Middag...

Sulla

Elsker forumet
MAI 2013
Har slitt med å få frøkna til å ville ha middag. Ingen glass liker hun.. når uin får potet fra vår middag brekker hun seg.. men igår laga jeg egen til henne. Gulrot, potet, eple og kylling. Krydra med litt paprikakrydder. Dette går ned på høykant. Så tror nok jeg må lage maten selv for glass har jeg gidd opp.
Så da lurer jeg på hva dere som lager lager av... Altså hvilke kjøtt dere bruker, kan jeg bruke kjøttdeig ?
Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Man får kjøpt en kjøttdeig på butikken uten tilsatt vann og salt. Så koker man den tror jeg.
 
Har slitt med å få frøkna til å ville ha middag. Ingen glass liker hun.. når uin får potet fra vår middag brekker hun seg.. men igår laga jeg egen til henne. Gulrot, potet, eple og kylling. Krydra med litt paprikakrydder. Dette går ned på høykant. Så tror nok jeg må lage maten selv for glass har jeg gidd opp.
Så da lurer jeg på hva dere som lager lager av... Altså hvilke kjøtt dere bruker, kan jeg bruke kjøttdeig ?
Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
Bland middagen ut i grøt. Da går det ned på høykant her :) bruker mest glass
 
Jeg lager med ca 2-3 skjeer med grøt. Gjør dette for å tilvenne smaken av middag. Hun er veldig småspist. Nå spiser hun hipp med pasta og squash uten grøt, men resten må jeg blande ut i grøt. Ja, helt genialt tips jeg fikk :)
 
Koker opp vann i vannkoker, lager litt grøt i skålen. Varmer opp et halvt glass i kasserollen. Så blander jeg dette sammen med grøten :)
 
Men hvorfor ikke egentlig? Avgir panna noe?

Detta lurer jeg på også merker jeg ;) Skjønner hvis man steker med høy temperatur, så man får svart stekeskorpe..men hva er ellers grunnen?

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app
 
Jeg lager egentlig all mat selv til jenta mi. Middager lager jeg f.eks. av kyllingfilet og kjøttdeig uten salt og vann. Tilsetter alltid grønnsaker (f.eks. gulrot, brokkoli) og varierer mellom spaghetti, ris og potet. Hun har likt all mat jeg har laget så langt. Neste prosjekt blir fisk, tenker torsk og laks, er veldig spent på om hun vil ha det.

Vi skal snart til utlandet, og da blir det middag på glass, er meget spent på hvordan det blir mottatt, da hun ikke har vært så begeistret for det de få gangene vi har prøvd det hjemme!

Lager alltid mange porsjoner og fryser ned, lett å lage middag for en mnd i slengen når en først er i gang. Mye billigere blir det jo også! :)
 
Mais er forresten topp i middagene med kylling. Setter en søtere smak på maten, meget populært her :) Også bruker jeg alltid litt usaltet smør i rettene!
 
Her har jeg også en som ikke vil ha glass. Så lager all middag selv. Lager opp store posjoner. Får av vår middag om vi har noe han fint kan få.

Jeg har hittil brukt kjøttdeig, kylling, kalkun og fisk i det jeg lager til han i forskjellige varianter med grønnsaker, potet, ris, pasta.
 
Jeg lager også selv, han fikk glass ( og får det en gang innimellom) men han er ikke så glad i de glassa lenger. Noe jeg egentlig skjønner! For når han får det jeg lager, så smaker det jo det jeg putter oppi, mens de fleste ferdigglassa er ganske like og har helt lik konsistens....
Når en koker kjøtt blir det bløtere og lettere for de små og spise. Stekt mat vil jo få en slaks skorpe uansett hva en gjør, nesten....
Men dere som bruker pasta og ris, tar dere det også ifeks stavmikser?
Brokoli er favoritt mat her :) han elsker det! Så blander inn litt brokoli når jeg prøver nye ting å da går det ned på høykant :)

Sent from my GT-P5100 using BV Forum mobile app
 
Jeg bruker mye grønnsaker i maten, enten koker jeg opp sånne frosne poser med div grønnsaker, ellers så kjøper jeg ferske. Kommer ann på hva de har i butikken og sesong varer osv...

Sent from my GT-P5100 using BV Forum mobile app
 
Jeg lager også selv, han fikk glass ( og får det en gang innimellom) men han er ikke så glad i de glassa lenger. Noe jeg egentlig skjønner! For når han får det jeg lager, så smaker det jo det jeg putter oppi, mens de fleste ferdigglassa er ganske like og har helt lik konsistens....
Når en koker kjøtt blir det bløtere og lettere for de små og spise. Stekt mat vil jo få en slaks skorpe uansett hva en gjør, nesten....
Men dere som bruker pasta og ris, tar dere det også ifeks stavmikser?
Brokoli er favoritt mat her :) han elsker det! Så blander inn litt brokoli når jeg prøver nye ting å da går det ned på høykant :)

Sent from my GT-P5100 using BV Forum mobile app
Tok risen i stavmikseren sammen med det andre i starten. Nå har jeg slutta med det, siden han fint spiser mat med klumper. Så nå har jeg den bare i til slutt, når det andre er mosa greit med stavmikseren. Nå har jeg fått kjøpt meg sånn potet/grønnsaksstappe så tenkte å teste ut den neste gang jeg skal lage opp middag for å få enda litt mer klumper enn jeg gjør med stavmikseren.
 
Tok risen i stavmikseren sammen med det andre i starten. Nå har jeg slutta med det, siden han fint spiser mat med klumper. Så nå har jeg den bare i til slutt, når det andre er mosa greit med stavmikseren. Nå har jeg fått kjøpt meg sånn potet/grønnsaksstappe så tenkte å teste ut den neste gang jeg skal lage opp middag for å få enda litt mer klumper enn jeg gjør med stavmikseren.

er den potet/grønnsakstappe er det er maskin eller er det sånn sleiv sak med masse små hull til å mose med?
 
Storesøster var heller aldri særlig fornøyd med kjøpeglass...var kun to som gikk greit :) Hipp mildgrøt med grønnsaker og Nestle kjøttkaker med søtpotet :) Alt med tomat var uaktuelt. Ser ut som lillebror er helt lik :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp