Middag??

BettyBe

Glad i forumet
Trenger gode forslag til raske, gode og enkle middager for stort og smått! [:)]
Vet ikke om det er graviditeten, stresset med å lage mat alene etter jobb, helst før henting i barnehage, eller hva det er, men jeg er så dørgelig lei av å lage middag om dagene, og synes det har blitt vanskelig å komme på noe som er lett for snuppa (16 måneder) å spise også..

Ting vi er litt lei, men som kanskje kan inspirere andre:

Kylling (helstekt, vinger, enchiladas, bali kyllinggryte (stor favoritt hos lillemor da, men..))
Gratenger av ymse slag (makaronigrateng med pølse, skinke, grønnsaker)
Fiskekaker, fiskepinner, fiskeboller (booooring)

Kjøttkaker, karbonade, løvbiff
Pasta og kjøttsaus/carbonara m skinke el.
Lasagne (tar for lang tid å lage fra bunn av)

Litt "upraktiske" middager ("vanskelig" for litja å spise da bitene er litt store, kjøttet tungt å tygge, grønnsakene harde, eller hun bare sliter med å få det i seg av en eller annen grunn)
WOK (jeg digger wok, men lillemor spiser ikke så mye middag da)
Koteletter m grønnsaker, stekt i ovn
Andre retter med svinekjøtt
Taco
Diverse salater
Pannekaker

Tilbehør som det spises mye av:
Ris eller pasta (snuppa spiser lite potet)
Raspet/kokt gulrot
Brokkoli
Mais-korn
Erter

Såå, hva har dere andre på lista??

Uff, i dag blir det lapskaus på boks om jeg ikke finner en strålende inspirasjonskilde snart!

sliter med å finne på mat selv igrunn[&:]

I dag skal vi ha noe som er veldig populært her ihvertfall.

Kutt 1 blomkål og 1 brokkoli i ganske små biter. 2 poteter i vanlig str deles i tynne skiver. 1pk skinke deles i små biter. jeg bruker kalkunskinke. Legg alt lagvis i ildfast form. Kan godt hive oppi lit makaroni eller knekk spagetthi oppi. kryddre med aromat (jeg synes det passer best oppi) hell over en liten fløte. dekk med folie. Gratiner i ovnen ca 1 time på 200g til alt er mørt. Dekk med ost og stek videre til den er gylden. Vi bruker ha den med salat og hvitløksbaguetter. Det er sååååå godt! Gleder meg til middag i dag[:D]

ORIGINAL: Adrian_å_Mamma

Kutt 1 blomkål og 1 brokkoli i ganske små biter. 2 poter i vanlig str deles i tynne skiver. 1pk skinke deles i små biter. jeg bruker kalkunskinke. Legg alt lagvis i ildfast form. Kan godt hive oppi lit makaroni eller knekk spagetthi oppi. kryddre med aromat (jeg synes det passer best oppi) hell over en liten fløte. dekk med folie. Gratiner i ovnen ca 1 time på 200g til alt er mørt. Dekk med ost og stek videre til den er gylden. Vi bruker ha den med salat og hvitløksbaguetter. Det er sååååå godt! Gleder meg til middag i dag[:D]

Det hørtes godt ut!! Nå skal jeg ikke ut av eiendommen her i dag, men skal jaggu prøve denne en annen dag!! [:D]

Kutt 1 blomkål og 1 brokkoli i ganske små biter. 2 poter i vanlig str deles i tynne skiver. 1pk skinke deles i små biter. jeg bruker kalkunskinke. Legg alt lagvis i ildfast form. Kan godt hive oppi lit makaroni eller knekk spagetthi oppi. kryddre med aromat (jeg synes det passer best oppi) hell over en liten fløte. dekk med folie. Gratiner i ovnen ca 1 time på 200g til alt er mørt. Dekk med ost og stek videre til den er gylden. Vi bruker ha den med salat og hvitløksbaguetter. Det er sååååå godt! Gleder meg til middag i dag

Men aromat er det bare krydder av eget ønske?

Kutt 1 blomkål og 1 brokkoli i ganske små biter. 2 poter i vanlig str deles i tynne skiver. 1pk skinke deles i små biter. jeg bruker kalkunskinke. Legg alt lagvis i ildfast form. Kan godt hive oppi lit makaroni eller knekk spagetthi oppi. kryddre med aromat (jeg synes det passer best oppi) hell over en liten fløte. dekk med folie. Gratiner i ovnen ca 1 time på 200g til alt er mørt. Dekk med ost og stek videre til den er gylden. Vi bruker ha den med salat og hvitløksbaguetter. Det er sååååå godt! Gleder meg til middag i dag[:D]

Dét hørtes ikke dumt ut!!! [:D]  Tar litt for lang tid til at jeg rekker det i dag.... hmmm... men da har vi middagen klar i morgen da! Takk takk! [:D]

ORIGINAL: *snart mamma til en karatekid*

Kutt 1 blomkål og 1 brokkoli i ganske små biter. 2 poter i vanlig str deles i tynne skiver. 1pk skinke deles i små biter. jeg bruker kalkunskinke. Legg alt lagvis i ildfast form. Kan godt hive oppi lit makaroni eller knekk spagetthi oppi. kryddre med aromat (jeg synes det passer best oppi) hell over en liten fløte. dekk med folie. Gratiner i ovnen ca 1 time på 200g til alt er mørt. Dekk med ost og stek videre til den er gylden. Vi bruker ha den med salat og hvitløksbaguetter. Det er sååååå godt! Gleder meg til middag i dag

Aromat selges i alle dagligvare butikker. jeg bruker det til nesten alt igrunn. Er ett sånnt alltmuligmann krydder[8D] Synes det smaker best oppi den retten der. ellers ville jeg bare brukt salt tror jeg. men da smaker det ikke likt..

ORIGINAL: *snart mamma til en karatekid*

Aromat selges i alle dagligvare butikker. jeg bruker det til nesten alt igrunn. Er ett sånnt alltmuligmann krydder[8D] Synes det smaker best oppi den retten der. ellers ville jeg bare brukt salt tror jeg. men da smaker det ikke likt..

Oki, da får jeg se etter det når jeg skal handle det andre!! [:D][:D]

Jeg har vært helt håpløs på middagsfronten siden jeg ble gravid, ikke lyst på i det hele tatt!
Såvidt jeg har lagd thai curry og litt forskjelligt.
I går satte jeg faktisk en ferdig fiskegrateng i ovnen, og forlangte at mannen kokte broccoli til når den nesten var ferdig [8D]

Gleeeder meg til og få igjen middagslysten, jeg er egentlig en veldig matglad og matinteressert person som elsker og prøve nye ting!! [:@]

Vi skal ha pai i dag, med salat til [:D]

ORIGINAL: BettyBe

Dét hørtes ikke dumt ut!!! [:D]  Tar litt for lang tid til at jeg rekker det i dag.... hmmm... men da har vi middagen klar i morgen da! Takk takk! [:D]
det er kjempe godt[:D] når man har kuttet opp alt så lager det seg selv. så det er jo ganske greit. Liker at jeg ikke får masse gryter å vaske opp etterpå, er liksom bare forma[:D] også er det kjempe godt til frokost dagen etter[8D][:D]

Har du prøvd blomkål i ostesaus? med pølse eller bacon til?

Sett ovnen på 200 grader.

Kok blomkålen til den er mør. Skjær opp pølse evt stek bacon (gjøres mend du venter på at blomkålen blir mør), lag en ostesaus (hvitsaus) og bruk vannet du har kokt blomkålen i til å spe istedet for melk. du kan også bruke melk. Ha oppi ønsket krydder; her bruker jeg salt, pepper, oregano\timian. egentli det du foretrekker av krydder! Gi sausen et oppkok og tilsett raspet ost og rør til det har smeltet (dette gjør at sausen tykner).

Ha blomkål over i en ildfast form sammen med sausen. Her kan du også ha oppi pølsen\ bacon i forma. Det er også godt å ha litt ekstra ost på toppen, så ser du lettere at det smelter.

Ha formen i ovnen til osten er gyllen. Godt med poteter til :)

NAM!

PS: jeg bruker maks en halvtime på middagen her[;)]

ORIGINAL: frk3

Har du prøvd blomkål i ostesaus? med pølse eller bacon til?

Sett ovnen på 200 grader.

Kok blomkålen til den er mør. Skjær opp pølse evt stek bacon (gjøres mend du venter på at blomkålen blir mør), lag en ostesaus (hvitsaus) og bruk vannet du har kokt blomkålen i til å spe istedet for melk. du kan også bruke melk. Ha oppi ønsket krydder; her bruker jeg salt, pepper, oregano\timian. egentli det du foretrekker av krydder! Gi sausen et oppkok og tilsett raspet ost og rør til det har smeltet (dette gjør at sausen tykner).

Ha blomkål over i en ildfast form sammen med sausen. Her kan du også ha oppi pølsen\ bacon i forma. Det er også godt å ha litt ekstra ost på toppen, så ser du lettere at det smelter.

Ha formen i ovnen til osten er gyllen. Godt med poteter til :)

NAM!

PS: jeg bruker maks en halvtime på middagen her[;)]

Åååhh! Sånn var det beste jeg viste når jeg var liten! :-) Hummm, det kan jeg jo lure gubben til å like også.. Han liker ikke hvit saus/oste saus, men elsker pølser... Jo, jeg tror jeg kan lure han med denne.. Tusen takk for tipset! [:)]

Her er middager som går igjen hos oss :

-Hjemmelaget pølselapskaus!!! med ferske grønnsaker blir det veldig godt! hiver oppi en terning grønnsaks og en med kjøttbuljong også! [:)]
-Kjøttkaker i brun saus (med hjemmelagede kjøttkaker og saus)
-Fiskekaker i brun saus. (der er bare sausen hjemmelaget)
-Fiskegrateng (Findus) med poteter, smeltet smør og råkostsalat!
-Fiskeboller i hvit saus (hjemmelaget saus)
-Hjemmelaget lasagne
-Ovnsbakt laks med grønnsaker
-Ovnsbakt kylling med ris og salat
-Taco
-Pannekaker med bacon
-Fiskepinner eller kjøttpølser og hjemmelaget potetmos.
-Gryterett. (mexikansk, ameriakansk eller Bali)
-Spaghetti og kjøttdeig.
-Shepards pie. (kjøttdeig, tomatsaus med basilikum og oregano, potetmos oppå og ost. stekes i ovnen)
-Svine/oksestek med poteter, grønnsaker og saus.
-Brennende kjærlighet. (potetmos, bacon i terninger og stekt løk) Hurtigmiddag!
-Hjemmelaget pizza
-Crispy chicken
-Faijitas
-Stekte poteter og biff
-Hjemmelagede hamburgere
-Seifilet med poteter og smør. Stekt løk og råkostsalat!
-Kapteinens fyllte torsk Fra Findus
-Koteletter med en form for potet til.
-Indisk mat fra santa maria er også blitt en hit for meg og mannen

Om vi voksne skal ha taco eller lignende får ungene tomatsuppe eller hver sin toro velbekomme grøt! de elsker den.. å det gjør mamma også! [:D]

skal prøve retten til Adran og Mamma!! [:D]

Noe suuuuuperenkelt som vi elsket når vi var små er kjøttdeig-/makaroniform [:D]
Ikke supersunt, men en liten kosemiddag.

1. Stek en pakke kjøttdeig å ha oppi ønsket krydder og et par spiseskjeer ketsjup. (Pepper, salt, paprikakrydder, løkpulver og oregano holder i massevis)
2. Kok opp en god dæsj makaroni (uten olje/smør - den skal liksom klebe seg litt til hverandre)
3. Frem med den illfaste formen og hell oppi kjøttdeigen, og ha makaronien på toppen. Ha litt gjerne litt flytende melange på toppen av makaronien også.
4. Stek i ovnen på 200-225 grader til makaronien er gyllen/sprø.
5. Server med ønskede grønnsaker/salat.

enkelt, billig og mat for liten og stor [:)][:)]
(Vi elsket alltid å pille av alle makaroniene som var sprøstekt og knaske hehe)

middager vi har som jenta vår på 13 mnd spiser godt av:

Fylt torsk med hollandaisesaus (har poteter og raspa gulrot til)
fiskepinner med poteter og raspa gulrot)
kjøttkaker i brun saus med poteter og erterstuing til
karbonader og potetmos med stekt løk
spaghetti og kjøttdeig med dolmiosaus
kjøttdeig m/dolmiosaus + potetmos i ildfast form med ost på toppen
kjøttboller i frikassésaus med poteter og gulrøtter
kjøttpølse i hvit saus med poteter
fiskepudding i hvit saus med poteter
fiskeboller i hvit saus med poteter
poteter med kjøtt og suppe

Back
Topp