*Meya*

Pijah

Forumet er livet
du, et lite spørsmål..

Hva menes med sosial organisering  når man snakker om Islam?
Min lillesøs skriver oppgave, og står litt fast på akkurat dette....

Andre må gjerne komme synspunkter også, lillesøs takker for all hjelp hun kan få! [:)]

Sosial organisering?

Øh... snakker de da feks om høytider og sånne ting, eller samfunnsstrukturen? Kanskje om du skrev inn hele spørsmålet...

tja..

hun har fått et skjema der de skal fylle ut om disse tingene..

lære, etikk, bygninger/arkitektur, kunst, riter, opplevelse og sosial organisering.

Hmmm sosial organisering faktisk. Jeg føler meg litt blåst her.

Jeg føler at jeg ikke helt skjønner hva som ligger i ordene hehehe... I alle fall ikke nå når klokken er snart 11 hehe...

Kan det være feks organiseringen av det sosiale liv? At menn og kvinner ikke blander seg så mye med hverandre, at familiene er det som knytter mennesker sammen, og at man ikke "mingler" mellom kjønnene når man er ukjente for hverandre... At man har ett sterkt ansvar islamsk sett for å ta hånd om for eksempel fattige, foreldreløse og lignende... Nå bare tenker jeg litt høyt her.

Islam setter jo ikke grenser for feks sykehusbygging eller andre deler av infrastrukturen i ett land, og det har jo også med sosial organisering å gjøre, slik jeg skjønner uttrykket når jeg googler her...

Jeg tenker det samme som deg, at det er organiseringen av det sosiale livet.
Men det er jo umulig å si noe om, når det er så vagt.. Jeg har også forsøkt å google litt, men blir liksom ikke klokere. Derfor jeg kom på å spørre deg, om du hadde noe fantastisk godt svar. [;)]

Det er jo veldig forskjell fra land til land også da... Og innad i landene. For eksempel på bygda i Algerie er alle bryllup kjønnsdelte, og totalt segregerte, eneste mannen vi damene får se, er brudgommen. Litt lenger inn mot de større byene går man litt lenger, og kanskje brudens brødre, fettere og sånn er der, og kanskje mannlig DJ og sånn... Og i storbyen er de ikke delt i det hele tatt...

Må være utrolig tøft å vokse opp i et slikt samfunn, om man er bevisst omverdenen.. Men så er det jo noe med at man er opplært til at "sånn er det" også....

ORIGINAL: Pijah

Må være utrolig tøft å vokse opp i et slikt samfunn, om man er bevisst omverdenen.. Men så er det jo noe med at man er opplært til at "sånn er det" også....

....eller å komme ned dit med ett bilde man har fått av samfunnet fra en mann som ikke hadde bodd der på seks-syv år [:-] som forlot landet midt under verste borgerkrigen hehehe, og som trodde ting ikke hadde endret seg. Som fikk sjokk da jeg fortalte at jeg var der-og-der, og han utbrøt "Herregud, der kan jo ikke damer gå, ble ikke familien min flaaaau, hvordan rota du deg bort diiiit", og jeg sa at "uhm, var mora di som ledet veien da, jeg var jo ikke akkurat alene"... Og han mista haka omtrent hehehehe.

ORIGINAL: *Meya*

....eller å komme ned dit med ett bilde man har fått av samfunnet fra en mann som ikke hadde bodd der på seks-syv år [:-] som forlot landet midt under verste borgerkrigen hehehe, og som trodde ting ikke hadde endret seg. Som fikk sjokk da jeg fortalte at jeg var der-og-der, og han utbrøt "Herregud, der kan jo ikke damer gå, ble ikke familien min flaaaau, hvordan rota du deg bort diiiit", og jeg sa at "uhm, var mora di som ledet veien da, jeg var jo ikke akkurat alene"... Og han mista haka omtrent hehehehe.

haha, det må ha vært en fantastisk opplevelse å se de ansiktsuttrykkene!! *humre* [8D]

Jeg vil jo påstå at det er bra at ting er i forandring da, at samfunnet utvikler seg og blir mer tolerant, men jeg forstår jo også at det er vanskelig å godta og takle endringen for den delen av befolkningen (les: den mannlige) som alltid har hatt forrang og alltid har kunnet diktere det motsatte kjønn etter eget forgodtbefinnende.

Men jeg er også overrasket over at så mange kommer til vestlige land og tror at de kan praktisere i samme grad her, som i hjemlandet.. De har jo som oftest en viss formening om hvordan den vestlige verden fungerer, og de er vel som regel klar over forventningen om at de tilpasser seg? Eller?

Nå tenkte jeg meg ikke om, og starter sikkert opp igjen en diskusjon som har vært oppe her et utall ganger..
Men jeg er oppriktig interessert og overhodet ikke dømmende, jeg håper ikke det jeg skriver tolkes dithen.. 

haha, det må ha vært en fantastisk opplevelse å se de ansiktsuttrykkene!! *humre* [8D]

Jeg vil jo påstå at det er bra at ting er i forandring da, at samfunnet utvikler seg og blir mer tolerant, men jeg forstår jo også at det er vanskelig å godta og takle endringen for den delen av befolkningen (les: den mannlige) som alltid har hatt forrang og alltid har kunnet diktere det motsatte kjønn etter eget forgodtbefinnende.

Men jeg er også overrasket over at så mange kommer til vestlige land og tror at de kan praktisere i samme grad her, som i hjemlandet.. De har jo som oftest en viss formening om hvordan den vestlige verden fungerer, og de er vel som regel klar over forventningen om at de tilpasser seg? Eller?

Hadde de bare praktisert islam, så hadde de ikke hatt denne forrangen og kunnet diktere kvinner hiten og diten... Og da med islam og ikke kultur i bagasjen, ville de kunne passe bedre inn faktisk, fordi de da ville ha den respekt for at andre er annerledes, som kulturelle mennesker mangler, fordi kultur er så dypt i oss mennesker, at vi ikke aksepterer andre med andre kulturer. dEt ser vi jo i Norge i dag også, med nordmenn som ikke aksepterer andrek ulturer heller, og det er som regel de som sitter hjemme og mauler kjøttkaker og brunost, reiser til Spania og går på norske restauranter, som sier at "det lukter hvitløk av naboen, de må ut av borettslaget" om du skjønner...

Hadde de bare praktisert islam, så hadde de ikke hatt denne forrangen og kunnet diktere kvinner hiten og diten... Og da med islam og ikke kultur i bagasjen, ville de kunne passe bedre inn faktisk, fordi de da ville ha den respekt for at andre er annerledes, som kulturelle mennesker mangler, fordi kultur er så dypt i oss mennesker, at vi ikke aksepterer andre med andre kulturer. dEt ser vi jo i Norge i dag også, med nordmenn som ikke aksepterer andrek ulturer heller, og det er som regel de som sitter hjemme og mauler kjøttkaker og brunost, reiser til Spania og går på norske restauranter, som sier at "det lukter hvitløk av naboen, de må ut av borettslaget" om du skjønner...

Der ser du hvor lite jeg vet.. Og det er vel det som er den største feilen blandt oss som tror vi vet og har gjort oss opp en mening, vi mener noe på helt feil grunnlag..
Mange nordmenn er full av fordommer, og det er veldig veldig synd. Tror det hadde vært interessant om man fikk en blanding av religioner istedetfor kulturer som du sier. Det handler jo rett og slett om gjensidig respekt, at vi alle i utgangspunktet er tilpasningsdyktige om vi ikke møter "motstand". Og om vi møter "motstand" går det vel gjerne litt sport i å holde på sitt og sine måter å gjøre ting på.. Det gjelder jo nesten uansett.. Om noen sier "du tar feil", så blir man jo veldig bevisst på å bevise for verden at man ikke tar feil..

Back
Topp