Middagsplan - tips?

Peanut2018

Gift med forumet
Septemberbarna 2019
Jeg håper noen har noen gode tips eller forslag til meg. Jeg ønsker gjerne å sette opp en liste med forskjellige middagsretter så det er lettere å få en slags oversikt eller finne et måltid som frister de dagene det er vanskelig å finne på noe til middag.

Jeg er ikke den som lager mest mat i huset, men ønsker å bli bedre og håper det er noen der ute som har lyst å gi meg noen gode tips på god mat som ikke tar en evighet å lage og heller ikke koster skjorta (målet er å spare penger).

Det er ingenting vi ikke tåler (som jeg vet om enda) og det trenger heller ikke være "barnevennlige" middager, da vi ønsker at barna skal kunne spise det samme som oss.

Kom gjerne med oppskrifter, fremgangsmåte eller bare forslag til div tilbehør, alt hjelper.

Akkurat nå prøver vi ut matkasse for å få litt ekstra inspirasjon og slippe å handle så mye på butikken.

Men det jeg synes er lurt er å ha faste ting til faste dager, for eksempel suppe på mandager, fet fisk på tirsdager, pasta på onsdager, mager fisk på torsdager, taco/mexicansk på fredager, grøt eller pizza på lørdager og tradisjonsmat på søndager. Da er det lettere å finne på noe som passer, men man har likevel mye å variere i. :)

Akkurat nå prøver vi ut matkasse for å få litt ekstra inspirasjon og slippe å handle så mye på butikken.

Men det jeg synes er lurt er å ha faste ting til faste dager, for eksempel suppe på mandager, fet fisk på tirsdager, pasta på onsdager, mager fisk på torsdager, taco/mexicansk på fredager, grøt eller pizza på lørdager og tradisjonsmat på søndager. Da er det lettere å finne på noe som passer, men man har likevel mye å variere i. :)
Det var jo lurt for å få litt variasjon :) Matkasse kan vi ikke ha selv da det ikke er noe tilbud om det her vi bor, men det virker spennende. Og spessielt fint nå i disse tider.

Jeg har liste over matretter som jeg plukker fra når jeg lager ukemeny. Har som mål å spare penger må mat, så da forsøker jeg at endel av middagene er billig.

her er noen eksempler
-Fiskesuppe (bruker billig torsk i blokk fra frysedisken)
-Fiskekaker (vi bruker xtra til 22 kr, ganske god)
-Fiskegrateng(coop sin til 13 kr er billig og god)
-Torsk i form med grønnsaker
-Stekt kveite
-Torsketunger
-Panert fisk
-Ovnsbakt laks eller ørret
-Lettsaltet torsk eller uer.
- salt fisk med hvitsaus
-Kylling gryte med ris (stekte grønnsaker og fløte).
- Kyllinglår og stekte grønnsaker
- Fylt kyllingfilet
-Taco
-Nachos
-ovnsbakt paprika
-Pizza
-Hjemmelaget Hamburger
-pannekake med ertesuppe
-Kjøttkaker i brunsaus
-Fiskekaker i brun saus
-Lapskaus
-Kjøttsuppe
-Kjøttrull (kristine weber)
-kyllingsalat
-Thaisuppe
- finnebiff
- biff med stekte poteter

Mitt tips for å spare på mat er å prøve kjedenes billig produkter, mye er like bra og noe er faktisk bedre enn merkevarene.

Kjøper også store sekker med kyllingfilet, 5 kg eske med Kyllinglår. Så får man tak i rimeligere råvare.

Vi velger å ha budsjett på mat, for å ha kontroll på forbruk. Vi begge er glad i å spare, så ønsker ikke å bruke for mye på mat. Vi spiser mye frukt og grønnsaker. Men velger altså å ha fokus på at ikke middager skal være for dyre til hverdags. Faste dager med restemiddag er også en fin måte å spare penger på mat.

Jeg har liste over matretter som jeg plukker fra når jeg lager ukemeny. Har som mål å spare penger må mat, så da forsøker jeg at endel av middagene er billig.

her er noen eksempler
-Fiskesuppe (bruker billig torsk i blokk fra frysedisken)
-Fiskekaker (vi bruker xtra til 22 kr, ganske god)
-Fiskegrateng(coop sin til 13 kr er billig og god)
-Torsk i form med grønnsaker
-Stekt kveite
-Torsketunger
-Panert fisk
-Ovnsbakt laks eller ørret
-Lettsaltet torsk eller uer.
- salt fisk med hvitsaus
-Kylling gryte med ris (stekte grønnsaker og fløte).
- Kyllinglår og stekte grønnsaker
- Fylt kyllingfilet
-Taco
-Nachos
-ovnsbakt paprika
-Pizza
-Hjemmelaget Hamburger
-pannekake med ertesuppe
-Kjøttkaker i brunsaus
-Fiskekaker i brun saus
-Lapskaus
-Kjøttsuppe
-Kjøttrull (kristine weber)
-kyllingsalat
-Thaisuppe
- finnebiff
- biff med stekte poteter

Mitt tips for å spare på mat er å prøve kjedenes billig produkter, mye er like bra og noe er faktisk bedre enn merkevarene.

Kjøper også store sekker med kyllingfilet, 5 kg eske med Kyllinglår. Så får man tak i rimeligere råvare.

Vi velger å ha budsjett på mat, for å ha kontroll på forbruk. Vi begge er glad i å spare, så ønsker ikke å bruke for mye på mat. Vi spiser mye frukt og grønnsaker. Men velger altså å ha fokus på at ikke middager skal være for dyre til hverdags. Faste dager med restemiddag er også en fin måte å spare penger på mat.

Tusen takk for mange fine og gode tips. Skal bli godt å sette seg ned å lage vår egen liste også. Jeg har lyst å få en skikkelig oversikt over middager og det vi trenger av grønnsaker og div til de forskjellige slik at vi får brukt opp alt vi handler ila uka og ingenting går til spille. Men synes det er litt vanskelig å komme igang. Så dette hjelper :)

Har et par slagere som er veldig kjappe og samtidig smakfulle og som de fleste barn setter pris på:

Carbonara:
Kutt en løk og en pk bacon, stek baconet en stund, ha så i løk sammen med baconet og stek til blankt.
Imens dette puttrer rasper du rikelig med parmesan og skiller plommen fra 3 egg. Bland eggeplommer og parmesan med en gaffel, evt ha i en liten skvett melk. Kok litt fersk pasta (gjerne grønnsakspasta), hell av vannet, tøm over løk/bacon og parmesan/egg og vend inn. Fett og godt og fullt mulig å servere 15 min etter du kommer inn døra.
For mer autentisk rett så bruk gjerne pecorini og porchetta eller guanciale.

Tandoori-laks (fra en av Trond Moi sine bøker)
Start med å koke ris. Sleng gjerne i en teskje gurkemeie for fin gul farge.
Dekk noen laksefileter med tandoori-krydder (rikelig), stek de kort tid på høy varme og legg til side. Behold krydder/olje i panna og stek litt løk/sjalottløk. Sleng oppi noen dl eplemost og litt hermetiske moste tomater og kokk inn en del. Vend inn laksen på slutten, sleng over litt koriander om du har og server med ris. Har du nan eller papadums eller mangochutney tilgjengelig funker det fint til.

Har et par slagere som er veldig kjappe og samtidig smakfulle og som de fleste barn setter pris på:

Carbonara:
Kutt en løk og en pk bacon, stek baconet en stund, ha så i løk sammen med baconet og stek til blankt.
Imens dette puttrer rasper du rikelig med parmesan og skiller plommen fra 3 egg. Bland eggeplommer og parmesan med en gaffel, evt ha i en liten skvett melk. Kok litt fersk pasta (gjerne grønnsakspasta), hell av vannet, tøm over løk/bacon og parmesan/egg og vend inn. Fett og godt og fullt mulig å servere 15 min etter du kommer inn døra.
For mer autentisk rett så bruk gjerne pecorini og porchetta eller guanciale.

Tandoori-laks (fra en av Trond Moi sine bøker)
Start med å koke ris. Sleng gjerne i en teskje gurkemeie for fin gul farge.
Dekk noen laksefileter med tandoori-krydder (rikelig), stek de kort tid på høy varme og legg til side. Behold krydder/olje i panna og stek litt løk/sjalottløk. Sleng oppi noen dl eplemost og litt hermetiske moste tomater og kokk inn en del. Vend inn laksen på slutten, sleng over litt koriander om du har og server med ris. Har du nan eller papadums eller mangochutney tilgjengelig funker det fint til.
Tusen takk for gode tips og fremgangsmåter, det setter jeg veldig pris på :)

Carbonara er noe vi har titt og ofte, men aldri på den måten, må prøves! Og lakseretten hørtes veldig spennende ut, gleder meg :)

Så kjekk tråd! Mathandel er gøy :D
Slenger inn en liste med retter her, noen raske og noen litt mer omfattende.

Pasta:
Hjemmelaget carbonara.
Lasagne. Vegetar og vanlig.
Pasta med spanske/italienske/greske kjøttboller (disse er ofte på tilbud på Coop).
Kyllingfilet med pesto- og fløtesaus, toppet med salt, pepper og parmesan (stek kyllingfilet som vanlig, hell deretter over 1pk matfløte og 1-2ss grønn pesto og la det koke seg inn til en digg saus). Også godt å toppe med ruccola.
Pasta med kjøttsaus.
Pastagrateng (steik kjøttdeig, bland sammen med et glass dolmio cheddar og fløte, bland sammen med makaroni, ta oppi form med ost på toppen, stek til osten er gyllen).

Fisk:
Laks i form.
Torsk marinert med hvitløk og smør, i ovnen. Servert med potetstapp og gulrot.
Hjemmelaget fiskegrateng.

Diverse kjøtt:
Biff med tilbehør. Fløtegratinerte poteter feks, de frosne er faktisk veldig gode, billige og enkle å lage. Bare å toppe med ost.
Hjemmelaget burger.
Kjøttboller (de fra Coop nevnt lenger oppe) i pita med salat og dressing.
Kebab i pita med salat og grønnsaker (Kebabkjøtt i pose, selges på kiwi og meny).
Pølse og potetstappe.
Pølsegrateng (med hvitsaus og makaroni)
Lapskaus/grønnsakssuppe med røkt svineknoke.
Kjøttkaker med tilbehør.

Annet:
Taco. Kan varieres i det uendelige! Med biff, kyllingfilet osv.
Nachos, kan også varieres. Veldig godt med biff eller pulled pork.
Hjemmelaget pizza med digg topping.
Pytt i panne.
Wok.
Pølser i brød/lompe.
Hjemmelagde vårruller.
Tacopai.
Grateng med kyllingfilet, kremost, blomkål, evt brokkoli, toppet med ost.

Så kjekk tråd! Mathandel er gøy :D
Slenger inn en liste med retter her, noen raske og noen litt mer omfattende.

Pasta:
Hjemmelaget carbonara.
Lasagne. Vegetar og vanlig.
Pasta med spanske/italienske/greske kjøttboller (disse er ofte på tilbud på Coop).
Kyllingfilet med pesto- og fløtesaus, toppet med salt, pepper og parmesan (stek kyllingfilet som vanlig, hell deretter over 1pk matfløte og 1-2ss grønn pesto og la det koke seg inn til en digg saus). Også godt å toppe med ruccola.
Pasta med kjøttsaus.
Pastagrateng (steik kjøttdeig, bland sammen med et glass dolmio cheddar og fløte, bland sammen med makaroni, ta oppi form med ost på toppen, stek til osten er gyllen).

Fisk:
Laks i form.
Torsk marinert med hvitløk og smør, i ovnen. Servert med potetstapp og gulrot.
Hjemmelaget fiskegrateng.

Diverse kjøtt:
Biff med tilbehør. Fløtegratinerte poteter feks, de frosne er faktisk veldig gode, billige og enkle å lage. Bare å toppe med ost.
Hjemmelaget burger.
Kjøttboller (de fra Coop nevnt lenger oppe) i pita med salat og dressing.
Kebab i pita med salat og grønnsaker (Kebabkjøtt i pose, selges på kiwi og meny).
Pølse og potetstappe.
Pølsegrateng (med hvitsaus og makaroni)
Lapskaus/grønnsakssuppe med røkt svineknoke.
Kjøttkaker med tilbehør.

Annet:
Taco. Kan varieres i det uendelige! Med biff, kyllingfilet osv.
Nachos, kan også varieres. Veldig godt med biff eller pulled pork.
Hjemmelaget pizza med digg topping.
Pytt i panne.
Wok.
Pølser i brød/lompe.
Hjemmelagde vårruller.
Tacopai.
Grateng med kyllingfilet, kremost, blomkål, evt brokkoli, toppet med ost.
Så masse digg! Tusen takk for mange fine forslag.

Hvordannlager du laks i form forresten, vi lagde det en gang på ungdomsskolen og det smakte så digg, men har ikke prøvd det siden. Den hadde brokkoli i husker jeg og en slags fløte/ostesaus eller noe. :)

Pytt i panne har jeg også hatt lyst til å lage i lengre tider, men aner ikke hvordan man lager en god en. Far min var en reser på det når mor min var borte :D

Det var jo lurt for å få litt variasjon :) Matkasse kan vi ikke ha selv da det ikke er noe tilbud om det her vi bor, men det virker spennende. Og spessielt fint nå i disse tider.

Noe vi har gjort flere ganger er å gå inn på feks Adams matkasse eller godt levert, sett på oppskriftene og menyen for uken, også handlet inn til de selv i butikken. Da har ihvertfall vi fått litt inspirasjon når vi har stått fast :)

Noe vi har gjort flere ganger er å gå inn på feks Adams matkasse eller godt levert, sett på oppskriftene og menyen for uken, også handlet inn til de selv i butikken. Da har ihvertfall vi fått litt inspirasjon når vi har stått fast :)
Så lurt, det skal jeg ta med meg :D

Back
Topp