Middager

Luna30

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Noen av dere som gir middager som dere selv spiser uten å mose den helt? Evt hva?

Har prøvd både mosa middag, middagsglass og mat fra min egen tallerken som jeg moser litt med gaffel. Mye kommer ut igjen og hun brekker seg litt og gjør grimaser :p blir det bedre etterhvert?

Lille er 8 mnd og får mme til frokost, grøt til lunsj, fruktsmoothie/grøt til lunsj nr 2:p div middager til middag, da spiser hun ikke mye kanskje 2 skjeer, så da fyller vi på med fruktsmoothie eller grøt, tilslutt en flaske mme til natten..
 
Her er noen eksempler på middager herfra, det ene er forresten lunsj. Jeg mater ingenting, hun spiser alt selv, men kan hjelpe henne å gi det i hånda hennes hvis hun sliter med å plukke det opp selv. Hun spiser også potetmos hvis vi har det, enten med hendene eller med skje. Brekker seg veldig hvis hun får for mye mat for langt bak på tunga, der har babyer veldig sterk brekningsrefleks. Men hun spiser litt hver dag. Likevel vil jeg si at kanskje 75-80% ender alle andre steder enn i magen. Helt normalt og hun følger kurven sin selv om mesteparten av dietten hennes består av melk.

Hun spiser en porsjon grøt hver dag, gir skjea med grøt på i hånda hennes, også styrer hun den selv i munnen. Når hun er mett begynner hun å leke mer med skjea enn å spise. Til frokost spiser hun brødskive med diverse pålegg.

Og ja, det går over av seg selv. Hovednæring frem til rundt 12 mnd skal være melk, noen er tidligere ute med å mettes mye av fast føde mens andre bruker litt lenger tid. :)

andre middager vi har hatt i det siste:
Kjøttdeig, pastaskruer og tomatsaus pluss salat
Fiskekaker, potetmos og gulrot
Stekt kyllingfilet, pastaskruer og salat
Ovnsbakte rotgrønnsaker og torsk i fløte (gryr vegansk fløte siden hun ikke skal ha kumelkprodukter)
Stekt falukorv, potetmos og brokkoli

Kan gjerne tilberede grønnsakene til henne så de er litt ekstra myke, men hun knasker samtidig gjerne på paprika og agurk. Det er tomat på det ene bildet, men det endte med at hun fikk spist alt utenom bare skinn som hun satt og lagret lenge i munnen, så der venter jeg med til hun er bedre på å tygge.

Andre fine ting å spise selv er bananlapper eller søtpotetlapper, bare å Google så finner man oppskrifter.
 

Vedlegg

  • 9DD25770-2397-4BA6-8D92-9D475B64B7A0.jpeg
    9DD25770-2397-4BA6-8D92-9D475B64B7A0.jpeg
    1,9 MB · Visninger: 23
  • 55B81CFB-E756-4283-8997-727EDA9C0702.jpeg
    55B81CFB-E756-4283-8997-727EDA9C0702.jpeg
    1.001,1 KB · Visninger: 23
  • F770BBEF-9F33-44E2-97AF-39E2A3A73E54.jpeg
    F770BBEF-9F33-44E2-97AF-39E2A3A73E54.jpeg
    890,1 KB · Visninger: 23
Generelt anbefales det å gi den maten familien spiser, så, barnet blir vant med én gang. Fra barnet er ett år begynner det å bli stadig mer skeptisk til ny mat, så da er det lurt å ha eksponert der for mest mulig at den maten som er vanlig i hjemmet. Ser det på eldstemann som er to og et halvt, som baby smakte han på det meste, men i dag spiser han nesten bare det han fikk aller mest av som baby. Veldig kresen. Men vi fortsette og fortsetter å tilby. Plutselig smaker han på brokkolien eller knasker en tomat.

Så klok av "skade" er vi denne gangen mye mer bevisst på å gi masse variert, og ofte grønnsaker til yngste. Og ingen mosa mat. Nå er han åtte mnd og har begynt å få skikkelig tak på å spise, det går liksom ned i magen også nå. Og har skikkelig kontroll på både store og små biter, dytter ut igjen med tunga det han ikke vil ha/ikke klarer å tygge/svelge. Veldig gøy, den første måneden var det en del hosting og harking.

Hvis du føler deg utrygg på det emd kvelningsfare så vil jeg virkelig anbefale solidstarts sine nettsider, de skriver veldig konkret og informativt, og har også videoer som viser forskjell på når er barn faktisk har satt maten fast, og når det bare er "gagging" vet ikke hva det blir på norsk.

Blodpølse er jo veldig kjekt da, lett å holde, lett å tygge og smaker godt (søtt).
 
Back
Topp