Metformin

Tøysa

Elsker forumet
Noen av dere som har gått på metformin?

Jeg er en normalvektig Pco`er som er med på et forskningsprosjekt på St. Olav og skal gå på metformin/ plasevo i 12 uker før jeg får gå over på prøverør dersom jeg ikke har blitt gravid i mellomtiden. Tok min første tablett i dag! [:)] 9 av 51 har blitt gravid på dette i løpet av de ukene de ventet på prøverørsbehandling. Halvparten av disse 51 damene har gått på plasevo, for å kunne bevise at det er metformin som hjelper.

Jeg fikk plutselig skikkelig kvalme, magesmerter og diare i kveld, og håper det betyr at jeg har fått de rette tablettene, altså metformin. Leste på nettet at dette var vanlige bivirkninger. Noen som har erfaring med disse tablettene? Evt. vet om noen som har blitt gravide på dette? [:)]

Har funnet noen tråder på nettet som forteller om damer som har lyktes med dette, og som plutselig fikk regelmessig syklus osv. Spennende!!! [:)]

gikk på metformin leeeeeeeeeeeeeenge...... første tiden var eg kjempe sulten,men tok meg sammen med maten litt og gikk da ned 10 kilo på de. ble ikke gravid,MEN fikk mens hver mnd uten primoluten og hausken mente at eg hadde eggløsning på de,men ikke gode nok. så endte opp med prøverør.

håper de hjelper deg da[:D]

hia har å gått på metformin.ble ikke gravid men ned nesten 30 kg.mens hvær måne.1ivf behandling.for dårli egg.skulle bere prøve en hiler mens venta på ny ivf forsøk.2 behandlinger hos hiler og nå har jeg verdens nydeligste gutt på 8 måner.har ei vennine så har prøvd i mange år.og en gang til hiler og nå venter hun i desember.anbefaler det.billiere.

Jeg har brukt metformin siden juli nå, og har vel gått ned 7 kilo. De tre første månedene gikk jeg på de sammen med p-piller for å få rensket litt opp innvendig (pga PCOSen var det en liten ansamling av dårlige egg eller noe).
Har hatt ett negativt IVF-forsøk, og skulle begynne igjen på fryseforsøk igjen på neste mens. Den ville selvsagt ikke komme av seg selv,så jeg er på dag 49 i dag, og siste tablett med primolutkur er tatt for å sette i gang TR. Så ser ikke ut som om syklusene mine har lyst til å stabilisere seg av den grunn nei. I det minste er det ikke mange dagene før vi kan sette i gang med neste fryseforsøk[;)]

Litt nysgjerrig...hva er metformin????
Brukes den bare til damer????

ORIGINAL: Cizza03

Litt nysgjerrig...hva er metformin????
Brukes den bare til damer????

Dersom ein har PCOS kan ein ha eit ustabilt insulinnivå, og metformin kan hjelpe til å stabilisera det. Det er ikkje ei slankepille, men kan føra til vektnedgang. Eg fekk det og er ikkje overvektig.

Metformin er mot insulinresistens som følge av PCOS. Ikke en slankepille!

ORIGINAL: snuppis30

Metformin hjelper for å gå ned i vekt [:)]

Overhode ikke riktig! Er mot insulinresistens....

Jeg har foresten ikke gått ned et gram siden jeg begynte på dem i September. Bare opp[&:]

De første to-tre ukene jeg gikk på metformin slet jeg med diare, mageknip og kvalme.
Kastet faktisk daglig opp. Men det er en normal bivirkning og er forbigående.
Nå har kroppen min vendt seg helt til den, og merker lite til de bivirkningene.

Eg har også fått det tilbudet av fertilitetsklinikken min, men valgte å takke nei. Prøvde det i fjor sommer, og gikk da ned så drastisk at eg mista mensen over en lengre periode enn "normalt". Eg er også av den slanke pco'en. Pco light er diagnosen eg har fått av gyn. Pga mine eggstokker, for det var det eneste trur eg som tilsa at eg hadde pco.

Var ikke så mange positive opplevelser med metformin her da... [:)] Men tusen takk for svar! Ved å begynne på metformin, slipper jeg å fortsette på pergotime, som ga meg masse bivirkninger. I tillegg får jeg alle tablettene gratis siden jeg er med på et forskningsprosjekt. Dessuten ble vi flyttet masse frem i prøverørskøen ved å delta og fikk 3 mnd ventetid på prøverør i stedet for ca. 6 mnd. D er hovedgrunnen vår, også får evt andre positive undre komme som en bonus. Hvis ikke, blir det spennende å begynne med nesespray i slutten av januar! [:)]

Dersom man ikke blir gravid å første prøverørsforsøk, men har egg på frys, hvor lenge må man da vente på nytt forsøk?

Jeg har positive opplevelser med dem sånn sett, men ikke hjulpet på syklusene mine da[;)] Jeg hadde forsøk i september, og fikk beskjed om at jeg bare skulle ringe inn neste mens når det ble negativt, så kunne jeg starte på an igjen. Men jeg går privat da. Hadde ikke syklusene mine tullet sånn, så hadde jeg nok allerede vært i gang med neste forsøk!

Bra at ventetiden ikke er så lang! [:)] Dette er spennende!!!

Heia![:)]
Jeg er også med på prøveprosjektet på st.olav. Starta med tablettene for ca 2 uker siden. Er så usikker på om jeg har fått tablettene. Mine plager er litt magesmerter, dårlig matlyst, kvalme nesten hele dagen. Vært litt dårlig i magen men ikke veldig. Det er jo så forskjellig vi reagerer på disse. Men håper håper at jeg har fått dem[:D] Det blir iallefall spennende å se om syklusen retter på seg.

ORIGINAL: litjpi

Heia![:)]
Jeg er også med på prøveprosjektet på st.olav. Starta med tablettene for ca 2 uker siden. Er så usikker på om jeg har fått tablettene. Mine plager er litt magesmerter, dårlig matlyst, kvalme nesten hele dagen. Vært litt dårlig i magen men ikke veldig. Det er jo så forskjellig vi reagerer på disse. Men håper håper at jeg har fått dem[:D] Det blir iallefall spennende å se om syklusen retter på seg.

Så artig å lese om noen som er i samme situasjon som meg! [:)] Håper vi begge har fått metformin! Høres ut som du har fått det av bivirkningene, men de sa at ikke alle som tar metformin får bivirkninger heller da.  Jeg tror jeg har fått dem også, håper jeg får oppleve litt kvalme og magesmerter de neste dagene slik at jeg får det bekreftet! [;)] Har du begynt med to tabletter både morgen og kveld? Jeg begynte med tablettene først i går og tar kun en tablett daglig enda. + 3 dobbel dose folat.

Håper vi kan følge litt med på hverandre i tiden fremover litjpi. At vi begge får orden på syklusene våre og at vi sitter med hver vår positive test - helst før vi kommer til prøverør! [:)] Hvilken dato har du å forholde deg til, i forhold til når det evt blir prøverørsbehandling? Jeg skal ringe inn første mens etter 5 januar, dersom det ikke har skjedd noe i mellomtiden.

Den første uka merka jeg ikke så mye egentlig, men når jeg begynte på 2 tabletter ble det mye mer bivirkninger.
Har tatt 2 tabl. i 4 dager jeg. Vet du hvorfor vi skal ta 3stk folat? glemte å spørre om det. Tilvanlig har jeg ikke el av meg selv heller, men hadde el.-smerter + pos. el-test forrige onsdag  og det er jo kjempebra! Syklusen varierer tilvanlig med 28-48 dager. Håper håper[:)]

Kjempearti å følge med hverandre ja. Har du prøvd pergo før å eller? Jeg skal ringe inn mens etter 1.juledag. Så regner med å begynne på spray tidlig i januar om syklusen holder seg stabil. Da er vi jo kjempetette da[8D] Lykke til da:) Må få høre om det skjer noe underveis ang bivirkninger og alt[:)]

ORIGINAL: litjpi

Den første uka merka jeg ikke så mye egentlig, men når jeg begynte på 2 tabletter ble det mye mer bivirkninger.
Har tatt 2 tabl. i 4 dager jeg. Vet du hvorfor vi skal ta 3stk folat? glemte å spørre om det. Tilvanlig har jeg ikke el av meg selv heller, men hadde el.-smerter + pos. el-test forrige onsdag  og det er jo kjempebra! Syklusen varierer tilvanlig med 28-48 dager. Håper håper[:)]

Kjempearti å følge med hverandre ja. Har du prøvd pergo før å eller? Jeg skal ringe inn mens etter 1.juledag. Så regner med å begynne på spray tidlig i januar om syklusen holder seg stabil. Da er vi jo kjempetette da[8D] Lykke til da:) Må få høre om det skjer noe underveis ang bivirkninger og alt[:)]

Jeg glemte også å spørre ang. folat... Bare gjør som jeg har fått beskjed om! [:)] Så BRA at du fikk positiv el test denne gangen! Så flott!!! Jeg måler temperaturen hver morgen og er spent på om det får noen utslag der. Har ikke el av meg selv jeg heller. Kun en sjelden gang. Jeg har også veldig ustabile sykluser, ofte rundt 40 dager, har variert helt fra 25 - 70...! Hadde vært kjekt å fått litt orden på syklusen ja! [;)] Jeg skal oppdatere deg! [:D] Jeg tok pergotime i to sykluser. Den første mener jeg at jeg fikk el, men ikke på den andre. Bestemte oss for å sende prøverørssøknad mens vi brukte pergotime, men da vi fikk tilbud om å være med på dette forskningsprosjektet var ikke valget så vanskelig! [:)]

Back
Topp