Middagsoppskrifter

Frk. H

Kan det ikke skje already?
Sensommerbarna 2016
Tenkte jeg skulle få ut fingeren å lage middagsporsjoner til lille. Men hva? Jeg har null peiling! Hva er enkelt, billig og braa? Oppskrifter taes imot med stor takk!

Jeg fant en oppskrift på nett
Kylling- og maisgryte
1 kyllingfilet
1/2 søtpotet
2 poteter
1/2 gul løk
2 gulrøtter
3 dl vann
1 boks mais
1 ts kaldpresset olje

Skrell og del grønnsakene i biter. Skjær kyllingen i biter.
Ha oljen i en kasserolle og stel gulrøttene og løken litt før du tilsetter resten og lar det koke sammen i ca 15min[emoji1305][emoji4]

Vet ikke om det er lov å nevne her, mem på facebook er det en side hvor man får masse tips om hjemmelaget babymat. Siden heter også "hjemmelaget babymat". Søk opp å bli inspirert av den.

Vet ikke om det er lov å nevne her, mem på facebook er det en side hvor man får masse tips om hjemmelaget babymat. Siden heter også "hjemmelaget babymat". Søk opp å bli inspirert av den.

Jaa, veit. Er medlem, men synes den gruppa er så... Blæh. Blir halshogd for alt føler jeg. Blir litt for nazi og bedreviten for meg. Men jeg følger med. :D

Jeg har egentlig ikke noen oppskrifter, men bruker å koke økologiske kyllinger, lam, rein, okse. Plukker av kjøttet og kjører det i kjøttkverna. Koker beina videre i en dag eller to. Fryser ned kjøttet i klumper på ca 50 gr. Pakker hver klump inn i plastfolie. Krafta koker jeg ned, siler og fyller på isbitposer og fryser. Fisk gjør jeg likedan med, men den fryses rå og kokes rett før den skal spises. Tilsetter grønnsaker og saus uten salt alt etter hva vi har til middag. Krafta blander jeg i maten og han får også med ts hver dag. Fettet som danner seg i krafta siler jeg av og tar vare på. Blander det også i maten hans.

Jeg har egentlig ikke noen oppskrifter, men bruker å koke økologiske kyllinger, lam, rein, okse. Plukker av kjøttet og kjører det i kjøttkverna. Koker beina videre i en dag eller to. Fryser ned kjøttet i klumper på ca 50 gr. Pakker hver klump inn i plastfolie. Krafta koker jeg ned, siler og fyller på isbitposer og fryser. Fisk gjør jeg likedan med, men den fryses rå og kokes rett før den skal spises. Tilsetter grønnsaker og saus uten salt alt etter hva vi har til middag. Krafta blander jeg i maten og han får også med ts hver dag. Fettet som danner seg i krafta siler jeg av og tar vare på. Blander det også i maten hans.

Det her er kanskje et veldig dumt spørsmål, men går det ann å knuse kjøttet med stavmikser? Haha! Det er liksom alt jeg har. Og koker du eller damper du grønnsakene? Har vurdert å kanskje kjøpe sånn dampmaskin fra avent, men veit ikke hvor lenge jeg får brukt den

Jaa, veit. Er medlem, men synes den gruppa er så... Blæh. Blir halshogd for alt føler jeg. Blir litt for nazi og bedreviten for meg. Men jeg følger med. :D
Dropp hva de sier, bare kikk i filer og les oppskrifter der ;) det jeg har gjort!

Du kan fint knuse kjøttet med stavmikser, bare pass på at det er ordentlig kokt. Grønnsakene koker jeg. Han får det samme som vi da.

Du trenger ikke kjøpe dampmaskin! Jeg fant damprist til 90 kr på europris, passer til forskjellige størrelser på gryter, du tar oppi ca 1-2 cm vann, tar oppi rista og så legger du grønnsaker evt fisk oppi der og lar det dampe til du syns det kjennes nok mørt ut. Helt topp den rista asså. Og det er visst fordel å dampe enn å koke[emoji4] så ikke noe vits i å bruke masse penger på dampmaskin[emoji4]

Damper alt i dampfunksjon på microen [emoji1303][emoji3] blander alt jeg tror er godt, tilsetter litt olje og vips(!) - et godt måltid [emoji3]

Ikke begynt med kjøtt enda, men skal det snart [emoji3]

Det her er kanskje et veldig dumt spørsmål, men går det ann å knuse kjøttet med stavmikser? Haha! Det er liksom alt jeg har. Og koker du eller damper du grønnsakene? Har vurdert å kanskje kjøpe sånn dampmaskin fra avent, men veit ikke hvor lenge jeg får brukt den

Jeg koker både kjøtt og grønnsaker og moser med stavmikser. Funker fjell :)

Dette falt veldig i smak her i dag:

Kylling og mais
Kylling- og mais-gryten inneholder masse grønnsaker, og vil gi mengder av vitaminer og mineraler til din lille håpefulle. Denne oppskriften er også en veldig fin introduksjon av kylling i ditt barns kosthold. Har du ikke allerede startet å gi barnet så mye kjøtt, kan dette være en fin oppskrift å begynne med.

Du trenger:

1 ts olje
1/2 løk
2 gulrøtter
2 poteter
1/2 søtpotet
1 kyllingfilet
1 boks mais
3 dl vann

Slik gjør du:

Skrell og kutt potetene, gulrøttene og løken i terninger.

Varm opp oljen i en kasserolle, og stek løken og gulrøttene i 2 minutter. Ha oppi vann, kylling, poteter og mais. Kok opp og la småkoke under lokk i ca. 15 minutter. Bruk en stavmikser eller blender til å mose til den konsistensen som passer for ditt barn.

Tips: Etter at barnet er over 10 måneder gammelt kan du bytte ut halvparten av vannet med melk, og putte oppi en håndfull revet ost mot slutten av koketiden. Da får mosen en deilig kremet konsistens.

Back
Topp