Middager

Kengu

Forumet er livet
VIP
Hvilke middager har dere?
Tenkte å skrive meny for to uker men trenger litt tips til retter å bytte på:)

I dag skal vi bare ha noe strimlet kylling stekt sammen med løk, paprika og gulrøtter og litt fløte over på slutten.
Krydret litt med salt, pepper, persille og oregano.
Servert med pasta for de som ønsker det.

Hvilke middager har dere?
Tenkte å skrive meny for to uker men trenger litt tips til retter å bytte på:)
Denne uka blir det:
Pannekaker og tomatsuppe. Grønnsakssuppe. Lasagne med salat og hvitløks baguetter. Helstekt kylling med hjemmelaget Bretagne saus, grønnsaker og poteter. Taco. Chilli

I dag var det kjøttdeig og pølser i tomatsaus, med spagetti og salat. Resten av uken vet jeg ikke, for vi må handle , aka mannen er på butikken.

Fast fredag er taco og lørdag er pizza lagd på resten av kjøttdeigen, ellers er jeg ganske fantasiløs akkurat nå, så jeg venter og ser hva mannen kommer hjem med, så blir det vel middag i morgen også

I dag var det kjøttdeig og pølser i tomatsaus, med spagetti og salat. Resten av uken vet jeg ikke, for vi må handle , aka mannen er på butikken.

Fast fredag er taco og lørdag er pizza lagd på resten av kjøttdeigen, ellers er jeg ganske fantasiløs akkurat nå, så jeg venter og ser hva mannen kommer hjem med, så blir det vel middag i morgen også
Samme her. Hehe.

Mannen kjøper på vei hjem fra jobb som regel her. Blir litt dag til dag og derfor han handler fordi han ikke handler mer enn han skal ha, jeg er for flink til å handle for mye.

Vi er inne i en suppe/gryte-periode her i heimen, veldig praktisk nå som vi holder på med oppussing og ikke har tid eller kjøkken som tilsier noe særlig matlaging. Vi har laget endel grønnsakssuppe, som i dag ble spedd med karbonadedeig og kidneybønner. En lapskaus har vi også laget med høyrygg. Neste gryte vi skal lage denne uken er med salt lammekjøtt, løk, gulrot og hvite bønner.

Denne uken bestemte godt levert middagene (var 40% der). Så idag ble det pasta med tomatsaus, bacon og spinat. Resten av uken bilr det laks med risotto og sopp, karbonader med potetmos og grønnsaker, fiskepinner med couscous og kyllinggryte med peanøttsaus og ris. Kjøpte en paideig på ti-krones marked på meny, så i helgen blir det nok skinke og brokkolipai med hjemmelagde rundstykker (da har vi middag i to dager).

I dag hadde vi spagetti bolognese. I morgen tenkte jeg lage kjøttkaker. Onsdag blir det pølser og spagetti.,torsdag ; kyllingwok . Fredag; hjemmelaget pizza. Lør; taco . Søn: ovnsbakt laks.

Idag stek lax grønsaker potet og kald saus
Tirsdag blir det pasta salat
Onsdag spagetti
Torsdag lassagne
Fredag taco
Lørdag mossaka
Søndag kylling med grønsaker og potet allt i en stekepose i ovnen:)

I dag prioriterte vi akebakken, så ble ostesmørbrød til middag. I morgen skal vi ha fiskekaker med potet, råkost og remulade. Onsdag blir det lasagne med salat, og torsdag ovnsbakt ørret og rotgrønnsaker, servert med rømme. Fredag ville ungene ha hamburger og pommes frites, og lørdag blir det hvit pizza med spekeskinke. Søndag lager mannen biffgryte.

Grønnsakssuppe og hvitløksbaguette
Linsotto med sopp (Berit Nordstrand)
Vegetarlapskaus med bygg (Linda Stuhaug)
Vegetarlasagne (Trines)
Fiskekaker i pita og grønnsaker
Fiskegrateng og råkost og poteter
Fiskeboller i hvit saus og råkost

Denne ukens meny:

Mandag: pasta og kjøttsaus. Kjøttsaus med masse grønnsaker, løk, hvitløk, tomater, squash, sopp, paprika, gulrot, og så stavmikser jeg brokkoli oppi så treåringen ikke får slag og åndenød.

Tirsdag: Fiskekaker med dampet søtpotet, gulrot, løk (og soyasaus til de voksne), med hjemmelaget dressing av drømmelett, hvitløkspulver, ingefær og ketchup (kan serveres i grove pitabrød, det er ekstra godt).

Onsdag: Ovnsbakte koteletter med ratatouille (squash, sopp, paprika, løk, tomatpuré og tomater), og ris (med litt soyasaus til de voksne)

Torsdag: Kreolsk torskegryte. Diverse grønnsaker (blir vel squash, løk, gulrøtter og paprika) surret med rød currypaste, og lett creme fraiche, og masse god torsk.

Fredag: Søtpotetsuppe med kylling. Tykk kremet suppe laget av søtpotet, gulrøtter, løk, hvitløk, røde linser, rød currypaste og kokosmelk, som stavmikses og smaksettes med sitronsaft og fish sauce, så har vi oppi kylling stekt i biter, med spisskumin på.

Blomkålsuppe og focaccia
Bolognesegryte med vegetardeig
Semulegrynsgrøt
Finnbiff med sopp, gulrøtter og potetmos
Vegansk lasagne (Green Bonanza)
Porsjonspizzaer på pizzastein
Kalkunrester fra nyttårsaften, fløtesaus, grønnsaker og hasselbackpoteter

Vi handler inn en del råvarer/basevarer og lager det vi har lyst på, ut fra hva vi har tilgjengelig. Samtidig som jeg prøver å planlegge litt for å få litt variasjon...

I går spiste vi panert torsk med ovnsbakte potetbåter, kokte gulrøtter og aioli (rømme til toåringen).

Resten av uka blir det, basert på hva som er i skapet eller står på handlelappen:
- Stekte kjøttpølser med hjemmelaget potetmos og smørdampet hodekål (og litt rå brokkoli til toåringen som ikke liker den kokt, og ikke liker kål).
- Laks med sitronpasta og cherrytomater.
- Hjemmelagde kjøttkaker i brun saus, med kokte poteter, kokt brokkoli og gulrot.
- Hjemmelaget fiskegrateng med bacon, kokte poteter, råkost og smeltet smør.
- Taco eller hjemmelaget lasagne (serveres med salat og hvitløk rød).
- Gul kyllinggryte med ris.

Jeg er en av de som planlegger en hel uke i slengen og handler inn hver mandag eller tirsdag....
mandag er pastadag
Tirsdag er fisk
Onsdag er kjøtt
Torsdag er fisk
Fredag er noe sykt lett til ungene før leggetid, og taco kveld.
Lørdag er typisk helgemat som krever litt ekstra tid.
søndag varierer vi veldig- men ofte en stek eller gryte eller noe skikkelig kraftfullt med mye grønnsaker som kam putre i ovnen av seg selv.

Jeg har brukt mye matprat sine forslag, og kolonial/ulike matkasser som forslag. Jeg forsøker å planlegge slik at vi kaster minst mulig mat, spesielt grønnsaker. Skal vi ha gulrot, så er 1 kg til to middager, og da planlegger jeg det som tilbehør. Varierer også med pasta, ris og potet i alle varianter.

Tips for min ukeshandlet er å egentlig planlegge grønnsaker først og ta tilbehøret deretter for å redusere matsvinn samt billig for lommeboken :)

Jeg er en av de som planlegger en hel uke i slengen og handler inn hver mandag eller tirsdag....
mandag er pastadag
Tirsdag er fisk
Onsdag er kjøtt
Torsdag er fisk
Fredag er noe sykt lett til ungene før leggetid, og taco kveld.
Lørdag er typisk helgemat som krever litt ekstra tid.
søndag varierer vi veldig- men ofte en stek eller gryte eller noe skikkelig kraftfullt med mye grønnsaker som kam putre i ovnen av seg selv.

Jeg har brukt mye matprat sine forslag, og kolonial/ulike matkasser som forslag. Jeg forsøker å planlegge slik at vi kaster minst mulig mat, spesielt grønnsaker. Skal vi ha gulrot, så er 1 kg til to middager, og da planlegger jeg det som tilbehør. Varierer også med pasta, ris og potet i alle varianter.

Tips for min ukeshandlet er å egentlig planlegge grønnsaker først og ta tilbehøret deretter for å redusere matsvinn samt billig for lommeboken :)
Kom gjerne med en konkret ukeplan, høres veldig spennende ut :)

Kom gjerne med en konkret ukeplan, høres veldig spennende ut :)

neinei, kan ikke avsløre hvor forbasket kjedelig vi spiser:hilarious::hilarious::hilarious::hilarious:

men eks:
Mandag: spagetti bolognese med raspete gulrøtter
Tirsdag: fiskegrateng med kokt potet, brokkoli
Onsdag: kjøttkaker i brun saus med potet, gulrot og brokkoli
Torsdag: pasta, pesto, laks og salat
Fredag: taco (ostesmørbrød på kidza)
Lørdag: tikka masala
Søndag: oksekjøtt i saus med ris/potet og grønnsaker.

da har vi fått brukt opp alle grønnsaker og salatigrendienser på en hel uke :)
Ikke den mest spennende menyen, men er slik vi legger litt opp til det for å ikke måtte kaste masse råvarer.

Back
Topp