metformin

Jeg går på metformin :) Ta det alltid sammem med mat. Jeg deler opp min daglige dose slik at jeg tar 1000mg til de store måltidene som frokost og middag. Ta de midt under måltidet slik at det ligger litt mat over og under. Jeg følte det hjalp litt:) Ellers går det over etter et par mnd:) Men det er absolutt ikke digg, nei...hehe:)

Har du nettopp startet med de?
I såfall er sakte opptrapping å anbefale. Ellers anbefaler jeg Glucophage i stedet for Metformin om kvalme og sånn sitter i lenge, for den er mildere på magen :)
Jeg tar det også ved store måltid, det hjelper. Ved for små måltider, så kjenner jeg det.

Har du nettopp startet med de?
I såfall er sakte opptrapping å anbefale. Ellers anbefaler jeg Glucophage i stedet for Metformin om kvalme og sånn sitter i lenge, for den er mildere på magen :)
Jeg tar det også ved store måltid, det hjelper. Ved for små måltider, så kjenner jeg det.

Hei. Jeg går også på metformin og sliter veldig med kvalme. Har ikke gått på det så lenge, men det tapper meg veldig for energi og gå sånn (har vært syk i over et år, så har vært masse dårlig )
Har ikke legetime før 21/9. Burde jeg få en tidligere time og starte på noe annet ? Skal egentlig trappe opp med to ekstra tabletter i morgen. ( 4 tab. Daglig )

Men det frister ikke. Frister mest å slutte på de og prøve noe nytt.

Har også b12 mangel og tror den tapper meg for b12. Så blir gjerne dårligere av det også.

Noen tips der ute?

Har PCOS, høy b12 og D vitamin mangel per nå.

*hilsen håpefull*

Hei. Jeg går også på metformin og sliter veldig med kvalme. Har ikke gått på det så lenge, men det tapper meg veldig for energi og gå sånn (har vært syk i over et år, så har vært masse dårlig )
Har ikke legetime før 21/9. Burde jeg få en tidligere time og starte på noe annet ? Skal egentlig trappe opp med to ekstra tabletter i morgen. ( 4 tab. Daglig )

Men det frister ikke. Frister mest å slutte på de og prøve noe nytt.

Har også b12 mangel og tror den tapper meg for b12. Så blir gjerne dårligere av det også.

Noen tips der ute?

Har PCOS, høy b12 og D vitamin mangel per nå.

*hilsen håpefull*

For det første, så bør du ikke trappe opp mer enn en tablett i gangen. Dette for å minske bivirkningene. Det kan ta noen måneder før kroppen venner seg til medisinen, og om du fortsetter å reagere anbefaler jeg deg til å bytte fra metformin til den som heter Glucophage. Samme sak, forskjellig navn, men for min del en himmelig forskjell for magen og bivirkningene sin del.
Tar du b12 vitaminer, hvis ikke bør du begynne med det. Det er ikke noe farlig å ta, siden overskuddet blir skilt ut gjennom urin.
D vitaminer bør du også ta, om du har mangel. Det kan også være med å gjøre PCOS og f.eks. vekttap bedre :)

For det første, så bør du ikke trappe opp mer enn en tablett i gangen. Dette for å minske bivirkningene. Det kan ta noen måneder før kroppen venner seg til medisinen, og om du fortsetter å reagere anbefaler jeg deg til å bytte fra metformin til den som heter Glucophage. Samme sak, forskjellig navn, men for min del en himmelig forskjell for magen og bivirkningene sin del.
Tar du b12 vitaminer, hvis ikke bør du begynne med det. Det er ikke noe farlig å ta, siden overskuddet blir skilt ut gjennom urin.
D vitaminer bør du også ta, om du har mangel. Det kan også være med å gjøre PCOS og f.eks. vekttap bedre :)

Får b12 sprøyte hver 3 Mnd og går på reseptbelagte D vitaminer :P så får det i meg. Det bare vil ikke bli i kroppen :/ legene vet ikke hvorfor jeg tømmes så raskt :/

Får b12 sprøyte hver 3 Mnd og går på reseptbelagte D vitaminer :p så får det i meg. Det bare vil ikke bli i kroppen :/ legene vet ikke hvorfor jeg tømmes så raskt :/

Metformin kan gjøre at man tar opp B12 dårligere, men det ser ut som det gjelder fra kosthold. Og jeg vet at det er veldig vanlig at PCOS'ere har D-vitaminmangel. I andre land blir man anbefalt å ta oppmot 100 mcg med D-vitaminer når man har PCOS. Og jeg mistenker at vitaminmangler når det kommer til andre vitaminer også er ett problem når man har PCOS, siden det er ett overtall av kvinner med PCOS som lider av diverse vitaminmangler.

Back
Topp