Middag! Spiser alle i familien det samme til middag?

No offence her, men hvis dette er innstillingen din så kan du få et stort sjokk når du får barn.
No offence taken :)

Det er jo ikke slik at jeg tror at alle barn kan lære seg å like alt. Det er nok lett for meg som ser alt utenfra å tenke mine tanker, men jeg må likevel få lov til å ha mine meninger. Vi spiser sunt og variert, og ønsker å fortsette med det selv om vi får barn.
 
No offence taken :)

Det er jo ikke slik at jeg tror at alle barn kan lære seg å like alt. Det er nok lett for meg som ser alt utenfra å tenke mine tanker, men jeg må likevel få lov til å ha mine meninger. Vi spiser sunt og variert, og ønsker å fortsette med det selv om vi får barn.

Selvfølgelig :) er bare at noen ganger så får man et barn som vegrer seg for å spise.
Vi spiser også sunt og variert, men tvinger han aldri. Han får det samme som vi spiser og spiser det han vil ha. Som regel spiser han alt. Men vi har dager der han ikke liker banan, og andre dager der han elsker banan osv. Men jeg tror ikke han hadde vært så lett i matveien om vi tvang han til å smake på ting han ikke liker.

For eksempel så er han ikke glad i avokado og appelsin, men han får det på tallerkenen sin ofte sammen med ting han liker. Han kan velge å smake men må ikke :)
 
Derfor er det lov til å spytte ut om man ikke liker. Og så spiser man det man liker etterpå.

Aldri hatt problemer med oppkast, brekninger eller unger som ikke vil smake, nettopp fordi de ikke trenger å være redd for at de må tygge/svelge mat de ikke liker. I ni av ti tilfeller ender de derimot opp med å like det, når de har smakt det nok ganger.
 
Selvfølgelig :) er bare at noen ganger så får man et barn som vegrer seg for å spise.
Vi spiser også sunt og variert, men tvinger han aldri. Han får det samme som vi spiser og spiser det han vil ha. Som regel spiser han alt. Men vi har dager der han ikke liker banan, og andre dager der han elsker banan osv. Men jeg tror ikke han hadde vært så lett i matveien om vi tvang han til å smake på ting han ikke liker.

For eksempel så er han ikke glad i avokado og appelsin, men han får det på tallerkenen sin ofte sammen med ting han liker. Han kan velge å smake men må ikke :)
Selvsagt kan man se an dagsformen til barnet :) Jeg er helt enig i at måten du beskriver over høres ut som en god måte.

Men jeg mener likevel at barn er utspekulerte skapninger som ofte velger minste motstands vei:hilarious:
 
Hvis man startet tidlig, unngår man jo nettopp slike situasjoner der barn bare spiser usunn mat. Ser stor forskjell på de som har gitt ungene sine ulike ting å smake på fra de kunne begynne med fast føde, i forhold til de som serverer mat "uten smak". Har diskutert dette med flere venninner, uten å dømme noen av de. Og de tar selv opp at de ikke har vært noe flink med tilvenning, eller skryter av seg selv om de har jobbet for det. Alle foreldre kan bli bedre på enkelte ting, men de fleste foreldre gjør jo en god jobb gjennomsnittlig:)

Mattilvenning kommer lett for noen barn, mens andre må man jobbe mer for. Slik er det bare. Da må man være smart, og gi de alternativer fra de er små av. Lure inn grønnsaker i maten, og lage mat fra bunnen av. Det er mye raskere gjort enn mange tror!
Kan hende du får en overraskelse altså, veldig lett å mene mye men ikke sikkert det fungerer sånn.
Ikke er det sånn st bare man starter tidlig og serverer ulik mat så blir det helt fint og ja jeg provoserer av det er bare å gjøre sånn sånn så spiser barnet ditt alt og blir ikke kresen
 
Jeg har også problemer med mat enda. Sliter med å smake nye ting, er kresen fordi det alltid var dårlig stemning og kjefting rundt matbordet.
Min får middag på tallerkenen, spiser det han vil ha og resten får hunden :p han har ikke store problemer med å prøve nye ting, og jeg vil ikke at det skal bli dårlig stemning og matvegring fordi han ikke vil spise noe
Min har har matvegrimg og det var mange som mente det var bare å tvinge i han mat.. mye uvitenhet rundtomkring
 
Når jeg leser denne tråden blir jeg glad for at mine barn ikke har spisevegring, spyr ved bordet osv... Jeg serverer kun én middag og de blir oppmuntret til å smake, noe de gjør som regel. Liker de det ikke er det helt greit og får mye skryt for å smake. Er vanligvis tilbehør de liker så da får de spise det, men hvis ikke så drøyer jeg det ikke så lenge før de får kvelds eller så får de frukt til dessert.
 
Når jeg leser denne tråden blir jeg glad for at mine barn ikke har spisevegring, spyr ved bordet osv... Jeg serverer kun én middag og de blir oppmuntret til å smake, noe de gjør som regel. Liker de det ikke er det helt greit og får mye skryt for å smake. Er vanligvis tilbehør de liker så da får de spise det, men hvis ikke så drøyer jeg det ikke så lenge før de får kvelds eller så får de frukt til dessert.
vi lager sjelden to middager men vi har alltid passet på st det er noe han liker på bordet

Men vi lagde ekstra middag da han var mindre , om du hadde hatt barn med spisevegring så hadde nok du også gjort det ;)
 
Hvis man startet tidlig, unngår man jo nettopp slike situasjoner der barn bare spiser usunn mat. Ser stor forskjell på de som har gitt ungene sine ulike ting å smake på fra de kunne begynne med fast føde, i forhold til de som serverer mat "uten smak". Har diskutert dette med flere venninner, uten å dømme noen av de. Og de tar selv opp at de ikke har vært noe flink med tilvenning, eller skryter av seg selv om de har jobbet for det. Alle foreldre kan bli bedre på enkelte ting, men de fleste foreldre gjør jo en god jobb gjennomsnittlig:)

Mattilvenning kommer lett for noen barn, mens andre må man jobbe mer for. Slik er det bare. Da må man være smart, og gi de alternativer fra de er små av. Lure inn grønnsaker i maten, og lage mat fra bunnen av. Det er mye raskere gjort enn mange tror!

Vi startet tidlig, tro meg, hu fikk smake masse forskjellig og vi hadde veldig variert kost, alikevel ble det sånn. Naivt å tenke at «bare man tilbyr mye så går det bra»
 
Hvis ungen spyr over bordet, da er det vel på tide å stikke fingeren i jorden og se det litt utenfra. Jeg hadde da ikke gjort det mot et barn! Da hadde jeg heller forkledd maten :) Og variert mer, slik at de samme "problemene" ikke dukket opp hver uke.

Vi måtte smake på alt, og ingen av søsknene mine endte opp med spiseforstyrrelser eller vegring... Så da kommer det gjerne an på ungen:)

Og du vet ikke nå hvordan din unge blir[emoji6]
 
vi lager sjelden to middager men vi har alltid passet på st det er noe han liker på bordet

Men vi lagde ekstra middag da han var mindre , om du hadde hatt barn med spisevegring så hadde nok du også gjort det ;)

Sa bare at jeg var glad for at jeg ikke har barn med anstrengt forhold til mat, jeg, og så beskrev jeg hvordan vi gjør det her hjemme. Trenger ikke bli defensiv. :p Bare litt takknemlighet i hverdagen.
 
Sa bare at jeg var glad for at jeg ikke har barn med anstrengt forhold til mat, jeg, og så beskrev jeg hvordan vi gjør det her hjemme. Trenger ikke bli defensiv. :p Bare litt takknemlighet i hverdagen.
Ikke defensiv i det hele tatt :)
 
Og du vet ikke nå hvordan din unge blir[emoji6]
Helt riktig :) Men jeg kommer til å oppmuntre til variert kosthold. Planlegging av middager og innkjøp for hele uken. Gode vaner, slik at vi som foreldre kan gjøre en best mulig jobb og med overskudd til det.

Jeg sier ikke at andre har gjort noe feil, eller er dårlige foreldre. Men det skader da ikke noen at jeg ønsker å gjøre en innsats. Vi er jo et par matglade voksne, som liker å bruke tid sammen på kjøkkenet :)
 
Da lurer jeg litt på hvorfor du følte behovet for å quote meg, men jaja, samme det :p
Fordi du sa det du sa, betyr ikke st jeg er defensiv fordi jeg siterte deg ;)
De aller fleste sol ikke har barn med spisevegring er kok glad for det :)
 
Fordi du sa det du sa, betyr ikke st jeg er defensiv fordi jeg siterte deg ;)
De aller fleste sol ikke har barn med spisevegring er kok glad for det :)

Men å skrive noe a la "hadde du hatt en unge som hadde spisevegring så hadde nok du gjort ting annerledes også" er litt merkelig og jeg synes det virker som et lite forsvar. For selvfølgelig forstår jeg jo at om ungene hadde spisevegring eller var undervektige så måtte vi ha hatt litt andre metoder. :) Skjønner ikke hvorfor det måtte poengteres.
 
Men å skrive noe a la "hadde du hatt en unge som hadde spisevegring så hadde nok du gjort ting annerledes også" er litt merkelig og jeg synes det virker som et lite forsvar. For selvfølgelig forstår jeg jo at om ungene hadde spisevegring eller var undervektige så måtte vi ha hatt litt andre metoder. :) Skjønner ikke hvorfor det måtte poengteres.
Ok , beklager så meget at jeg siterte deg
 
Back
Topp