Middag

Benedikte28

Glad i forumet
Desemberlykke 2018
Novemberlykke 2022
Jentå mi er 8 mnd, og eneste eg får i henne er grøt, skive, smoothie og mme. Men middager er bare styr, og nesten litt stress. Hun nekter, spytter alt hun får i munnen. Har prøvd hjemmelaget og glass.

Noen som har noen trøstende ord eller tips?
Hun har også fått lov til å ta ting i munnen selv eller smake på det vi har.
 
De fleste barn trenger litt tid til å vende seg til nye smaker og konsistenser.
Jeg ville bare prøvd å fortsette å tilby middag, enten i most form (glass/hjemmelaget) eller biter hun kan ta selv. La hun spytte det ut hvis hun gjør det og oppmuntre henne til å prøve å spise.
 
De fleste barn trenger litt tid til å vende seg til nye smaker og konsistenser.
Jeg ville bare prøvd å fortsette å tilby middag, enten i most form (glass/hjemmelaget) eller biter hun kan ta selv. La hun spytte det ut hvis hun gjør det og oppmuntre henne til å prøve å spise.

Okidoki. Bare eg som blir oppgitt når eg har prøvd i noen mnd. Men får ta det som det kommer.
 
Okidoki. Bare eg som blir oppgitt når eg har prøvd i noen mnd. Men får ta det som det kommer.

Barn er så forskjellig. Man må bare ta det i deres tempo. Her slukte storebror alt fra dag en, mens lillesøster var mer skeptisk og fikk mageproblemer. I dag er de 2 og 3 år og spiser så og si alt.
 
Min er snart et år og nettopp begynt å spise littebitt vanlig middag. Jeg har laga diverse moser av grønnsaker tidligere, men han har ikke spist mer enn en eller to skjeer før han låser igjen munnen og bare sitter og rister på hodet når jeg kommer med mer. Han er ikke så særlig begeistra for sånn babyglassmiddag heller. Har bare prøvd 3-4 ganger, men han er ikke interessert. Rister på hoder og nekter å åpne munnen :rolleyes: Vi har da bare gitt han noe av det han vil spise når vi andre har spist middag (banan, sviskemos, brødskive med leverpostei eks) .

Det går seg nok til etterhvert, som det skrives over her :) Ikke uvanlig at det er sånn, har jeg forstått det som :)
 
Det vi har gjort er å tilby henne samme mat som oss, hun har tripptrapp med matbrett. Så skjærer opp i bittebittesmå biter eller moser det alt etter som hva det er.

Hun blir ikke presset til å spise det og vi legger ikke fokuset på henne, men spiser vår egen mat sammen med henne. hun får sitte å grise med det, Og utforske det i egen takt. I starten så var det slik at det ble mer klistret utover og kastet igulvet, men etterhvert har hun spist mer og mer. Men så har vi jo likevell dager hvor hun ikke spiser like bra, merker på den måten også litt hva hun liker veldig godt og hva hun er mi dre begeistret for når det gjenntar seg flere ganger:)
 
Det vi har gjort er å tilby henne samme mat som oss, hun har tripptrapp med matbrett. Så skjærer opp i bittebittesmå biter eller moser det alt etter som hva det er.

Hun blir ikke presset til å spise det og vi legger ikke fokuset på henne, men spiser vår egen mat sammen med henne. hun får sitte å grise med det, Og utforske det i egen takt. I starten så var det slik at det ble mer klistret utover og kastet igulvet, men etterhvert har hun spist mer og mer. Men så har vi jo likevell dager hvor hun ikke spiser like bra, merker på den måten også litt hva hun liker veldig godt og hva hun er mi dre begeistret for når det gjenntar seg flere ganger:)
Jeg liker denne fremgangsmåten veldig godt!
Jeg har forøvrig en gutt som ikke liker "mos" Potetmos, gulrotmos, er det klishet sammen, så liker han det ikke. Så kan jo være at barnet bare ikke liker det?
Men så liker ikke han pannekaker heller da. Så han kan umulig være helt normal ;)
 
Back
Topp