å skryte litt til: Arbeidstilsynet var på patrulje og intervjuet flere ansatte mens jeg var på ferie og ikke bare var alt godkjent: de hadde skrevet på rapporten at de var mektig imponert[:)]

Vi er ikke uenige, Snupså. Jeg har nettopp vært i en konflikt ang misbruk av midlertidig ansettelse selv. Eller, det er ganske nøyaktig ett år siden nå. Jeg vet hva som gjelder. Bare kommenterte som jeg gjorde så det skulle bli litt enklere forklart i hvilke tilfeller man kan bruke midlertidig ansettelse. Er litt enklere enn å ramse opp i alle tilfeller man ikke kan det.[;)]

Og i dette tilfellet virker det som det blir misbrukt... Hmmm får skeptisk antennene opp jeg..

Og i dette tilfellet virker det som det blir misbrukt
... Hmmm får skeptisk antennene opp jeg..

Jepp.. Derfor skrev jeg som jeg gjorde i det første innlegget. [;)]

Og i dette tilfellet virker det som det blir misbrukt
... Hmmm får skeptisk antennene opp jeg..

Jepp.. Derfor skrev jeg som jeg gjorde i det første innlegget. [;)]

Hehe jeg prøver bare å myke deg opp til å se at jeg er en franchise driver som faktisk verner om mine ansatte;) Det er så ufattelig mange "kjipe" arbeidsgivere der ute- men går vel så mye på personlighet som hvilken type de driver via.
(og ja: klart jeg kunne tjent et par hundre tusen mer på bekostning av de ansatte- men jeg ser heller på det som investering i ansatte- det er dyrt med høy turn over)

og akk: nå kupper jeg nesten tråden... Nei nu skal jeg tie og legge meg heller...

Bær over med meg som er i permisjon og må skrive mye og langt i mangel på snakking[8D]

Back
Topp