Middagstips

BBYG

Glad i forumet
Septemberskattene 2023
Gresskarfrøene2023
Hei,
Er så matlei og ingenting frister pga kvalme. Jeg vet ikke selv hva jeg må ha, og vi leker ofte «gjetteleken» når vi skal lage middag eller annen mat her i hus. Hadde vært supert med litt inspirasjon fra andre på dette :happy:

Tenkte denne tråden kunne være en måte vi kan dele sunne og gode oppskrifter på, gi råd angående mat, små måltid, store måltid, sunn snaks osv.
 
Fin tråd! Sliter med det samme. Det går litt opp og ned da, her om dagen gledet jeg meg plutselig til middag?! Det har jeg ikke gjort siden januar :hilarious: men det er fremdeles flest av de dårlige dagene…. Vi skal prøve denne i dag! Ida Gran Jansen (lagt ut for 3 dager siden, så den ligger langt oppe i feeden).
D2CD8563-E6EB-4363-B782-6D4D944E5A0A.jpeg
 
Quinosalat med mango og granateple
fra Linda Stuhaug.no

IMG_2475.jpeg

 
Kyllingfavoritter fra Trinesmatblogg, her finner jeg mange gode retter :joyful:

IMG_2473.jpeg
 

Vedlegg

  • IMG_2474.jpeg
    IMG_2474.jpeg
    669,6 KB · Visninger: 1
Jeg har hatt samme problemet! Det viktigste for meg er variasjon.. Dette er det vi har oftest:
Fiskegrateng
Wok
Bakt potet med fyll
Pokebowl (salmalaks er ok som gravid)
Grøt
Minipizza
Pølse og potetstapp
Fiskekaker
Kyllingvinger og søtpotetfries
Spaghetti bolognese
 
Jeg har hatt samme problemet! Det viktigste for meg er variasjon.. Dette er det vi har oftest:
Fiskegrateng
Wok
Bakt potet med fyll
Pokebowl (salmalaks er ok som gravid)
Grøt
Minipizza
Pølse og potetstapp
Fiskekaker
Kyllingvinger og søtpotetfries
Spaghetti bolognese
Åh! Fikk lyst på bakt potet :Heartred
 
Jeg har hatt samme problemet! Det viktigste for meg er variasjon.. Dette er det vi har oftest:
Fiskegrateng
Wok
Bakt potet med fyll
Pokebowl (salmalaks er ok som gravid)
Grøt
Minipizza
Pølse og potetstapp
Fiskekaker
Kyllingvinger og søtpotetfries
Spaghetti bolognese
Åh! Fikk lyst på bakt potet :Heartred

Jaa! Bakt potet :Heartred:Heartred
Det måååå vi ha her hjemme i helgen! Takk for tips!

Vi har en del faste middager vi rullerer på og alltid i et mønster sånn her"
Mandager er vegetarmiddag, oftest spagetti bolognese med linser, annet er falafel, vegetarnuggets, vårruller.
Tirsdag er fiskedag - sprøstekt fisk, fiskesuppe (Rema sin i ferskdisken og med fisketerninger oppi), fiskeburgere med stekte småpoteter, lettsaltet torsk, fiskegrateng
Onsdag er kyllingdag - kyllinglår, suppe, wok, kyllingboller, korma, stekt ris med amerikansk blanding og grillet kylling
Torsdag et ny fiskedag
Fredag taco
Lørdag pizza
Søndag får tidkrevende middager slik som komle, lasagne, lapskaus eller diverse kjøttmiddager, eventuelt noe superlett vi kan lage på bål/stormkjøkken noe vi er ute på tur :happy8
 
Åh! Fikk lyst på bakt potet :Heartred
Ja, det var en av mine første cravings så har spist det MYE siste ukene! Supert triks er å prikke hele poteten med gaffel først, så 4 min på hver side på full guff i mikroen før man pakker de inn i folie og stekeovn, da tar det seriøst bare 30 min! Brukte timesvis i starten :hilarious:
 
Lagde bakt potet på grillen i dag :Heartpink :happy: namnam
 
Grønnsakssuppe med pølse :Heartred Første middagen på lenge jeg faktisk synes var skikkelig god og som jeg ikke kvia meg for å skulle spise!
 
Altså, det er vel ikkje noko eg har meir lyst på enn ein saftig, medium biff med bernaise og spekemat til dessert men når det ikkje går så blir det heimelaga squash-lasagne. Eg plar bruke dette:
400 gr kjøtdeig
2 boksar hermetisk tomat
Ca 1 dl vatn
2 buljongterninger
2-3 gulrøter
Kvitlauk etter smak (eg likar 3-4 fedd)
3- 4 laurbærblad (kjem an på storleik og kor lenge den har liggi)
Ein god skvett fløyte
1 squash delt opp i tynne skiver
Ost til gratinering

Steik kjøtdeig, kvitlauk og gulrot. Tilsett tomat, vatn og buljong. Ha oppi laurbærblad og evt anna krydder. Tilsett fløyte. Smak til med salt og pepper. La sausen koke inn til ønska tjukkelse.
Legg lagvis kjøtsaus og squash. Ha på ost. Den er ferdig når osten er smelta
 
Back
Topp