Middagstips til plukke-barn?

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
:))
Kidsa "plukker" mat... altså velger ut noe fra tallerken de spiser... de spiser ikke alt hver dag. De spiser noe kjøtt og mye grønnsaker. De spiste chips, potet spiser de ikke, ris er godt og innimellom pasta. Glad i fisk forsåvidt. Eldste vil ikke ha saus og ingen spiser ketchup.

Den ene momser lasagne og den andre vil da heller ha brød.

Jeg trenger middagstips rett og slett. De/Vi har hatt lang periode med dårlige mager som helt sikkert har påvirket matlyst.. men brød spiser de det synger ;-).

Kjappe lette sammensatte middager hvor de kan velge mellom gode saker på tallerken og vi voksne får et greit måltid vi også. Jeg er møkklei av å finne på nye ting å prøve som kan falle i smak.

Hjemmelagde fiskepinner? Veldig lett. Barna kan også være med å lage.
Jeg bruker torsk og laks. Skjærer i strimler,salt og pepper,så dyppes de i mel,egg og geriljermel (i den rekkefølgen). Jeg bruker mye smør når jeg steker. Kan lage stappe inntil og valgfriegrønnsaker.
Eller ris inntil.

Mine er glad i kjøttboller.
Kyllinglår? Med ris og maiskolbe.

Tomatsuppe. Lapskaus. Gryte. Mine er ikke glad i gryte,men så fort jeg serverer den i pitabrød med salat inntil spiser de:-P

Tortilla wraps?! Da kan de plukke det de vil spise der og da og rulle sammen. Vi har alltid mais, tomat, paprika, agurk, salat, (vegetar)kjøtt, rømme, salsa, guacamole på bordet og da kan de bare velge det de har lyst på.

Dytter litt selv :D. Takk for foreløpige tips.
Hjemmelagde fiskepinner av sei lagde jeg rett før jul, og det var en slager for de fleste :). Med en haug kokte gulrøtter blir det en bra rett. Poteter utgår jo for de to små.. om jeg tar på, så utgår det for unga og inn i bikkja.

Gryte ja :D. Men trenger gode oppskrifter på gryte :)). Tips?

Maiskolbe må jeg skrive ned :D. ungene elsker mais, men aldri fått gnagd på en kolbe. Det må jo bare bli gøyalt.
Kyllinglår må vi spise når pappan er vekk :D. Har begynt å ha lyst på kylling i det siste ja. Mannen min er veldig allergisk. Kan ta på det .. men får han i seg en dråpe med kyllingbuljong i saus eller noe er det kjørt.

Kjøttboller er alltid bra det og ja, lenge siden jeg har lagd. :)

Synd de ikke spiser noe særlig rent kjøtt.. som biff og fileeter og sånn.

Tomatsuppe har jeg aldri servert.. noterer det og :)

Noen flere ideer fra folk? Eller tillegg til ideene over? :)

Her er pitabrød med valgfritt tilbehør stor suksess! :)

Tomatsuppe i kopp (m massevis av makaroni og kanskje kjøttdeig/kjøttboller) er stas her.
Ellers pasta og kjøttsaus i flere varianter, taco og å få plukke selv.
Lasagne, pølse og macaronigrateng, krydret laksefilet i ovn.

Hjemmelagde fiskepinner? Veldig lett. Barna kan også være med å lage.
Jeg bruker torsk og laks. Skjærer i strimler,salt og pepper,så dyppes de i mel,egg og geriljermel (i den rekkefølgen). Jeg bruker mye smør når jeg steker. Kan lage stappe inntil og valgfriegrønnsaker.
Eller ris inntil.

Mine er glad i kjøttboller.
Kyllinglår? Med ris og maiskolbe.

Tomatsuppe. Lapskaus. Gryte. Mine er ikke glad i gryte,men så fort jeg serverer den i pitabrød med salat inntil spiser de:p
Fiskepinner lager vi også, det er en hit, i går spiste han like mye som meg, og jeg er storspist :)

Hva med wok? Om du tar kjøtt og grønnsaker i flere omganger kan de serveres seperat slik at de kan plukke det de vil ha.

Om de liker fisk bare MÅ jeg anbefale laks med fløte og dill saus. Når du har stekt laksen heller du (minst) en boks matfløte i panna og koker dette inn med en god del frisk hakket dill. Nydelig! Ved siden av kan du servere kokte/dampede/wokede grønnsaker som gulrot, broccoli, blomkål og selerirot f.eks.

Pizza, der de selv velger hva de vil ha på. Pita pizza er jo fryktelig enkelt og ganske godt også.

Potetmos med pølse , purre og makaroni bland det sammen i en illfast form, og ost over barna hver digger det :)

Potetmos med pølse , purre og makaroni bland det sammen i en illfast form, og ost over barna hver digger det :)
Dette liker både store og små jer i huset iallefall:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Back
Topp