Jeg begynner jeg!
Vi pleier å lage kyllingkebab på spyd når vi skal lage noe som er lettvint og godt. Oppskriften fant vi på matprat. Kjøttdeigen deler vi, sånn at den delen som barna skal spise ikke blir riktig så sterk. Men da må også mengden med alt krydder justeres. Det kan bli VEL sterkt med 1 ss chilipasta til bare 200 g kjøttdeig f.eks
Kunne bare lagt med link, men skriver oppskrifta også jeg...
Til ca 4 porsjoner:
400 g kyllingkjøttdeig
1 ss rapsolje
1 ss malt kanel
1 ss chlipasta (sambal oelek), eller etter ønsket styrke. Jeg syns 1 ss er mer enn nok, men så er jeg ikke så glad i kjempesterk mat heller
3 fedd hvitløk - finhakket
1/2 rødløk - finhakket
Hakket, frisk koriander. Strøs over ferdigstekt kebab...
Trepinner/spyd
Bare bland alle ingridiensene godt, bortsett fra koriander. Form avlange pølser og klem dem rundt trespydene.
Stek ved 200 grader i ca 15 min (kan også grilles på grill). Strø over koriander ved servering.
Vi serverer med tomatskiver og fetaostskiver, nanbrød og tzatziki (Som lages av yoghurt naturell/gresk youghurt, agurkbiter og hvitløk til smaken er som du vil ha den..)
Det er veldig godt, det syns til og med vesla som er matlei. Hun syns det er stas og blande sammen alt med fingrene, og lage pølser ut av kjøttdeigen. Vi bruker vel max 20 min på denne middagen...
http://www.matprat.no/oppskrifter/rask/kyllingkebab