Middag på valentines - hva kan jeg spise?!

Freia1997

Gift med forumet
Junispirene24❤️
Julibarna2024☀️
Hei,

Skal på en restaurant som det er vanskelig å få bord på, som er superromantisk og vi gleder oss masse til! Menyen er derimot ikke super-vennlig for gravid, og jeg forsøker å navigere meg rundt i hva jeg kan spise.

Har googlet i en time, men fortsatt ikke fått svar på følgende svart på hvitt:

1) Kan jeg spise sjøørret?
2) Kan jeg spise piggvar?

Om ikke, så blir det gjennomstekt biff, noe som ikke akkurat frister å betale mange hundrelapper for kjenner jeg :knegg:

Hjelp!!

Og er det forskjell på viltørret og sjøørret? For vet man ikke skal spise viltørret, men skjønner ikke om det er samme som sjøørret…

Deilig! Du kan i hvert fall spise piggvar :happy: Jeg trodde alle typer ørret var greit også, men har ikke gjort noe research. Er du usikker så er det vel bare å be om at de steker den litt mer enn vanlig.

Deilig! Du kan i hvert fall spise piggvar :happy: Jeg trodde alle typer ørret var greit også, men har ikke gjort noe research. Er du usikker så er det vel bare å be om at de steker den litt mer enn vanlig.
Har du selv undersøkt dette med piggvar? Synes det er så merkelig at det ikke står noen steder :smiley-ashamed004

Har du selv undersøkt dette med piggvar? Synes det er så merkelig at det ikke står noen steder :smiley-ashamed004
Jeg har fått det servert flere ganger på restaurant når jeg har opplyst at jeg er gravid. Men som sagt, helt stekt. Er jo egentlig veldig få fisk det advares mot (stekt) og piggvar er på ingenmåte en eksotisk eller veldig stor fisk. Jeg har følt meg trygg.

Jeg er ganske sikker på at hadde det ikke vært trygt så hadde det stått skrevet.
De kan jo ikke nevne alle ting som er trygt

• Liker
Reactions: HCS
Endte med å dele en hummer med mannen - helt nydelig! :hello2
Sniker litt :)
Det hørtes veldig koselig ut!

Tenkte bare jeg skulle svare i tilfelle denne kom opp når noen andre søkte :D Slik jeg forstår det så kan gravide kan spise piggvar og sjøørret. Det står tydelig i rettningslinjene at det er ferskvannsfisk det gjelder og at ferskvanns ørret må være mindre enn 1 kg for at den skal være trygg for gravide. Av saltvannsfisk så spesifiserer de at det er tunfisk, blåkveite, sverdfisk og hval som gravide bør holde seg vekke fra fordi de inneholder store mengder kvikksølv.

Sniker litt :)
Det hørtes veldig koselig ut!

Tenkte bare jeg skulle svare i tilfelle denne kom opp når noen andre søkte :D Slik jeg forstår det så kan gravide kan spise piggvar og sjøørret. Det står tydelig i rettningslinjene at det er ferskvannsfisk det gjelder og at ferskvanns ørret må være mindre enn 1 kg for at den skal være trygg for gravide. Av saltvannsfisk så spesifiserer de at det er tunfisk, blåkveite, sverdfisk og hval som gravide bør holde seg vekke fra fordi de inneholder store mengder kvikksølv.
Så bra presisering, takk! :Heartred Håper du hadde en fin valentines-dag!

Back
Topp