Middag til 4 for en hundrelapp

Kengu

Forumet er livet
VIP
Klarer du det hver dag?
Leste en kommentar om at det var null problem .

Selv hadde vi nok slitt litt med å komme under hundre kr hver dag og vi er bare tre

Ja det skal gå helt fint hvis vi hadde bestemt oss for det. Vi er fem. På Coop har de store pakker frosne grønnsaker, lapskausblanding, pommes frittes osv greit å ha i fryseren som basisvarer. Samme med linser, bønner, pasta og ris. Mye billig og sunn mat. Aldri spist det før, men har begynt å kjøpe fiskepinner av og til. Ungene er glad i det. Billig og lettvint. Samme med fiskekaker. Kanskje vi skal prøve å utfordre oss med å spise så billig som mulig i mai. Før da vi hadde lite penger gjorde vi konsert hele tiden, nå kjøper vi det vi ønsker. Men ikke noe problem å leve billig

Da må man i alle fall være flink til å planlegge og holde seg til det. Men nei, det hadde ikke vi klart eller hatt vilje til å klare hver dag! Handler kanskje like mye om at vi er glad i å kjøpe gode råvarer og da gjerne bruker litt penger på feks både godt kjøtt og god fisk :happy:

Det var et konsept på rema for noen år siden det.

Altså. Ja, det er null problem å klare det en dag, bare være bevisst. Men sånn på det jevne, nei. Da bruker vi nok langt mer. Vi er 5 da, men likevel.

Hvis man regner dagene det blir rester med i et månedsbudsjett, så skulle det være mulig. Vi teller kronene nå, men ser ikke på dagsprisen av hver middag. Vi handler det meste så billig vi kan, og i akkurat passe mengde hver uke. Vi bruker 1400kr. i uka på handleturen, og den handlelappen inneholder all mat for hele uka, + f.eks. såpe, tørkepapir, dopair o.l., samt lørdagsgodt. Deler man 1400kr. på 7 dager, så blir det ca. 200kr. om dagen, og da vil jeg tippe middagene ligger under eller rundt 100-lappen hver dag totalt sett.

Vi spiser mye forskjellig(bruker gjerne kokebøker/oppskrifter fra nettet), men man kan samkjøre ingrediensene når man handler for en uke av gangen(f.eks. fersk ingefær, parmesan, koriander og chili tåler å ligge et par uker og kan brukes til flere retter). Lager vi Lasagne så holder det alltid til 2 dager(vi er 4, snart 5), så med det halverer man jo prisen av retten på sett og vis.

Jeg tror derimot det hadde vært verre om vi skulle handlet spesifikt for middagsretter under 100kr. for hverdag i uka. For oss er det enklere å se ukesbudsjettet for alt av dagligvarer i ett. Man må jo uansett ha flere måltider enn middag, så klarer man å redusere prisen i helhet, da kan man dra beløpet for bare middag til rundt 100 lappen og alikevel spise variert og godt. Ihvertfall om man bruker EMV produkter i større grad. Får SP/SV(?) gjennomført ønsket sitt om å forby EMV produkter, så kollapser hele matbudsjettet vårt derimot :bag: .

• Liker
Reactions: HCS
Det varierer nok litt. Å klare det over en periode er nok ikke så vanskelig, men i det lange løp tror jeg det blir tøft. Kanskje hvis man hadde regnet gjennomsnitt i så fall, slik at feks fisk og grønnsaker kunne være litt over, men man feks neste dag spiste pannekaker. Jeg tror nok mye er mulig, men selv føler jeg at jeg ikke har tid til å planlegge riktig så godt alle gangene.

Ja det hadde vi klart hver dag, men det hadde gått på bekostning av variasjon og næringsrik mat

Skjønner ikke hvordan det er mulig med dagenspriser. Vi er 5 da, men er nok langt over hver dag. Vi bruker rundt 14-16 tusen i måneden på mat, vi planlegger måltider, vi spiser niste alle sammen både jobb og skole. Sånn som det er nå synes jeg ting er sykt dyrt, får lite for pengene og ingenting frister. Så vi er inne i en veldig vanskelig periode med tanke på middag føler jeg. Vi handler også på tilbud, kunne nok vært flinkere men jeg klarer ikke å hamstre.

Hva det koster pr middag har jeg ikke regnet på, men å bytte ut kjøtt og meieri med grønnsaker, linser, korn osv, sparer merkbart penger og samvittighet :)

Klarte det før mannen min fikk nye restriksjoner. Nå er det umulig. Skal vi ha taco må vi ha to kjøttdeiger, en uten krydder en med.
Samme gjelder omtrent alt. Det er skikkelig kjipt. Men klarte det ikke hver dag altså..
Spiser dere en pakke kjøttdeig hver?

Vi har også kjøttdeig med og uten krydder. Vi lager 2 pk kjøttdeig, også tar jeg av litt av det som et uten (ikke så mye, hos oss er det bare til en datter med reflux som blander det med litt av den vanlige så det ikke blir så sterkt) dette gjorde vi jo når ungene var små også. Så ingen forandring i så måte. (når ungene var mindre/færre lager jeg vel bare med en pk kjøttdeig da)

2 pk kjøttdeig og taco til 5 da utgjør den kjøttdeigen basis i pizza dagen etterpå også da altså.

Men at begrensninger i kosthold gjør det mer krevende er det ikke tvil om. Dog altså, det varierer jo med hvilke begrensninger.

Mat er dyrt. Vi er ikke flinke til å planlegge og ukeshabdle heller. Så vi bruker nok langt over 100 pr middag i snitt

Med de matprisene vi hadde for et par 2-3 år siden gjorde vi det ofte ja, utfordringen nå er jo rett og slett at matvareprisene er mye høyere nå. Ta feks en pakke kjøttdeig. Før kunne man kjøpe en pakke kjøttdeig 400g. Til 25-40kr litt alt etter om det var billig variant eller litt dyrere. Nå er jo denne prisen nesten dobblet. Så bare på hoved ingrediensen er man jo snart opp i en hundrelapp.

Nope, langt fra hver dag. Det er heller unntaket vil jeg si, spesielt etter prisstigningen. Vi er 4 stk.

Vi klarer det fint en og annen dag, men i det lange løp er nok gjennomsnittet på over 100kr.. :sorry:

Vi bruker nok sjeldent mer enn det på vanlige middager.
Men så er vi 2 voksne + 1 barn.

Idag blir det fiskekaker (35kr), frosne grønnsaker (14kr) og søtpotetmos (ca 20kr). Så kommer litt smør og sikkert ketchup i tillegg.

Imorgen wok: kylling (ca 30-40kr), wokblanding (20kr) og nudler (10kr). Med litt sursøt chilisaus.

Og onsdag ørret: ørreten (35kr), poteter (ca 10kr), agurksalat (10kr ish med alt) og rømme (noen kroner).

Dyrere middager som sushisalat, taco (da har vi både mango, avokado og annet "dyrt" i) og grilling for eksempel koster litt mer igjen :)

Vi bruker nok sjeldent mer enn det på vanlige middager.
Men så er vi 2 voksne + 1 barn.

Idag blir det fiskekaker (35kr), frosne grønnsaker (14kr) og søtpotetmos (ca 20kr). Så kommer litt smør og sikkert ketchup i tillegg.

Imorgen wok: kylling (ca 30-40kr), wokblanding (20kr) og nudler (10kr). Med litt sursøt chilisaus.

Og onsdag ørret: ørreten (35kr), poteter (ca 10kr), agurksalat (10kr ish med alt) og rømme (noen kroner).

Dyrere middager som sushisalat, taco (da har vi både mango, avokado og annet "dyrt" i) og grilling for eksempel koster litt mer igjen :)
Imponerende billige middager:hello2 Liker å få gode tips fra andre :) Tips herfra er å bruke 50/50 kjøttdeig og linser/bønner om man lager noe med kjøttdeig, sunt og billigere.
Hvordan ørret spiser dere når prisen er så lav for dere tre?

Imponerende billige middager:hello2 Liker å få gode tips fra andre :) Tips herfra er å bruke 50/50 kjøttdeig og linser/bønner om man lager noe med kjøttdeig, sunt og billigere.
Hvordan ørret spiser dere når prisen er så lav for dere tre?

Kjøpe sånn lenke med 4 fileter og vi voksne spiser en hver. Hun på 4 spiser bare en liten bit av min. Men pøser på med tilbehøret/grønt, det er nøkkelen her :)

Back
Topp