Mer pappapermisjon eller besteforeldre hjemme med babyen?

Babyen er altså over 11 måneder og far kan fint ta vare på babyen da.

Vi er fullstendig avhengig av at fedrekvoten er lovfestet for holdningene til kvinner og arbeidsgivere er ikke der at vi kan velge. Det blir da en kamp for de få fedrene som ønsker å være en del av barnetsliv.
Hvis man gir baby mat på naturlig måte slik det er ment fra naturens side (biologisk amming) så er ikke en 11 mnd gammel baby klar for å være borte fra moren sin på ernæringsmessig grunnlag. Heller ikke mtp tilknytning og relasjon.

Er så lei av at kvinner ikke blir verdsatt som kvinner mtp biologiske forskjeller. Og det er heller ikke rettferdig at menn ikke blir sett på som gode nok pappaer med mindre de gjør alt for å bli mest mulig lik en mamma, for at han blir beskyldt for å ikke være en viktig del av barnas liv hvis ikke.

En bra mann støtter sin kvinne, han prøver ikke å erstatte henne. En kvinne bør verdsette en mann som en mann, for det er det han er. Sammen utfyller man hverandre - ikke erstatter hverandre. Sammen er man sterkest.
 
Hvis man gir baby mat på naturlig måte slik det er ment fra naturens side (biologisk amming) så er ikke en 11 mnd gammel baby klar for å være borte fra moren sin på ernæringsmessig grunnlag. Heller ikke mtp tilknytning og relasjon.

Er så lei av at kvinner ikke blir verdsatt som kvinner mtp biologiske forskjeller. Og det er heller ikke rettferdig at menn ikke blir sett på som gode nok pappaer med mindre de gjør alt for å bli mest mulig lik en mamma.

En bra mann støtter sin kvinne, han prøver ikke å erstatte henne. En kvinne bør verdsette en mann som en mann, for det er det han er. Sammen utfyller man hverandre - ikke erstatter hverandre. Sammen er man sterkest.

Det virker på meg som du føler deg truet av en mann fordi han vil være med barna sine mer enn 1 time om dagen. Det er ingen konkurranse, men vi lever heldigvis ikke på 50 tallet med de rollene lenger.
Joda man skal amme lenge, men fra 6 måneder skal barnet ha mer enn bare morsmelk og det kan fint far gi og mor jobber da ikke 24 timer i døgnet så finnes hauger av tid til å gi mat.
En far kan aldri erstatte enn mor en mor kan aldri erstatte far det er ingen konkurranse men barnet trenger oss begge. Synd at kvinner som sitter fast i tradisjonelle kjønnsroller trykker fedre som ønsker tid med barna sine ned.
Og ikke minst gjør at kvinner aldri vil få de samme mulighetene som menn i arbeidslivet. Synd å tenke på at mine barn aldri vil ha samme mulighet i livet fordi den ene blir kvinne og den andre blir mann.
Vil mine gutter være engasjerte pappaer blir de sett på som de vil ta over morsrollen og ønsker min datter å jobbe så vil hun aldri bli respektert.
Slik du vil at dine barn skal bli behandlet i fremtiden?
 
Jeg blir stadig overrasket over hvor mange kvinner som kun bruker likestilling i sin favør! Pappakvoten er det beste som har skjedd likestilling for menn i familien. Mange arbeidsplasser godtar kun kvoten, og hvis den blir mindre, blir pappapermen for mange mennn mindre.

Jeg mener at pappa og barn skal få mer tid sammen. 14 uker høres fint ut. Ammer man kan man ta ammefri fra jobben. Vi har det veldig greit i Norge!
 
Jeg kjenner jeg er glad vi er ferdig med spedbarn. Men jeg frykter litt for mine (våre) barns fremtid med tanke på dette. Jeg frykter at mor etterhvert må tilbake på jobb etter 6 uker sånn som i USA, og at babyene må i bhg....
Eller at mor blir skviset ut til fordel fra far som skal ha hele permisjonen.

Da får naturen gi far en livmor og to pupper også, så kan jeg gå god for det.

Provoserer meg at man ikke tror at familier gjør det som er det beste for seg.

Jeg håper inderlig at barnetrygden ikke forsvinner, vi er avhengige av den. Da må vi isåfall få billigere bhg eller Sfo som tilsvarer den summen man mister i barnetrygd.
Det er ikke alltid et reelt valg ift jobben til far. Er ikke det at man tror folk ikke kan velge selv.
 
Hvorfor er jeg hjemme i 1 år med betalt om det ikke er mulig spør jeg deg? Jeg har 50 uker permisjon med ferie etter far sin permisjon er trekt i fra. Vi har 56 uker tilsammen, minus 10 så er det 46 pluss 4 uker ferie er 50 uker.
Jo da er barnet 11 måneder.

Skam å mene at vi har dårligere rettigheter og mor blir presset i jobb når vi aldri har hatt lenger permisjon enn nå. Vil man være hjemme lenger så får man ta det på sin egen kappe og ikke forvente at staten skal betale for seg.

Ingen skal erstatte noen som helst, det handler om å gi barnet også mulighet til å knytte seg til far.
Mødre kan også fint være mødre selv om de er på jobb noen timer.
Nei gudene vet. Jeg hadde 80% lønn + ferie for samme år og året før som ikke var tatt ut og allilevel ikke et år.

49 uker - 3 uker før baby kommer - 10 uker pappaperm = 36 uker. Det er ikke et år. Med ferie på 4 uker 40 uker. Altså 9/10 mnd.

Vi har bedre permisjonsordningen enn aldri før ja - men hvis dette skal snu så går det gale veien.

Far erstatter mor som omsorgsgiver da ja.

Nei ikke alle mødre kan være mødre på samme måte selv om de jobber. Ikke hvis man ser på barnas naturlige behov fra biologisk perspektiv. Grunnen til at mange slutter å amme ufrivillig før anbefalt er nettopp pga jobb.
 
Det virker på meg som du føler deg truet av en mann fordi han vil være med barna sine mer enn 1 time om dagen. Det er ingen konkurranse, men vi lever heldigvis ikke på 50 tallet med de rollene lenger.
Joda man skal amme lenge, men fra 6 måneder skal barnet ha mer enn bare morsmelk og det kan fint far gi og mor jobber da ikke 24 timer i døgnet så finnes hauger av tid til å gi mat.
En far kan aldri erstatte enn mor en mor kan aldri erstatte far det er ingen konkurranse men barnet trenger oss begge. Synd at kvinner som sitter fast i tradisjonelle kjønnsroller trykker fedre som ønsker tid med barna sine ned.
Og ikke minst gjør at kvinner aldri vil få de samme mulighetene som menn i arbeidslivet. Synd å tenke på at mine barn aldri vil ha samme mulighet i livet fordi den ene blir kvinne og den andre blir mann.
Vil mine gutter være engasjerte pappaer blir de sett på som de vil ta over morsrollen og ønsker min datter å jobbe så vil hun aldri bli respektert.
Slik du vil at dine barn skal bli behandlet i fremtiden?
Ja jeg vil at mine barn skal bli behandlet ut i fra hvilke behov de har. Det er ikke nødvendigvis rettferdig når det er helt likt.

Hvem har sagt 1 time. Jobber mannen din 23 timer i døgnet? Slike overdrivelser blir bare dumt! Og når det er snakk om mødre i arbeid slenger du ut "mor jobber da ikke 24 timer i døgnet så finnes hauger av tid til å gi mat". Merkelig at det ikke er "hauger av tid" til far å gi omsorg uten om jobb da.

Nei mine barn spiste ikke fast føde ved 6 mnd og ene tok ikke flaske. Så det gikk ikke. Jeg avbrøt jobben få uker inn i pappapermisjon fordi ungen raste uforsvarlig ned i vekt. Og hadde det rett og slett ikke bra verken fysisk eller psykisk. Flott for deg at det går an å erstatte deg, meg gikk det ikke an å erstatte. Selv om jeg selv skulle ønske meg litt fri og at pappaen tilbringe mer tid. Så det handler ikke om det.

Hvorfor tror du at fedre flest kun tar ut minimum av permisjon og mødre mest? Det er jo fordi de fleste velger etter barnas mest grunnleggende behov.
 
Det virker på meg som du føler deg truet av en mann fordi han vil være med barna sine mer enn 1 time om dagen. Det er ingen konkurranse, men vi lever heldigvis ikke på 50 tallet med de rollene lenger.
Joda man skal amme lenge, men fra 6 måneder skal barnet ha mer enn bare morsmelk og det kan fint far gi og mor jobber da ikke 24 timer i døgnet så finnes hauger av tid til å gi mat.
En far kan aldri erstatte enn mor en mor kan aldri erstatte far det er ingen konkurranse men barnet trenger oss begge. Synd at kvinner som sitter fast i tradisjonelle kjønnsroller trykker fedre som ønsker tid med barna sine ned.
Og ikke minst gjør at kvinner aldri vil få de samme mulighetene som menn i arbeidslivet. Synd å tenke på at mine barn aldri vil ha samme mulighet i livet fordi den ene blir kvinne og den andre blir mann.
Vil mine gutter være engasjerte pappaer blir de sett på som de vil ta over morsrollen og ønsker min datter å jobbe så vil hun aldri bli respektert.
Slik du vil at dine barn skal bli behandlet i fremtiden?
Godt skrevet, veldig enig med deg!
 
Nei gudene vet. Jeg hadde 80% lønn + ferie for samme år og året før som ikke var tatt ut og allilevel ikke et år.

49 uker - 3 uker før baby kommer - 10 uker pappaperm = 36 uker. Det er ikke et år. Med ferie på 4 uker 40 uker. Altså 9/10 mnd.

Vi har bedre permisjonsordningen enn aldri før ja - men hvis dette skal snu så går det gale veien.

Far erstatter mor som omsorgsgiver da ja.

Nei ikke alle mødre kan være mødre på samme måte selv om de jobber. Ikke hvis man ser på barnas naturlige behov fra biologisk perspektiv. Grunnen til at mange slutter å amme ufrivillig før anbefalt er nettopp pga jobb.

80% er 56 uker ikke 49. Å velge den lengste permisjonen er ett valg man tar selv, spiller ingen rolle om man har råd eller ikke.
56 uker - 10 uker= 46 uker
46uker -3 uker= 43 uker
43 uker+ 4 uker=47 uker med barnet.
Så jo 11 måneder, du kan ikke diskutere det og man selv velger hvilken grad man ønsker.
 
Ja jeg vil at mine barn skal bli behandlet ut i fra hvilke behov de har. Det er ikke nødvendigvis rettferdig når det er helt likt.

Hvem har sagt 1 time. Jobber mannen din 23 timer i døgnet? Slike overdrivelser blir bare dumt! Og når det er snakk om mødre i arbeid slenger du ut "mor jobber da ikke 24 timer i døgnet så finnes hauger av tid til å gi mat". Merkelig at det ikke er "hauger av tid" til far å gi omsorg uten om jobb da.

Nei mine barn spiste ikke fast føde ved 6 mnd og ene tok ikke flaske. Så det gikk ikke. Jeg avbrøt jobben få uker inn i pappapermisjon fordi ungen raste uforsvarlig ned i vekt. Og hadde det rett og slett ikke bra verken fysisk eller psykisk. Flott for deg at det går an å erstatte deg, meg gikk det ikke an å erstatte. Selv om jeg selv skulle ønske meg litt fri og at pappaen tilbringe mer tid. Så det handler ikke om det.

Hvorfor tror du at fedre flest kun tar ut minimum av permisjon og mødre mest? Det er jo fordi de fleste velger etter barnas mest grunnleggende behov.
Så om fedre velger lenger permisjon enn minimum så velger man ikke etter barnets mest grunnleggende behov??
 
80% er 56 uker ikke 49. Å velge den lengste permisjonen er ett valg man tar selv, spiller ingen rolle om man har råd eller ikke.
56 uker - 10 uker= 46 uker
46uker -3 uker= 43 uker
43 uker+ 4 uker=47 uker med barnet.
Så jo 11 måneder, du kan ikke diskutere det og man selv velger hvilken grad man ønsker.
Har skrevet før at ikke alle har mulighet til 80%. Så man må regne 100%. Uansett så er ikke 11 mnd et år.
 
Så om fedre velger lenger permisjon enn minimum så velger man ikke etter barnets mest grunnleggende behov??
Det kommer jo helt an på barnet det da. Og hele situasjonen rundt. Siden de fleste velger mer til mor og at far ikke har fedrekvote (alene) sier ganske mye.
 
Nei gudene vet. Jeg hadde 80% lønn + ferie for samme år og året før som ikke var tatt ut og allilevel ikke et år.

49 uker - 3 uker før baby kommer - 10 uker pappaperm = 36 uker. Det er ikke et år. Med ferie på 4 uker 40 uker. Altså 9/10 mnd.

Vi har bedre permisjonsordningen enn aldri før ja - men hvis dette skal snu så går det gale veien.

Far erstatter mor som omsorgsgiver da ja.

Nei ikke alle mødre kan være mødre på samme måte selv om de jobber. Ikke hvis man ser på barnas naturlige behov fra biologisk perspektiv. Grunnen til at mange slutter å amme ufrivillig før anbefalt er nettopp pga jobb.
Det regnestykket der gjelder for 100% lønn. For 80% er det 59 uker - 3 - 10 = 46 uker + 5 uker ferie = 51 uker. Og så bruker man kanskje ferie det andre året også? Det er mulig!

Jeg syns også du overdramatiserer når du sier far tar over som omsorgsgiver.
 
Det kommer jo helt an på barnet det da. Og hele situasjonen rundt. Siden de fleste velger mer til mor og at far ikke har fedrekvote (alene) sier ganske mye.
Jeg kjenner heldigvis flere fedre som tar mer enn minimum permisjon. Er vel kun her inn jeg ofte opplever at mødre vil ha all permisjon selv og mener de har krav på det fordi de har gått gravid og født barnet.
 
Ja jeg vil at mine barn skal bli behandlet ut i fra hvilke behov de har. Det er ikke nødvendigvis rettferdig når det er helt likt.

Hvem har sagt 1 time. Jobber mannen din 23 timer i døgnet? Slike overdrivelser blir bare dumt! Og når det er snakk om mødre i arbeid slenger du ut "mor jobber da ikke 24 timer i døgnet så finnes hauger av tid til å gi mat". Merkelig at det ikke er "hauger av tid" til far å gi omsorg uten om jobb da.

Nei mine barn spiste ikke fast føde ved 6 mnd og ene tok ikke flaske. Så det gikk ikke. Jeg avbrøt jobben få uker inn i pappapermisjon fordi ungen raste uforsvarlig ned i vekt. Og hadde det rett og slett ikke bra verken fysisk eller psykisk. Flott for deg at det går an å erstatte deg, meg gikk det ikke an å erstatte. Selv om jeg selv skulle ønske meg litt fri og at pappaen tilbringe mer tid. Så det handler ikke om det.

Hvorfor tror du at fedre flest kun tar ut minimum av permisjon og mødre mest? Det er jo fordi de fleste velger etter barnas mest grunnleggende behov.
Så kunnskapsløs du var i din siste setning her. Det er fordi mor ikke slipper far til, og at arbeidsgivere godtar ikke at far tar mer permisjon.

Jeg tok utgangspunktet i fedrene man leser om her på bv jeg, som jobber fra 08-18 hver dag, min mann går redusert han for han ønsker å være mest med sine barn når de er små. Allikevel har han lange vakter og han har heller ikke krav på ammefri som kvinner har. Det er forskjell.
Nei han kan ikke erstatte meg, akkurat som jeg ikke kan erstatte han. Vi er nemlig likeverdige omsorgspersoner for våre barn.
Mitt barn tok heller ikke flaske , spiser ikke noe enda, vekten står i ro.
Da flasken ikke ble tatt matet far med kopp og skje, når jeg ikke var hjemme. Og nå drikkes det av kopp ;)

Du får si det til din datter da når hun ønsker mer i livet enn å gå hjemme med barn, at du hun er født kvinne og vil aldri få like rettigheter. Jeg vil ikke det, jeg kommer til å kjempe for mine barn så lenge jeg lever :)
 
Syns de burde gjøre det mr mulig for far å ta pappaperm selv om mor ikke har jobbet.. samboer har ikke hadd pappaperm med min første og kommer ikke til å ha det med nr 2 mest sannsynlig for han får ikke betalt for det ettersom jeg ikke har jobbet.. og ikke har vi råd til at han tar perm uten å få betalt heller..
 
Har skrevet før at ikke alle har mulighet til 80%. Så man må regne 100%. Uansett så er ikke 11 mnd et år.

Da får man la være å få barn da om man ønsker å være hjemme lenger og ikke har råd. Hvorfor forvente mer av staten når vi har så generøse ordninger vi har i dag.
 
Det regnestykket der gjelder for 100% lønn. For 80% er det 59 uker - 3 - 10 = 46 uker + 5 uker ferie = 51 uker. Og så bruker man kanskje ferie det andre året også? Det er mulig!

Jeg syns også du overdramatiserer når du sier far tar over som omsorgsgiver.
Les alle innleggene før du kommenterer regnestykket.

Det er helt klart at sider ved mors omsorg går tapt når far tar permisjon. Så det er ingen overdrivelse.
 
Da får man la være å få barn da om man ønsker å være hjemme lenger og ikke har råd. Hvorfor forvente mer av staten når vi har så generøse ordninger vi har i dag.
Ja la oss droppe alle rettigheter til ufrivillige gravide uten god nok økonomi og således straffe de uskyldige barna deres også og lage større klasseskille....
 
Back
Topp