Her er noen eksempler på middager herfra, det ene er forresten lunsj. Jeg mater ingenting, hun spiser alt selv, men kan hjelpe henne å gi det i hånda hennes hvis hun sliter med å plukke det opp selv. Hun spiser også potetmos hvis vi har det, enten med hendene eller med skje. Brekker seg veldig hvis hun får for mye mat for langt bak på tunga, der har babyer veldig sterk brekningsrefleks. Men hun spiser litt hver dag. Likevel vil jeg si at kanskje 75-80% ender alle andre steder enn i magen. Helt normalt og hun følger kurven sin selv om mesteparten av dietten hennes består av melk.
Hun spiser en porsjon grøt hver dag, gir skjea med grøt på i hånda hennes, også styrer hun den selv i munnen. Når hun er mett begynner hun å leke mer med skjea enn å spise. Til frokost spiser hun brødskive med diverse pålegg.
Og ja, det går over av seg selv. Hovednæring frem til rundt 12 mnd skal være melk, noen er tidligere ute med å mettes mye av fast føde mens andre bruker litt lenger tid.
andre middager vi har hatt i det siste:
Kjøttdeig, pastaskruer og tomatsaus pluss salat
Fiskekaker, potetmos og gulrot
Stekt kyllingfilet, pastaskruer og salat
Ovnsbakte rotgrønnsaker og torsk i fløte (gryr vegansk fløte siden hun ikke skal ha kumelkprodukter)
Stekt falukorv, potetmos og brokkoli
Kan gjerne tilberede grønnsakene til henne så de er litt ekstra myke, men hun knasker samtidig gjerne på paprika og agurk. Det er tomat på det ene bildet, men det endte med at hun fikk spist alt utenom bare skinn som hun satt og lagret lenge i munnen, så der venter jeg med til hun er bedre på å tygge.
Andre fine ting å spise selv er bananlapper eller søtpotetlapper, bare å Google så finner man oppskrifter.