Jeg har et barn på 15 mnd. som nå bare vil spise selv og jeg trenger derfor tips til middag som er passende. Hun klarer ikke å spise med skje (enda). Hun er også ganske sær på konsistens. Hun liker pølse, fiskekaker o.l godt men vil ikke ha potet eller gulrot f. eks. Hun har spiste mye middagsglass og vært fornøyd med det så hun har ikke spist så mye forskjellig ennå.
Hva spiser deres på ca. samme alder?
Min spiser bare selv. Jeg ville forsøkt å servert henne mat hvor hun ikke er fortrolig med konsistens, og samtidig sørget for at noe av måltidet er med konsistens hun liker. Ofte kan det bli en periode hvor maten må utforskes mer enn spises når de går over til å spise mer selv.
Men, til det du spør om
her er mat jeg serverer han på 13 mnd:
Fisk:
Laks (steker den i smør på middels varme 4-5 min på hver side) krydrer med litt pepper og provencekrydder
Torsk (steker den i smør på middels varme 6 minutter på 1 side, snur og steker 2 min på andre siden) krydrer med pepper og sitron, evt også gressløk
Og fiskekaker som du nevnte
Alternativt tilbehør:
- frosne rotgrønnsaker fra rema (varmer i panne med smør, blir fort mykt nok til at han tygge det selv uten å måtte jobbe så mye)
-søtpotetmos (han spiser denne med henda, ja litt gris
)
- vanlig potetmos (synes bare kokte poteter blir vel tørt)
- div kokte grønnsaker: brokkoli, blomkål, gulrot
- fryste aspargesbønner (varmer i panne med smør)
- fryste erter, koker og moser til ertestuing med litt smør i. Den blir fast og er lett å spise med henda. Eller så elsker han å pille opp hele erter med pinsettgrep
- råkostsalat med eple og gulrot (rasler gulrot på minste str, eple på den største, så greier han fint å rygge)
- iblant eggesmør eller en klatt rømme ved siden/på fisken
Kjøtt:
- kjøttdeig, Tomatsaus (glass eller hjemmelaget) og pasta. Bruker skruer fremfor spaghetti for det klarer han ikke spise. Har gjerne ekstra sopp, gulrot, squash og linser i gryta for ekstra næring.
- taco, minis definitive høydepunkt. Du kan lage eget krydder av paprika, spisskummen pepper og litt salt til alle, eller bare henne, så er du sikker på at det ikke blir for mye salt. Min får en lefse hvor jeg først smører utover most avokado, rømme, revet ost, kjøttdeig/kylling delt i små biter. Ruller sammen og deler i to, så får han en halv lefse om gangen. Gir de andre grønnsakene ved siden av.
- pastagryte, kan lages vegetar eller med pølsebiter:
Steker sopp, løk, gulrot, søtpotet og squash. En boks hermetiske tomater, 5dl buljong, lar det putre en god stund til alt er mørt. Tilsetter linser og evt biter av middagspølse samt macaroni. Putrer videre til pølser er gjennomvarme og macaroni er ferdig. Kan såklart ha andre grønnsaker oppi også, jeg bruker det jeg har.
- Ovnsbakt kylling. Gir dette i mindre biter, og bruker det samme tilbehøret som vanlig. Feks potetmos og ovnsbakte grønnsaker, fløtesaus.
Diverse supper.
Har tidligere gitt dette på disse koppene med sugerør som finnes på alle matbutikker.
Nå er han lei av dette, så vi øver med skje. Erfaringsmessig kan jeg si at det blir MYE gris, men han skjønte ganske fort at han må bruke skje for å få det i seg. Likevel må han gjerne teste å ta hele hånda nedi av og til. Så gi dette når du kan vaske og skifte etterpå. Brød dyppet i suppe er også godt.
Mellommåltid/lunsj:
Bolle med frukt. Gir alt mulig, eplebåter (uten skall foreløpig), banan, appelsin, mango, pære (favoritten).
Avokado. Spiser det fint selv om han får store nok biter så ikke avokadoen sklir ut av henda.
Yoghurt naturell, bruker blender og har i Havregryn og banan, frosne bær. Spiser selv med skje eller fra gjenbrukssmoothiepose.
Banan/havrepannekake
Kjører Havregryn i blender til det blir mel. Stavmikser en banan, blander i 1-2 egg, havremel og evt bittelitt melk til en tjukk røre. Kan fint lages uten banan. Serverer uten pålegg, med hjemmelagde rørte bør eller most avokado.
For å begynne å øve med skje, kan jeg anbefale litt tjukk havregrøt. Den sklir ikke like fort av skjea som suppe og yoghurt. Jeg har på rørte bær som jeg har laget ved bare å varme det i en kjele så en del væske damper ut, tilsetter evt bittelitt sukker hvis det er veldig syrlig. Kan vel bruke honning nå som de er over et år også. Rosiner eller bananskiver er også god topping. Ceylonkanel fås kjøpt på helsekost, det er kanel som er trygt å spise for de minste. De har også et helios syltetøy som kun inneholder frukt, ingenting annet som vi også topper grøten med.
Lykke til med spisinga fremover
Edit: når det gjelder å smake ny mat, feks grønnsaker er deg fint om bitene hun får er så store at hun kan ta en bit av det, om det var forståelig. Feks en brokkolibukett. Så kan hun oppleve hele grønnsaken ved å se og kjennes en ordentlig også.
Og når det gjelder krydder bruker jeg det som før, utenom salt som jeg først tar på når maten er på tallerkenen. Moderer såklart i forhold til sterk mat.