Middagstips barn

Googlimoogli

Glad i forumet
Assistert-jentene
Junibarna 2019
Min gutt på snart 4 spiser fortsatt ikke alt! Jeg selv ønsker å spise minst mulig karbohydrater(potet, brød, ris, pasta)! Han liker ris, pasta, brød og pommes frites. Jeg syns det er vanskelig å planlegge middagen. Jeg syns gutten vår får nesten kjøtt (fisk, karbonade, pølse, eller storfe) nesten hver dag! Dette fordi det holder ikke å kun spise potet, ris, pasta eller brød til middag! Han liker og vafler og pannekaker! Men tror dette er fordi han elsker jordbær syltetøy! Elsker frukt og det spiser vi nesten hver dag! Liker godt havregrøt med honning også! Og spiser litt stekt egg med ketchup! Men er ikke glad i det! Liker nylig også pizza! Fisk er han heller ikke sp glad i dessverre slik at vi kan ikke spise det hver dag! Det jeg er redd for er at det blir for mye kjøtt på menyen! Håper han ettehvert kan like salat og lignende og! Ellers får han litt flytende multivitamin daglig med en dråpe vitamin D!

For å få barn til å like nye ting må de smake på denne nye tingen mange ganger, konsentrer deg om noen få nye ting og bare en ny ting til hver måltid, der han må smake en bit, gjør drt gøy, forklar hva måten heter, snakk om farge, og hva den maten er godt for. F eks gulerot, som er bra for nattesyn osv. Legg lista lav og si han bare trenger å smake på en bit, f eks på str med en mynt. Legg på litt av det han liker på tallerken, og si han får mer, f eks pasta når han har smakt på f. Eks guleroten.

Det er også viktig å lede med et godt eksempel. Utover dette så ikke fuss over spisingen, ha en normal samtale rundt bordet om hva som har skjedd osv. Barn spiser som regel om de er sulten, og om de spiser lite til et måltid eller to vil de ta det igjen senere.

Hva du enn gjør, ikke gi snacks mellom måltidene.

Hvis dere spiser f. Eks taco så legg alt separat på tallerken, fokuser på den ene grønnsaken du vil han skal prøve, og gjærne ta en av de andre å spis den så barnet ser det og si nam nam, overdriv litt :)

Sist men ikke minst vær tålmodig og ikke gi barnet ditt en annen middag enn det dere spiser :)

Håper det hjelper! Lykke til <3

Først er det viktig å få avklart om det her er snakk om et barn med selektive spisevansker. For da er det viktig å få anbefalinger fra lege/ernæringsfysiolog.

hvis det ikke er snakk om selektive spisevansker er jeg enig med kosmo i å legge lista lavt. Lag kun en middag (faller man for fristelsen og lage egen middag til barnet vil det sitte langt inne å smake på nye ting). Ikke tving i barnet mat, men oppfordre til å smake. Gryter hvor alt er blandet er ofte vanskeligere enn når ting ligger separat på tallerkenen. Gi barnet valg slik at det føler selv at det har påvirknings kraft. Eks at barnet må smake på enten gulrot eller kylling som ligger på tallerkenen (kan være en fordel å ha maks 4 valg muligheter ellers blir det ofte vanskelig for barnet å velge). Noen barn spiser mer hvis det får være med på å lage maten så det kan også være verdt et forsøk. Husk også at spiser barnet lite middag så er det ikke krise (så sant barnet ikke lider av undervekt og ernærings mangel) .

Back
Topp