Mia har snudd døgnet

Ugla

Gift med forumet
Lillemor sover enda mye. Hun er nå litt over fem uker.
Hun har hele tiden hatt ca to lengre våkne-perioder i løpet av dagen. En på formiddagen og en i 8-9 tiden poå kvelden. Men den siste uken har hun plutselig flyttet denne våkne-perioden til 11-03...
Og da er mammaen med pupp ganske trøtt.
Men, samtidig tror jeg ikke på å la småtroll gråte, hun er umulig å vekke når hun vil sove..
I natt sovnet hun allerede 0045..det er definitivt en forbedring fra å sovne først kl 0300.. Men er usikker på om det er vits å prøve gjøre noe med dette?

Igår spiste hun stort sett hele tiden.. idag har hun ikke lagt så mye på puppen.
Det som er kjipt er at jeg ser hun er utrolig trøtt på natten hun også..

Så..tips anyone? Jeg lurer på å snu døgnet litt selv, og bare holde meg våken i stua til hun er klar for kvelden. Eller å begynne å legge henne i senga i 11 tiden, for så å løpe frem og tilbake. Men.. hun er jo så våken.. må jo være skrekkelig kjedelig å ha den ene av sine to lengre våkne perioder helt alene i et mørkt rom...

Fikk beskjed av helsesøstra at det ikke nyttet å prøve å snø døgnet før de var 6 uker. Hvorfor vet jeg ikke..

De begynner ikke å utvikle melatonin (hormonet som gjør at vi skiller natt og dag) før den tid tror jeg...

Så er sikkert bare å holde seg våken.. har boksbrus i kjøleskapet og snop i skåla så går det vel :)

Vet ikke helt hvor mye det hjelper, men det er noen generelle tips som kan brukes på så små babyer. Teorien er at barn naturlig finner riktig døgnrytme ut fra dagslyset og mors nattoppførsel. De aller fleste barn i verden vokser opp i familier som bor trangere enn vi gjør. Naturlig mammaoppførsel er å reagere veldig raskt om natten, før babyen vekker hele famlien.

-Ta henne ut i dagslys hver dag, selv om hun sover. Hvis det ikke regner eller snør trenger du ikke bruke kalesjen på vognen. Ikke demp lyset når hun sover på dagtid, og ikke ha flombelysning når hun er våken om natten.

-Raskest mulig amming når hun våkner og du vil at hun skal sove videre. Ikke vent for å se om hun roer seg uten melk hvis du vil sove selv.

-Vær mest mulig spennende når hun er våken om dagen. Snakk og tull masse med henne.

-Vær kjedelig, rolig, trøtt og kosete når du mener det er natt. Hvis f.eks. du vil legge deg kl 23, og hun 01, så kan de to timene brukes til f.eks. amming, mumling, byssing, roligdans eller lignende i dempet lys.

Ingen tips desverre, her har soving gått fint siden me kom fra sykehuset. Har lagt oss ca 23 kvar kveld, og står opp kl 0830 om morningen, med 2-3 ammepausar i natta.
Men tidligare på kvelden er ho gjerne litt overtrøtt, og treng og bli byssa i søvn, så ho får ein liten blund før me skal legga oss. Var tidligare redd for at denne sovinga sku gjera at ho ikkje sovna når me legger oss, men det gjer faktisk soving når me legge oss litt lettare! Søvn avler søvn e det noken som seier....

Her har hun endelig begynt å skjønne hva som er natt og dag.I starten sovnet hun ofte i halv 4 tiden på natta, men nå har det heldigvis endret seg.Fikk også beskjed av helsesøster at det ikke var noe poeng i å stresse med å prøve å snu det og hun sa at det kom til å gå av seg selv mellom 2 og 3mnd.Så jeg stresset ikke noe med det og ganske så rett så har hun snudd døgnet :)

ORIGINAL: Sukkertopp

Vet ikke helt hvor mye det hjelper, men det er noen generelle tips som kan brukes på så små babyer. Teorien er at barn naturlig finner riktig døgnrytme ut fra dagslyset og mors nattoppførsel. De aller fleste barn i verden vokser opp i familier som bor trangere enn vi gjør. Naturlig mammaoppførsel er å reagere veldig raskt om natten, før babyen vekker hele famlien.

-Ta henne ut i dagslys hver dag, selv om hun sover. Hvis det ikke regner eller snør trenger du ikke bruke kalesjen på vognen. Ikke demp lyset når hun sover på dagtid, og ikke ha flombelysning når hun er våken om natten.

-Raskest mulig amming når hun våkner og du vil at hun skal sove videre. Ikke vent for å se om hun roer seg uten melk hvis du vil sove selv.

-Vær mest mulig spennende når hun er våken om dagen. Snakk og tull masse med henne.

-Vær kjedelig, rolig, trøtt og kosete når du mener det er natt. Hvis f.eks. du vil legge deg kl 23, og hun 01, så kan de to timene brukes til f.eks. amming, mumling, byssing, roligdans eller lignende i dempet lys.

burde kanskje bli flinkere å prøve å gjøre nattammingen litt raskere..synes akkurat det er vanskelig.. Men ellers prøver vi det andre tror jeg..
Tusen takk for tips og ideer! :)

Du kan snu døgnet for henne, jeg har gjort det med alle mine 3 ( fra de var ca 4 uker) og den fungerer veldig bra.. Det tar deg 2 dager da.. Lykke til

Back
Topp