Middagsgjester

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Legger du tilrette menyen hvis noen av gjestene ikke liker en del av maten (f.eks en spesiell grønnsak o.l)? Hvis du har allerede gjerne handlet inn også får vite at den ene gjesten sier h*n ikke liker tilbehøret, sausen osv. Tenker da på voksne folk og ikke hvis det er allergier osv i bildet men bare kresne voksne

Synes det er litt ufint å si noe negativt om tilbehøret når verten forteller hva man skal servere. Greit at ikke alle liker alt, men da legger man gjerne det diskret på siden.

Jeg har lyst til å si at jeg ikke tar så mye hensyn, men i praksis gjør jeg jo det. Jeg vil jo alltid at mine gjester skal ha en hyggelig opplevelse. Men synes det til tider blir litt ekstra styr når jeg skal ta hensyn til ulike gjesters forskjellige behov...

Jeg spør ofte de jeg ber inn, ellers når jeg har f.eks salat til legger jeg de forskjellige ingr. i skåler slik at man tar det man liker. Min erfaring er i hvert fall at da spiser alle noe. Jeg synes det er greitt de sier fra hva de ikke liker for jeg vil gjerne lage mat som gjestene kan kose seg med.

Tilpasser jo litt, har man mulighet til å ha den ene grønnsaken ved siden av i stedet for å blande med alt det andre så gjør jeg det. Ellers tenker jeg at liker de ikke alt tilbehøret så får de da bare forsyne seg mer av det andre. Allergier tar vi alltid hensyn til.

Jeg er litt kresen selv, og forstår godt at alle ikke liker alt. Man kan ikke forvente at alle tar hensyn, og jeg ber sjelden om det, men det er jo fint når det skjer og jeg vil jo at alle gjestene mine skal like maten.

Vi serverer som regel det vi har tenkt, også får gjestene forsyne seg med det de ønsker selv. Legger bare tilrette om det er allergier eller intoleranse.

Jeg er en skikkelig særing når det gjelder mat, like kjip og kresen som et barn :p
Men det kunne da ikke falle meg inn å si til verten at jeg ikke likte noe, jeg ville bare fokusert på det jeg likte :)
Bortsett fra når jeg hos svigers fikk smake lutefisk for første gang, og de spurte hva jeg syntes. Jeg prøvde høflig å si at det var helt greit, men at jeg gjerne ville forsyne meg av torsken istedet, da lo de bare, ansiktet mitt hadde visst talt for seg selv :p

Nå er det sjelden jeg har middagsgjester, men tar alltid hensyn til pappa sine særheter (stortsett han som er middagsgjest her :P ) og spør om det er noe de ikke spiser om det er andre :) liker at folk spiser det jeg serverer så da spør jeg først :)

Er man på besøk får man spise det kan får servert, så lenge en ikke er allergisk, vegetarianer eller av religiøse årsaker :) men vet jeg på forhånd at det er en som ikke liker en ting, da kjenner man de jo ofte godt, da unngår jeg jo å servere det og finner på noe annet!

Pleier gjerne høre om det er noe spesielt de ikke tåler/liker. Om jeg putter paprika på pizzaen får de tåle å plukke den av, men når jeg feks har gjester som ikke takler ost, så kan jeg feks lage halvparten av fløtegratinerte poteter uten det på.

Spør alltid når jeg inviterer til middag :) men har sjelden middagsgjester, bruker som regel å lage middag sammen med venninner :)

De får legge til sides det de ikke liker.

Jeg er en kresen person selv, men spiser det jeg får når jeg er på middagsbesøk gitt.

Noen av søskene våre vet jeg ikke liker varm ananas, så da tar jeg ananas på halve pizzaen.
Inviterer ikke folk på mat jeg VET de ikke liker. Hadde aldri invitert broren min og servert hvalkjøtt feks.

Feks svigermor vet at jeg ikke takler pannekaker etter å ha blitt tvunget til å spise det som barn. Allikevell presterer hun å alltid servere det til frokost når vi overnatter det.

Hvis de gir beskjed på forhånd prøver jeg å legge til rette for at alle får noe liker, men gir de beskjed i det de kommer inn døra kan de takke seg selv hvis de ikke liker maten :P

Pleier som regel å informere om hva jeg skal servere når jeg inviterer, gjerne et par uker i forveien, så folk har muligheten til å si fra hvis de ikke liker/tåler maten.

Men jeg er selv oppdratt til å smake på all maten man får servert, og heller ta mer av det man liker så man blir mett. Så får jeg heller spise fler poteter og grønnsaker hvis jeg ikke liker kjøttet :P
Men jeg har mange allergier, så når vertene gjør sitt for at jeg skal tåle maten, tør jeg ikke si at jeg ikke liker den hvis de for eksempel serverer svin ;)

Jeg bruker å spørre om det er noe gjestene ikke spiser på forhånd. Synes selv det er så kjedelig når jeg ikke kan spise det som blir servert, så det prøver jeg å unngå.

Jeg spør ofte de jeg ber inn, ellers når jeg har f.eks salat til legger jeg de forskjellige ingr. i skåler slik at man tar det man liker. Min erfaring er i hvert fall at da spiser alle noe. Jeg synes det er greitt de sier fra hva de ikke liker for jeg vil gjerne lage mat som gjestene kan kose seg med.
Samme som her

Jeg ber bare folk jeg vet hva spiser og tilpasser maten etter hvem vi ber.

Back
Topp