Mettet fett hemmer "god" kolesterol

Mesaana

Forumet er livet
Bare ett måltid rikt på mettet fett kan påvirke kroppens evne til å beskytte seg mot noen av de underliggende årsakene til hjertesykdom og [link=http://www.helsenett.no/index.php?option=com_rd_glossary&task=view&id=112]hjerneslag[/link].

HDL er betegnelsen for det vi kjenner som ”det gode kolesterolet”. Dette fettstoffet beskytter innsiden av blodårene mot stoffer som fører til proppdannelse i åreveggen – en av de største og viktigste årsakene til hjerteinfarkt og hjerneslag.

Ett måltid med høyt innhold av mettet fett redusere den beskyttende evnen til det "gode kolesterolet", viser forskning. Det mettede fettet kan også påvirke pulsårenes evne til å utvide seg for å kunne tilføre kroppens organer nok blod.

I motsetning kan et måltid rikt på umettet fett øke den beskyttende evnen til HDL, slik at proppdannelse unngås og motarbeides.

Mettet fett finnes i både planter og dyr, og vanligvis er disse fettypene faste ved romtemperatur. Palmeolje og smør er vanlige eksempler.

The American College of Cardiology og The American Heart Association anbefaler at daglig inntak av mettet fett ikke overstiger 7 prosent av total mengde kalorier.

Umettet fett kommer hovedsakelig fra planter og er flytende ved romtemperatur. Eksempler på slike er solsikke- og maisolje.

Det har vært vanlig å tro at usunn mat øker kolesterolnivå og blodtrykk. Nå viser det seg at virkningen av det ”gode kolesterolet” – på bakgrunn av hva vi spiser – kan forandres fra beskyttende til ødeleggende.

Kilde: Journal of the American College of Cardiology 2006

Link til siden: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=5311&Itemid=60

[&:][8|][:o]

Har en samboer som akkurat har funnet ut at han har en med født hjertefeil, han har trange årer inn til hjertet og noe styr. Blir mindre mettet fett på han fram over ja.[&:]

Uff, så trist med samboeren din. [&o] Min mamma har det samme problemet og har vært inne til 2 operasjoner nå...  Det ser ut til at hun blir helt fin, men hun må gå på medisiner da... [:)]

Men når det kommer til dette med mettet/umettet fett kan man lese for og i mot på annenhver nettside, så det er vanskelig å vite hva man skal tro....

De sier jo at de har tetset folk før og etter en lang periode med "nei-fett" og "ja-fett", og at det ikke var noe dårligere resultater hos de med "nei-fettet" etterpå.... [8|]

ORIGINAL: BlåBobler

Uff, så trist med samboeren din. [&o] Min mamma har det samme problemet og har vært inne til 2 operasjoner nå...  Det ser ut til at hun blir helt fin, men hun må gå på medisiner da... [:)]

Men når det kommer til dette med mettet/umettet fett kan man lese for og i mot på annenhver nettside, så det er vanskelig å vite hva man skal tro....

De sier jo at de har tetset folk før og etter en lang periode med "nei-fett" og "ja-fett", og at det ikke var noe dårligere resultater hos de med "nei-fettet" etterpå.... [8|]

Jeg måtte lese flere ganger, fordi jeg mente de hadde sagt mot seg selv i den artikkelen der.[8|]

Men ang samboeren, han har fått beskjed om at det ikke trenger å være farlig, men han skal til en hjertespesialist snart.
Men han har ikke merket så mye av det, annet at hjertet pluttselig kan begynne å pumpe raksere, til og med når han ligger å slapper av. Men jeg tror grunnen til at han ikke har vært så plaget med det, er fordi han alltid har vært slank og i god form. Men nå som han begynner å bli eldre, så har han begynt å legge lettere på seg, og jeg tror han bør være litt mer forsiktig med hva han hiver i seg. Han har alltid vært sånn som kan spise hva han vil uten å legge på seg. Men de siste 3 åra har han lagt på seg 5kg, noe som egentlig er mye for han å være.[8|]

Håper det ikke er arvelig.[:o]

Back
Topp