Metformin og alkohol

Snuppeluppe

Gift med forumet
Jeg går på Metformin tabletter, og i dag drar jeg på weekkend tur med min kjære, det er årsfest på jobben hans [:D]
Så jeg ringte Gyn i går, for å høre om det er farlig å drikke en glass vin til maten når man går på Metformin. Og hun sa at skulle jeg ta helt med ro, for det var ike noe farlig. Så lenge det holdt seg til noen glass, og ikke rein flatfyll [8D] Noen andre her som har drukket alkohol mens de har gått på Metformin? Står nemelig i felleskatalogen at det ikke er å anbefale...Men Gyn sa det var greit....[8|] What to do? [8D]

Hva er grunnen det står i Felleskatalogen da?

Det står som regel på ALLE medisiner at de ikke skal blandes med alkohol, så lenge gynekologen sa det var greit trenger du nok ikke bekymre deg[:)]

ORIGINAL: TonjeJenta

Hva er grunnen det står i Felleskatalogen da?

Alkohol bør unngås under behandling med metformin, da akutt alkoholforgiftning fører til økt risiko for laktatacidose. Spesielt gjelder dette ved samtidig faste eller dårlig ernæring og ved nedsatt leverfunksjon. Intravaskulær administrering av jodholdige kontrastmidler kan føre til nyresvikt, som resulterer i akkumulasjon av metformin og risiko for laktatacidose.

MEN, nå har ikke jeg nedsatt leverfunksjon eller problemer med nyrere da... Og siden Gyn sa at det ikke var farlig, så kan jeg vle kose meg med litt vin til maten med god samvittighet [:)]

Back
Topp