Middagstips 1-åring

Har ei på rett over året og hun får det samme som det vi spiser til middag :)
Det er ikke alt som går ned, men vi tilbyr og gir alt uansett. Da kan hun ta på, smake og bli kjent med maten :)

Lurer også på dette,vanskelig å finne på noe,det er ikke alt vi har som passer for han på ett år. Me vi gir i dag fiskepinner,fiskekake, pannekake, brød (for vi prøver å venne han på det mer,han er ikke så glad i det ennå). Ellers får han ofte noe litt rart,som stor paprikabit han kan smakE på,agurk, ost, brokkoli.. han smaker jo ikke på alt alltid,men han må jo få tilbudet. Kjøtt virker som han ikke har sansen for,kjøttdeig feks, me kjøttkaker og sånt må jo være fint å tygge sund for en liten en også. Pasta er også fint,og ris.

Jeg har et barn på 15 mnd. som nå bare vil spise selv og jeg trenger derfor tips til middag som er passende. Hun klarer ikke å spise med skje (enda). Hun er også ganske sær på konsistens. Hun liker pølse, fiskekaker o.l godt men vil ikke ha potet eller gulrot f. eks. Hun har spiste mye middagsglass og vært fornøyd med det så hun har ikke spist så mye forskjellig ennå.

Hva spiser deres på ca. samme alder?

Min spiser bare selv. Jeg ville forsøkt å servert henne mat hvor hun ikke er fortrolig med konsistens, og samtidig sørget for at noe av måltidet er med konsistens hun liker. Ofte kan det bli en periode hvor maten må utforskes mer enn spises når de går over til å spise mer selv.
Men, til det du spør om :) her er mat jeg serverer han på 13 mnd:

Fisk:
Laks (steker den i smør på middels varme 4-5 min på hver side) krydrer med litt pepper og provencekrydder
Torsk (steker den i smør på middels varme 6 minutter på 1 side, snur og steker 2 min på andre siden) krydrer med pepper og sitron, evt også gressløk
Og fiskekaker som du nevnte
Alternativt tilbehør:
- frosne rotgrønnsaker fra rema (varmer i panne med smør, blir fort mykt nok til at han tygge det selv uten å måtte jobbe så mye)
-søtpotetmos (han spiser denne med henda, ja litt gris :p)
- vanlig potetmos (synes bare kokte poteter blir vel tørt)
- div kokte grønnsaker: brokkoli, blomkål, gulrot
- fryste aspargesbønner (varmer i panne med smør)
- fryste erter, koker og moser til ertestuing med litt smør i. Den blir fast og er lett å spise med henda. Eller så elsker han å pille opp hele erter med pinsettgrep
- råkostsalat med eple og gulrot (rasler gulrot på minste str, eple på den største, så greier han fint å rygge)
- iblant eggesmør eller en klatt rømme ved siden/på fisken

Kjøtt:
- kjøttdeig, Tomatsaus (glass eller hjemmelaget) og pasta. Bruker skruer fremfor spaghetti for det klarer han ikke spise. Har gjerne ekstra sopp, gulrot, squash og linser i gryta for ekstra næring.
- taco, minis definitive høydepunkt. Du kan lage eget krydder av paprika, spisskummen pepper og litt salt til alle, eller bare henne, så er du sikker på at det ikke blir for mye salt. Min får en lefse hvor jeg først smører utover most avokado, rømme, revet ost, kjøttdeig/kylling delt i små biter. Ruller sammen og deler i to, så får han en halv lefse om gangen. Gir de andre grønnsakene ved siden av.
- pastagryte, kan lages vegetar eller med pølsebiter:
Steker sopp, løk, gulrot, søtpotet og squash. En boks hermetiske tomater, 5dl buljong, lar det putre en god stund til alt er mørt. Tilsetter linser og evt biter av middagspølse samt macaroni. Putrer videre til pølser er gjennomvarme og macaroni er ferdig. Kan såklart ha andre grønnsaker oppi også, jeg bruker det jeg har.
- Ovnsbakt kylling. Gir dette i mindre biter, og bruker det samme tilbehøret som vanlig. Feks potetmos og ovnsbakte grønnsaker, fløtesaus.

Diverse supper.
Har tidligere gitt dette på disse koppene med sugerør som finnes på alle matbutikker.
Nå er han lei av dette, så vi øver med skje. Erfaringsmessig kan jeg si at det blir MYE gris, men han skjønte ganske fort at han må bruke skje for å få det i seg. Likevel må han gjerne teste å ta hele hånda nedi av og til. Så gi dette når du kan vaske og skifte etterpå. Brød dyppet i suppe er også godt.

Mellommåltid/lunsj:
Bolle med frukt. Gir alt mulig, eplebåter (uten skall foreløpig), banan, appelsin, mango, pære (favoritten).

Avokado. Spiser det fint selv om han får store nok biter så ikke avokadoen sklir ut av henda.
Yoghurt naturell, bruker blender og har i Havregryn og banan, frosne bær. Spiser selv med skje eller fra gjenbrukssmoothiepose.

Banan/havrepannekake
Kjører Havregryn i blender til det blir mel. Stavmikser en banan, blander i 1-2 egg, havremel og evt bittelitt melk til en tjukk røre. Kan fint lages uten banan. Serverer uten pålegg, med hjemmelagde rørte bør eller most avokado.

For å begynne å øve med skje, kan jeg anbefale litt tjukk havregrøt. Den sklir ikke like fort av skjea som suppe og yoghurt. Jeg har på rørte bær som jeg har laget ved bare å varme det i en kjele så en del væske damper ut, tilsetter evt bittelitt sukker hvis det er veldig syrlig. Kan vel bruke honning nå som de er over et år også. Rosiner eller bananskiver er også god topping. Ceylonkanel fås kjøpt på helsekost, det er kanel som er trygt å spise for de minste. De har også et helios syltetøy som kun inneholder frukt, ingenting annet som vi også topper grøten med.

Lykke til med spisinga fremover :)
Edit: når det gjelder å smake ny mat, feks grønnsaker er deg fint om bitene hun får er så store at hun kan ta en bit av det, om det var forståelig. Feks en brokkolibukett. Så kan hun oppleve hele grønnsaken ved å se og kjennes en ordentlig også.
Og når det gjelder krydder bruker jeg det som før, utenom salt som jeg først tar på når maten er på tallerkenen. Moderer såklart i forhold til sterk mat.

Last edited:
Her har barna alltid spist det samme som oss. Har lagd kokt eller stekt ren fisk eller kylling (mye salt i pølser, ferdig mat så det har vi veldig sjeldent) og grønnsaker (gulrøtter, erter, brokkoli, blomkål, potet, søtpotet, mini mais, rotgrønnsaker ). Så har vi voksne hatt på krydder, saus o.l i tillegg. Mine har også vært veldig glad i kikerter så vi har ofte byttet ut poteter med det.

Her har barna alltid spist det samme som oss. Har lagd kokt eller stekt ren fisk eller kylling (mye salt i pølser, ferdig mat så det har vi veldig sjeldent) og grønnsaker (gulrøtter, erter, brokkoli, blomkål, potet, søtpotet, mini mais, rotgrønnsaker ). Så har vi voksne hatt på krydder, saus o.l i tillegg. Mine har også vært veldig glad i kikerter så vi har ofte byttet ut poteter med det.

Glemte å skrive at mine ikke liker gryter hvor ting er blandet derfor har vi ikke hatt det så ofte

Og en annen favoritt jeg kom på nå er såklart egg:
Eggerøre med gressløk eller persille
Kokt egg
Speilegg (litt vanskeligere å konsumere)
Omelett (med diverse grønnsaker som stekes lenge nok til at det blir mørt, har gjerne smårettskinke og revet ost opp også)
Serverer egg med eller uten brød :)

Og en annen favoritt jeg kom på nå er såklart egg:
Eggerøre med gressløk eller persille
Kokt egg
Speilegg (litt vanskeligere å konsumere)
Omelett (med diverse grønnsaker som stekes lenge nok til at det blir mørt, har gjerne smårettskinke og revet ost opp også)
Serverer egg med eller uten brød :)

Ja egg er også en favoritt her. Eggemuffins har jeg laget mye

Hm, min er veldig glad i

pasta bolognese
pasta carbonara
taco (veldig enkelt å tilpasse etter hva minien liker av tilbehør)
fiskekaker med grønnsaker, særlig erter
omelett
poké (en slags sushi uten at det er i ruller liksom)
kylling/pasta/karrigryte (https://coop.no/extra/tid--penger/kylling-med-creme-fraiche-i-panne/)
kyllingboller i karri (https://www.rema.no/oppskrifter/kyllingboller-i-karrisaus/REC-59500/)
tomatsuppe (nå spiser han den med skje, men før han klarte det drakk han tomatsuppe av kopp, eller duppet brødskive oppi, eller hadde som "saus" oppå pasta)

Her har det vært samme maten som oss fra 6 mnd alder. Ingen babymat. Spiser alt vi spiser, ingen unntak. Spiser mye rent kjøtt pga at vi ikke er så glad i pølser og farseprodukter osv hos oss. Vi lager alt fra bunnen, og har derfor bedre kontroll på saltinntaket. Vi salter på tallerkenen til oss foreldre, ellers krydrer vi med krydder uten salt i matlagingen. Vi prøver å utfordre litt på smaker, og har fra starten latt ungen smake på alt. Her går alt ned, fortsatt ingen konsistens som ikke går ned, og heller ingen matvarer som blir avvist. Spiser alt fra biff til oliven og sylteagurk med stor appetitt.

På barebrabarnemat.no ligger det ute gratis oppskrifter på middager som passer til hele familien. Jeg har også brukt sunnstart.no mye til inspirasjon, og det jeg har prøvd derfra har vært poppis hos min. Han er jo noe yngre da, men.

Mulig du har vært innom de sidene allerede. :)

«Hva spiser deres på ca. samme alder?»

Du får jo faktisk svar på spørsmålet ditt, men så blir du sur for svarene:eek:. Gi ungen en skje/gaffel og la han prøve seg fram. Min er 1,5 år og er heller ikke flink med bestikk, men han får prøve seg til hvert måltid likevel. Det tok lang tid før han klarte å spise mat som ikke var most. Faktisk klarte han ikke det før han var over ett år. Hva med å prøve bananlapper? Søtt, sunt og myk konsistens.

Spiser det vi spiser :P Bare tuller, syns det er like vanskelig som deg, siden vi og har feks en del take-away eller rett og slett ikke orker å lage noe særlig middag (er inne i en periode med mye sykdom).

Har laget en del lapper (havregryn, cottage cheese, egg og gulrotmos), havremuffins og eggemuffins som vi har i frysen og tar opp sammen med avokado (kjøper oppkuttet, frossen) og eventuelt noen andre grønnsaker/frukt i tillegg til en skive. Omelett er også veldig populært og kjapt å lage.

Ellers har vi middager som wok med kylling/svinekjøtt (tar som regel av litt før vi har saus oppi hvis den er veldig salt) med ris eller nudler, pasta i ulike former (tomatsaus og kjøttdeig, soppsaus med kylling) og putter en del grønnsaker i, hjemmelaget pizza, taco, fisk (torsk/laks) i form i ovnen, fiskekaker, fiskepinner, fiskegrateng, lapskaus, tomatsuppe (med mer makaroni enn suppe egentlig), osv. Noe er veldig grisete og noe havner kun på gulvet alt etter humøret. Har hatt matkasse en del uker når vi har gått skikkelig lei, der kan hun som regel spise de fleste middagene og vi får litt inspirasjon. :)

«Hva spiser deres på ca. samme alder?»

Du får jo faktisk svar på spørsmålet ditt, men så blir du sur for svarene:eek:. Gi ungen en skje/gaffel og la han prøve seg fram. Min er 1,5 år og er heller ikke flink med bestikk, men han får prøve seg til hvert måltid likevel. Det tok lang tid før han klarte å spise mat som ikke var most. Faktisk klarte han ikke det før han var over ett år. Hva med å prøve bananlapper? Søtt, sunt og myk konsistens.

Nå spesifiserer ts at hun ønsker tips til mat som passer i oppstartsfasen til å spise selv, da tenker jeg svar som "spiser de vi spiser" ikke hjelper så mye. Og hvis man har et barn som bare ikke sluker i seg alt med liv og lyst, er ikke matglade babyer som gafler i seg alt uten utfordringer akkurat det man trenger å høre om :p

Her er noen av favorittene til mini på 13mnd:

Kokt brokkoli - hun holder da en stor bukett og spiser treet, det er lett å spise av og var en av de første matvarene hun virkelig likte.

Fiskegrateng med makaroni eller poteter
Ovnsbakt fisk (alle typer fisk) med tagliatelle eller poteter + rømme

Pølsegrateng
(steker pølsebiter, kutter opp og koker poteter/gulrot/brokkoli, lager hvit saus av 7ss smør/7ss mel/7dl melk, blander alt ihop, hiver ost oppå og setter inn i ovnen 200°C 20min - gjør ofte det samme med fisk også, bare at da legger jeg hele fiskefiletene oppå grønnsaksmiksen og heller sausen over)

Kjøttkaker i brun saus + kokte poteter

Kremet kyllingsuppe (oppkuttet og stekt kyllingfilet, paprika, buljong, creme fraiche + evt melk/fløte hvis jeg trenger mer væske, gulrøtter) og ris

Lapskaus (frossen lapskaus blanding, buljong, potetmos pose for tykkere konsistens, pølsebiter eller annet kjøtt).

Det er "vanlige" middager med lett konsistens :happy:
I gratengene varierer jeg hvilke grønnsaker jeg putter oppi, alt etter hva jeg har tilgjengelig. Gjør egentlig det samme med kyllingsuppen, så det blir sjeldent helt samme mat.

Hun spiser selv, og får skje. Hun kan absolutt ikke bruke skjeen enda, men hun prøver hvert fall litt hvert måltid. Jeg har også en skje som jeg hjelper til med HVIS jeg får lov.. Datteren min spiser med heldekkende smekke fra IKEA, og fingrene :joyful:

Jeg har forresten begynt å kjøpe billigmerkene med frosne grønnsaker, fordi det er MYE billigere enn ferske. Og siden buljong er nokså salt kan det være greit å ta 1stk buljongterning per liter vann, istedenfor 2 stk.

Last edited:
Utenom middag går det mye i skiver.
Da smører jeg to skiver som jeg legger oppå hverandre og deler i fire biter (så hun lett kan unngå skorpen de dagene hun ikke vil ha det) :joyful:
Pålegg vi ofte bruker: skinkeost, baconost, leverpostei, kaviar, makrell i tomat på tube og prim.

Igår kveld fikk hun müsli med vanilje yoghurt. Det var visst full fest i magen :p

Hun får havregrøt med litt honning til frokost i barnehagen hver dag. De lar henne spise med skje/hendene, og har sagt det er viktig hun får holde skjeen selvom hun ikke mestrer å bruke den enda :)

Det går jo fint an å servere sånn til middag og, særlig i start-fasen når dere fortsatt introduserer vanlig mat. Og feks hvis dere voksne har lyst på noe spicy en dag :smug:

Back
Topp