Middagstråden

scully

Glad i forumet
Augustlykke 2015
Kva har du til middag i dag? Her kan vi samle middagstips og oppskrifter :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Vi skal ha tynnribbe i dag, tømmer fryseren etter jula! Einaste eg hadde lyst på også, skikkelig kvalm i dag!
No er den straks ferdig og, mmm!


Sent from my iPad using Tapatalk
 
I dag blir det bare å bestille en pizza, for i morgen er den o`store flyttedagen så her skal det brukes minst mulig kopper og kar på kjøkkenet, det skal pakkes i esker istede! :)

Men i går hadde vi hjemmelaget lasagne og det er en oppskrift jeg har fått av min mor, den er driiiitgod (og litt sunnere faktisk ;) )

Lasagne:

Kjøttsaus:
4-800gr kjøttdeig (jeg klarer meg med 400gr, men mannen er kjøtteter og må ha 800 :p)
4stk store gulerøtter -revet
samme mengde revet sellerirot
1-2løk
3 bokser/esker hakket tomat
salt/oregano/basilikum etter smak.

-Kjøttdeigen stekes først, så steker du løken og grønnsakene før du har over hakket tomat og smaker til med salt/krydder. Kok et par minutter.

Hvit saus - lag den gjerne litt tykkere enn til fiskekaker o.l

lasagneplater

og ost på toppen (pleier å bruke den røde pakken med revet ost fra tine).

Legg kjøttsaus først, plater, hvit saus, plater, lagvis videre, avslutt med kjøttsaus og ost på toppen.
Stekes midt i ovnen på 200gr i 30min.

Med salat til er dette nok middag for to dager for en familie på 4 ;)
 
Nachos tror jeg.
Eller brødskive for det demper kvalmen....
 
Pølse med brød sto på må ha lista i dag :p også blir det hjemmelaget pizza i kveld :)
 
Her ble det strimlet kyllingfilet med diverse krydder, salat og en hjemmelaget rømmedressing med løk i wraps. :) Veldig godt med noe lett etter all julematen!
 
Nashos med salat <3 :)
 
Fiskepuddingbiter, pasta og grønnsaker i hvis ostesaus. Hadde egentlig pinnekjøttrester, men blir uvell av å tenke på det.
 
Her ble det thai suppe og nan brød! :) godt, men ble kvalm! :p
 
Gratinert pastaform til middag her i dag:

Stek 500 gram kjøttdeig, bland i en pose tacokrydder(jeg plusser på med en god del andre krydder også, som hvitløk, chilli, paprika, salt, pepper etc), en halv boks matfløte og 3 ss creme fraiche.
Kok en ''grei mengde'' pastarør(penne).

Bland pastaen og kjøttdeigsausen godt i en ildfast form, slik at det våte kommer inni pastarør og lager en skikkelig smørje. Topp med revet ost og gjerne litt oregano på toppen. Server med hvitløksbaguetter og salat :)

Det er veldig enkelt og helt himmelsk. Enda bedre dagen etter :p
 
Gratinert pastaform til middag her i dag(....)
Brukar å lage nesten samme! Men uten fløte og med 1 heil boks creme fraiche, mais, paprika og løk :) nydelig godt! Kallar det taco-penne :)
Brukar samme smørja når eg lagar nachos også, berre byttar ut pasta med nachochips.
 
Skinke salat med pasta og hvitløksbrød! :) tåler ikke å lese om middagene deres uten å bli småkvalm:p haha!
 
Brukar å lage nesten samme! Men uten fløte og med 1 heil boks creme fraiche, mais, paprika og løk :) nydelig godt! Kallar det taco-penne :)
Brukar samme smørja når eg lagar nachos også, berre byttar ut pasta med nachochips.
"vår" variant er med en boks creme fraiche (gjerne lett) og to pk kremost med urter fra tine :D
 
Pastarett, som er helt nydelig. Anbefaler alle å lage denne til feks syklubb, selskap, jentekveld etc.

Ingredienser:

Nøytral olje
3-4 fedd hvitløk
4-500 g pennepasta
500 g kyllingfilet
1 pk sukkererter
1 pk pinjekjerner
1 pk soltørkede tomater
Litt revet ost
0.5 pk cherrytomater
1 pk krem/matfløte

Kutt opp soltørkede tomater i biter i en stor bolle, press 3-4 båter hvitløk og ha i. Ha over olje, nok til at det dekker/blander seg med alt. Ta litt salt og pepper. (NB, de soltørkede tomatene er salte i seg selv så ikke ta mye salt)
Kutt opp sukkererter,cherrytomater og kylling, mens vannet til pastaen kokes opp.
Stek kyllingen mens pastaen kokes.
Bland til slutt alt sammen i den store bollen. Hell over følte til sist og bland godt. Server med varme rundstykkene til :)

Om jeg skal lage til mange (10-12 stk) øker jeg litt på oppskriften:)
 
Back
Topp