Middag til de små

Desemberspire

Forelsket i forumet
Desemberglede 2015
Har en stund gitt ulike grønnsaksmoser til middag, men nå har han passert 6mndr og jeg har litt lyst og prøve meg litt frem med kjøtt, fisk osv. Men, jeg er helt blank :p noen med gode oppskrifter på babymat? :)
 
Har en stund gitt ulike grønnsaksmoser til middag, men nå har han passert 6mndr og jeg har litt lyst og prøve meg litt frem med kjøtt, fisk osv. Men, jeg er helt blank :p noen med gode oppskrifter på babymat? :)
Sjekk sunnstart.no. Og FB-gruppen "Hjemmelaget babymat" ;)
 
På søndag da vi hadde trekt laks til middag lagde jeg grønnsaksmos til henne av potet, litt gulrot, brokkoli og tilsatte små biter med laks. Det likte hun veldig godt :) Tilsatte laurbærblad i vannet for å gi laksen litt smak.
 
Når er middagstid til de små tenker dere? Jeg syns tre er så tidlig, men fem er sent. Og fire er ikke far hjemme enda.
 
Her hater hun alt av middag :O og har begynt å nekte grøt også.. Så føler meg rimelig rådvill for tiden!!
Vi gir middag rundt 3.. Eller vi PRØVER
 
Er vel ikke noe galt i å gi middag kl 15? Kunne i teorien ha spist middag kl 12 uten at det har noe å si.

A. liker stort sett ikke noe utenom smoothie og vannmelon [emoji14] Nekter å spise grøt.
 
Er vel ikke noe galt i å gi middag kl 15? Kunne i teorien ha spist middag kl 12 uten at det har noe å si.

A. liker stort sett ikke noe utenom smoothie og vannmelon [emoji14] Nekter å spise grøt.
Vil bare at alle skal spise sammen:p men det er vel umulig når ho er liten og faren hjemme fra jobb i femtida.

Har du prøvd andre grønnsaker ?
 
Når er middagstid til de små tenker dere? Jeg syns tre er så tidlig, men fem er sent. Og fire er ikke far hjemme enda.
Med storesøster var det middag kl 15. Selv om far var på jobb. Blir nok samme nå også. Må bare komme i gang med maten først :p
 
Vi løser deg ofte med å spise middag når lille får grøt (kvelds). Koselig med felles måltid :) men må kanskje endre litt på det nå når lille ikke bare skal få grønnsaker lengre. Kjøttdeig uten dalt er handlet inn, så nå skal det lages kjøttmiddag til lillegutt. Håper han liker :p
 
Jeg har pleid å gi ungene mat rett før vi spiser middag, helt samtidig går ikke så lenge de mates, men da glir det automatisk over i en liten smak av mammas mat mens vi spiser, litt mer og vips over i å spise selv etterhvert

Men vi har ikke begynt med middag til henne enda. Fikk første smak på grøt sist uke
 
Her hater hun alt av middag :O og har begynt å nekte grøt også.. Så føler meg rimelig rådvill for tiden!!
Vi gir middag rundt 3.. Eller vi PRØVER
Hvordan går det med middagsspisingen? Funnet noe hun liker enda?
 
Hvordan går det med middagsspisingen? Funnet noe hun liker enda?

Her måtte vi over på middagsglass for å få i henne noe som helst gitt :p Fortsatt ikke storfan, men vi får i henne litt ihvertfall!! tydeligvis lik sin bror - måtte starte med glass til han også! Så nå kjører vi glass også får hun smake på vår mat i tillegg ;)
 
  • Liker
Reactions: Bee
Her måtte vi over på middagsglass for å få i henne noe som helst gitt :p Fortsatt ikke storfan, men vi får i henne litt ihvertfall!! tydeligvis lik sin bror - måtte starte med glass til han også! Så nå kjører vi glass også får hun smake på vår mat i tillegg ;)
Hehe, min eldste likte også glass! Det smaker jo ingenting! :p
Vi har ikke prøvd noe særlig på en stund nå, annet enn at hun får smake litt på vår mat. I dag prøvde vi med litt biter av laks og potet. Litt havnet på gulvet og resten ble moset i hendene og gnidd utover bord og seg selv. Det lille hun puttet i munnen grøsset hun skikkelig av... *oppgitt*
 
Hehe, min eldste likte også glass! Det smaker jo ingenting! :p
Vi har ikke prøvd noe særlig på en stund nå, annet enn at hun får smake litt på vår mat. I dag prøvde vi med litt biter av laks og potet. Litt havnet på gulvet og resten ble moset i hendene og gnidd utover bord og seg selv. Det lille hun puttet i munnen grøsset hun skikkelig av... *oppgitt*

Nei det smaker jo vann og mais av det ene :p
Frøkna her trenger middag da..sulten eller 1-2 timer hvis hun bare får melk nå, så nå måtte jeg starte med noe.. Prøvde med hjemmelaget i nesten 3 uker da ;)
 

Var akkurat sånn jeg gikk fram denne gangen! ;) men til ingen bytte.. Gikk faktisk dårligere og dårligere for hver dag helt til hun satt å knep igjen munnen...

Er nok som bee sier, det blir for mye smak til mine ;) gutten vår fikk også glass og smake på vår mat... Han er meget altetende så man trenger ikke å gi hjemmelaget for å få barn spm spiser alt ;)
 
Våre glass-matede unger er heller ikke sånn utpreget vanskelige i matveien egentlig. Tror ikke det kommer av glassene heller.

Glass er en kort periode. Bare noen få mnd og det har jeg virkelig ikke problemer med. Vår mat, med mer variert smak, innfører jeg gradvis. (men fiskeboller og fiskegrateng i glass smaker virkelig noe annet enn pasta med kjøttdeig altså. Dog et det ikke så stor forskjell på pasta og lapskaus i smak. Men fiskeretter lukter og smaker helt annet altså, uansett hva husmorkjerringa mener å huske fra det hun smakte før hun fikk barn.

Snuppa kommer helt sikkert til å få søtpotetmos snart, vi er blitt glade i søtpotet både servert som mos og i suppe, mannen lager en deilig kyllingsuppe med søtpotet. Minus buljong (pga salt) så er den finfin å mose litt til baby etterhvert
Så jada, hun skal få tilbud om hjemmelaget. Men å bare mate med glass er helt greit for meg en kort stund.

(så har jeg glass til ripsgeleen jeg skal lage ;-))
 
Back
Topp