Middag

biddit

Flørter med forumet
Har dere begynt å gi babyene middag ennå? Hjemmelaget eller ferdigglass?
Gir dere de vannå drikke?
Hvis det er noen som lager maten selv, del gjerne oppskrifter :)

ps: det er rimelig dødt her inne på terminforumet fortiden :(

biddit skrev:

Mere liv på fb-gruppa! :P

Joda, Fredrik har fått middagsglass og sånt... er ikke så flink til å lage egen mat til han. Tiltaksløs.. :P 
Vann får han også. Viktig å ikke bli dehydrert nå som det begynner å bli varmere i været!

Vi lager middag til gullet. Enn så lenge er det potet og gulrot pure. Får snart brokkoli i :) Er superenkelt å lage det sjøl. Eg koker en potet og en gulrot til det nesten faller fra hverandre. Så moser eg det med stavmikser. Er viktig å ikke bruke salt i vannet når du koker. Fryser ned sånn at eg slipper å lage hver eneste dag.

biddit skrev:

Jeg skal begynne å gi middag til min om 1-2 uker :) Da skal jeg lage selv. Bare blander sammen litt poteter, gulrot og litt sånn forskjellig. Så er det vell å ta oppi litt reint kjøtt etter hvert , som er kokt og ikke salta. Så moser jeg det i stavmikseren :)

Og min får vann, ho ELSKER vann. Så her er problemet at jeg må passe på å ikke gi ho for mye, sånn at det ikke går ut over mengden ho får av mm.

Skal vannet kokes lenger forresten?

Vi har også så smått begynt med middager. Får enten grøt eller kokt grønnsak 1-2 ganger pr dag (men kun en litt stor smaksporsjon/lite måltid enda). Koker enten potet,  gulrot, søtpotet. Tenkt å forsøke brokkoli, kålrot, blomkål i neste omgang. Moser i stavmikser og tilsetter enten litt av kokevannet eller litt olje. Har til nå kun hatt en grønnsak av gangen, men også tenkt å forsøke eks potet og gulrot sammen. Ikke kommet så langt som å tenke kjøtt enda. Gud, for en spennende verden som skal oppdages:-)
Ang vann: dette har ikke vi begynt med. Får mm enten før eller etter det lille måltidet. Bør gi vann også?

Dødt her inne, ja. Helt enig! (Er ikke på FB)

gravidsol skrev:
Skal vannet kokes lenger forresten?

Jeg fikk beskjed fra HS at det ikke trengte og kokes, bare hvis du har borrevann eller hva det heter :P Men HS sier jo mye rart, så jeg vet ærlig talt ikke.. Vannet mitt går gjennom to ekstra filtere, så jeg koker det ikke :P Men jeg koker det de gangene det ikke har gått gjennom de filtrene, selv om det er vanlig vann, ikke borrevann.

Eg spurte på helsstasjonen på 4 mnd kontroll og fekk beskjed om å koke vatnet fram til snuppa er 6 mnd, etter det kan ho fått rett frå springen. Eg kokar vatnet i vannkoker, då er jo vatnet koka. Eg gjev bare litt vatn etter graut og fruktpure, men gjev alltid mm før alle måltider, fordi etter graut vil ho ikkje ha.

Her spises det middag hver dag. Han spiser opp nesten et helt middagsglass og får vann å drikke til.

Hadde store planer om å lage middager til ham... Men det ble med de gode intensjonene og en masse tomme glass som står klar til bruk i skapet. He he.

Her har hun fått middag etpar ukers tid. Driver fremdeles og smaker på de forskjellige da, men spiser stort sett ca 1/3 av et glass hver dag. Blir ikke hjemmelaget her i gården, satser på at jeg får vent henne til klumper ganske raskt så hun kan spise det samme som oss om ikke lenge - da blir alt så mye lettere (Lager mat uten salt til vanlig, så krydrer vi voksne etterpå, så storesøster skal slippe å få så mye salt i maten)
Vann skjønner hun ikke bæret av, og hun nekter flaske, så vi må bruke tutekopp. Og DET er jo det samme som en tyggeleke

Eg sliter med å få ho til å drikke vann. Ho spytter det bare ut igjen. Er så redd ho skal bli dehydrert. Ho får grøt og middag hver dag. Noen tips til å gå i ho vann?

Her vil hun heller ikke ha vann. Har kjøpt saft fra nestle som jeg blander ut med vann og da får hun i seg en god del vann når hun får grøt og middag :)

Eg ammer før kvart måltid, vatn gjev eg bare viss ho he lyst (ekstra). Det er jo mjølk som er den viktigaste drikka fram til 10 mnd, då kan dei jo begynne å drikke vanlig mjølk. Viss jenta mi ikkje vil ha vatn ein dag, tenker eg ikkje over det, siden ho får mm først. Eg hadde gjeve mme ved kvart måltid viss eg ikkje amma, kanskje utenom middag.

Back
Topp