Merkelige ting eller feil i artikkler på babyverden

Dragen’s hule

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Julibarna2024☀️
Denne tråden er mest bare for gøy da jeg kom over en artikkel på babyverden som fikk meg til å le (litt fordi det var så idiotisk). https://www.babyverden.no/gravid/diverse/svangerskapslengde-uker-maneder-trimestre/#

Her har de klart å si at fordi en måned er ca. 4 uker så er nab jo gravid i nærmere 10 måneder, ikke 9. det fikk meg til å le fordi en måned er jo ikke 4 uker (28 dager) med mindre det er februar. En måned er 30 eller 31 dage, så med å si at en måned er 4 uker så mister man jo 2-3 dager hver måned, og når man da ta 9 måneder med 2-3 dager mindre, så mangler man jo plutselig 26-27 dager
Altså 40 uker er 280 dager, og 9 måneder er ca 273 (litt avhengig av hvilke måneder) så det blir jo direkte missvisende av denne artikkelen å si at man er gravid i nærmere 10 måneder.

Er det andre som finner saker som dette morsomt?

Det er fordi det er forskjell på graviditetsmåneder og faktiske måneder. Graviditetsmåneder er medisinske målinger, derav fire uker som ender i 10 måneder. Så er en vitenskapelig årsak bak det. Men de færreste bruker måneder. Går mest i uker. Men det er hvert fall årsaken til at det er 10 «måneder»:)

Men artikkelen snakker om at folk spør hvor mange måneder du er på vei, ikke medisinske termer.

Men selv om vi tenker på det som kalender-måneder så regnes det at man er gravid i 9.4 måneder, hvis man går helt til termindatoen, og dersom jeg tenker at månedene i snitt er 30 dager. Det blir jo godt over 9 måneder og derfor i den 10. måneden som gravid.

Ukene regnes også slik. Eksempel er du i uke 23+5, betyr det at du har fullført de 23 første ukene og derfor er du 24 uker på vei/i den 24. uka.

Back
Topp