Middag i barseltiden

Lillerose

Forumet er livet
Februarlykke 2016
❤ Juliskattene 2018 ❤
Jeg venter nr. 2 og ser for meg at middagslaging i barseltiden blir et ork. Jeg har tenkt å lage litt lasagne, fiskegrateng etc som jeg fryser ned, men har ikke så mye fryseplass. Derfor trenger jeg tips til enkle, raske og sunne middager som ikke krever så mye å lage i hverdagen, og som kan passe 2-åringen. Tenkte å lage en middagsplan sånn at jeg slipper tenke i hverdagen de første ukene.
Kjør på med masse tips, tipper det er flere her i samme båt som meg :)

.obs

Pastasalat
Ovnsbakt laks, ris og ovnsbakte grønnsaker (eller rester fra pastasalaten)
Ovnsbakt kyllingfilet og bakt potet eller fløtegratinerte poteter (tar tid, men er jo lite jobb, bare å hive i ovnen)
Ikke sunt, men pølse med brød, grøt, og pizza funker for et par dager

Jeg er tilhenger av å ha alt i samme form når det skal være lettvint. Grønnsaker, kjøtt/fisk, saus av enten fløte eller creme fraiche som jeg har currypaste eller annet krydder i. Ost, pesto eller bare purre på toppen, alt etter hva som passer. Så setter jeg det i steikovnen ei stund Pleier å ha i det jeg finner i kjøleskapet :) toroposer og glass med diverse ferdige baser/sauser funker også i en travel hverdag :)

Når formen kommer seg så var planen å lage en stor porsjon med kjøttkaker og brunsaus, da får man fort 4-5 middager som man kan fryse ned :) Ellers er pizzahorn super greit å ha liggende. Taco er jo enkelt og greit, alltid en favoritt her om fredagen :happy:

Takk for gode tips :)

One pot pasta, hva er det?

Man puttet bare pasta, grønnsaker, krydder og kjøtt etter eget ønske, kraft/buljong/tomatsaus/fløte etc i en gryte og koker det jf. kokeanvisningen på pastapakke (evt ha i pastaen litt senere hvis du vil den skal koke kortere enn det andre) og så er middagen servert :D

Man puttet bare pasta, grønnsaker, krydder og kjøtt etter eget ønske, kraft/buljong/tomatsaus/fløte etc i en gryte og koker det jf. kokeanvisningen på pastapakke (evt ha i pastaen litt senere hvis du vil den skal koke kortere enn det andre) og så er middagen servert :D
Smart. :) Noen tips til hva du pleier ha oppi?

Smart. :) Noen tips til hva du pleier ha oppi?

Vi pleier vel oftest å ha tomatisert base pluss litt kyllingkraft, og oppi puttet vi gjerne løk, hvitløk, sopp, gulrøtter, pastaskruer og enten kyllingkjøttboller eller strimlet kyllingfilet. Men her er det bare fantasien (og hva man har i skapet) som setter grenser ;)

Vi har hamstret inn div tørrvarer i dag. Sauser, ulik pasta, potetmos, bokser med lapskaus,spagetti og joika,hermetiske tomater, mais,linser,bønner, erter og gulrøtter,som man kan ha i en form i ovnen, med kjøttdeig,bacon,skinke eller pølser og ost på toppen. Har også lagd ekstra porsjoner med middag som vi har fryst ned. Mulig jeg lager pizzahorn med ulikt fyll og fryser ned også.

Har lyst fikse og fryse ned litt diverse, men orker nesten ikke lage middag en gang så spørs om det blir med tanken :facepalm:

Back
Topp