Hjemmelagede kylling nuggets med ris og grønnsaker til?
Kyllingkjøttdeig blandes med salt, pepper og et egg + litt hvetemel til god fasthet. Form kuler som du ruller i mel, dypper i pisket egg, ruller i griljermel eller knust baconcrisp og så trykker du de til nuggets i stekepanna.
Pølsegrateng med potetmoslokk
Kok poteter i små terninger, hell av vann og mos potetene sammen med smør, salt, pepper, muskatt og litt melk.
Kok makaroni, lag hvit saus og kutt opp pølser. Bland sammen og ha gjerne oppi litt frossen grønsaksblanding. Hell i en ildfast form, dekk det hele med potetmos og stek i ovnen til potetmosen er litt gyllen her og der eller til tålmodigheten tar slutt. (200 grader, ca 10-15 min)
Ellers er det veldig godt med stekt kylling (jeg steker i stekepose i ovnen med smør og krydder, 200 grader 20-25 min), ris, brokkoli og en god saus til (kremet kyllingsaus for eksempel)
Pasta/pesto er en storslager her, jenta mi er jo ikke så mye eldre enn di. Koker pasta og blander i et glass med pesto. Bruker stekt kylling eller stekt laks til og blomkål og brokkoli attåt.
Hverdagslapskaus har jeg nylig lært meg!
Kok opp ca 1 L vann med 1-2 buljongterninger, ha i frossen lapskausblanding og la det småkoke i noen minutter. Skjær opp middagspølser og annet godt du har i kjøleskapet (f.eks. litt rester av fenalåret du bare måtte se langt etter i jula) og ha oppi. Skru av varmen, hell på en pose potetmos og rør godt. La det stå litt og om det er for tykt, spe med vann og om det er for tynt, spe med litt ekstra potetmos. Smak til med salt og pepper.
Det var noen middagstips herfra :-)