Mer smerter med barn nr. 2 eller fler?

Mia_mini

Elsker forumet
Jeg har inntrykk av at de fleste som skal ha barn nr.2 eller fler opplever flere smerter i dette svangeskapet enn sitt første.

Stemmer det for flere?

Det stemmer helt klart for min del.
Smertene kom mye tidligere og har dessverre vedvart.

Kan ikke si det stemmer for meg, nei. Ingen mensmurringer i det hele tatt i første trimester denne gangen, mot enormt mye med førstemann. Tror ikke jeg har kjent en eneste ligamentsmerte. Bekkenlåsningen er omtrent som med førstemann, kanskje de kom litt tidligere denne gangen, men det er ikke mye isåfall, og er ikke noe verre enn de var da.

Kvalmen var verre denne gangen, men det har nok mye med at jeg fikk mye mindre hvile denne gangen. Med førstemann sov jeg middag hver dag, og sov mye mer om natten. Denne gangen merket jeg markant forskjell i kvalmen de dagene jeg hadde fått sovet skikkelig, var mye mindre kvalm når jeg hadde fått nok hvile.

Hmm, det har nok vært andre typer smerter denne gangen enn første gang. Har som nevnt over her hatt minimalt med murringer og ligamentsmerter tidlig i svangerskapet, det var utrolig vondt første gangen :dead:
MEN jeg synes det har blitt tidligere "tungt" denne gangen, mer smerter i bekkenet tidligere, kjenner mer på tungpust, kynnere og sammentrykte organer nå enn jeg gjorde i uke 30 forrige gang. Da gikk jeg turer og kjørte på frem til uke 36-37, nå peser jeg bare jeg går opp trappa.

Hmm, det har nok vært andre typer smerter denne gangen enn første gang. Har som nevnt over her hatt minimalt med murringer og ligamentsmerter tidlig i svangerskapet, det var utrolig vondt første gangen :dead:
MEN jeg synes det har blitt tidligere "tungt" denne gangen, mer smerter i bekkenet tidligere, kjenner mer på tungpust, kynnere og sammentrykte organer nå enn jeg gjorde i uke 30 forrige gang. Da gikk jeg turer og kjørte på frem til uke 36-37, nå peser jeg bare jeg går opp trappa.

Jeg synes også det er mer "tungt" denne gangen, men det er nok fordi det helt bokstavlig talt er det. Magen ble stor MYE tidligere denne gangen. Første gangen var ikke magen synlig før godt over uke 24. Nå slet jeg med å skjule det helt til uke 12... Jeg har også lagt på meg like mye nå (30+6) som jeg hadde gjort ved fødsel (38+0) forrige gang, og magen er MYE større. Den har vært plagsomt i veien mtp å ta på sko og sokker og alt annet som involverer bøying i flere uker allerede, og jeg merker at jeg sliter med at jeg blir stappmett veldig fort, og så skrubbsulten igjen veldig fort. Kjipt om det kommer i veien for å fråtse i julematen..

Men veldig lite kynnere denne gangen, i forhold til sist, til tross for at man jo i teorien skal plages mer med kynnere som flergangsfødende.

Har de samme smertene og plagene, men det har vært mer intens denne gangen og blitt mye værre tidligere. men alt er mye tyngre denne gangen...

Jeg synes også det er mer "tungt" denne gangen, men det er nok fordi det helt bokstavlig talt er det. Magen ble stor MYE tidligere denne gangen. Første gangen var ikke magen synlig før godt over uke 24. Nå slet jeg med å skjule det helt til uke 12... Jeg har også lagt på meg like mye nå (30+6) som jeg hadde gjort ved fødsel (38+0) forrige gang, og magen er MYE større. Den har vært plagsomt i veien mtp å ta på sko og sokker og alt annet som involverer bøying i flere uker allerede, og jeg merker at jeg sliter med at jeg blir stappmett veldig fort, og så skrubbsulten igjen veldig fort. Kjipt om det kommer i veien for å fråtse i julematen..

Men veldig lite kynnere denne gangen, i forhold til sist, til tross for at man jo i teorien skal plages mer med kynnere som flergangsfødende.
Ååh det er så slitsomt :wtf: Jeg er også spent på julematen, haha.

Jeg er ikke noe særlig større enn forrige gang, ikke lagt på meg så utrolig mye mer heller, men alt er generelt mye mer slitsomt. Kan kanskje ha noe å gjøre med at jeg er i dårligere form og mindre trent enn forrige gang? Får også kynnere av å smøre meg ei brødskive for tida, haha.

Første svangerskap merket jeg knapt at jeg var gravid, denne gangen har jeg merket kynner, vondt i bekkenet, halsbrann, kløe, utmattelse og generelt vært mer sliten. Første svangerskap hadde jeg en del vann i kroppen, høyere vektøkning, men ingen fysiske plager sånn sett. Andre svangerskap har vekten gått gradvis og ikke tegn til vann i kroppen pr. dags dato.

Mer smerter og vondter med nr tre, men mindre trøtt og hormonell. Vondt i bekkenet og korsrygg

Sniker.

Hadde mye mer smerter og plager på slutten med nummer to enn med førstemann.

Back
Topp