Mer feitende med brødskive enn smågodt?

Spiri

Flørter med forumet
Siden jeg har lagt på meg en god del i svangerskapet, har jeg fått mer fokus på hva jeg spiser. Problemet er jo at jeg "må" spise noe hele tiden, og begynner å mistenke at jeg faktisk blir mer feit av mat enn av godteri! Jeg føler jeg spiser sunt, men definitivt mye mer og oftere enn før. Lastet ned en app for å holde styr på matinntak, og ser at 2 skiver grovbrød har like mange kalorier som 50g smågodt! Selvsagt er det sunnere, men må vi være sunne HELE tiden da? Jeg vet hva jeg blir mest lykkelig av :D

Hahaha:p er jo virkelig lov å unne seg noe godt da også da:D men helt ærlig.. Så sant det ikke kommer fra en lege eller jordmor så synes jeg du skal slette appen og glemme kalorier. Du vet hvor sukker og fett kommer fra, så da kan du kanskje prøve å være mer forsiktig med de matvarene? Har lagt på meg uendelig mye selv og hadde litt overvekt før graviditeten, men kaloriene får bare vente til lillegutt er ute!:p

Brød er langt bedre enn smågodteri, glem appen :) Kanskje lavt blodsukker gjør at du småspiser? Hva med gulrøtter, frukt, grovere brød osv? Kanskje kortere tid mellom hvert måltid, sånn 2-3 timer?

Hva med å spise frukt og bær isteden? Det er jo både søtt og godt OG sunt:)
Jeg vil gjerne også putte noe i meg hele tida, og aller helst søtt, men vil jo at det skal være sunt. Heldigvis er jo sommersesongens frukt og bær fantastiske! Så her går det i moreller, vannmelon, nektariner og jordbær døgnet rundt:D Føler ikke behov for godteri så lenge jeg har dette, så jeg er så glad jeg er gravid på sommeren;) Ellers hadde jeg nok lagt på meg mye mer, men takket være dette har jeg klart å holde meg på et sunt nivå:)

Takk for svar dere ;) Skal ta deg på ordet Evette, og slette appen! Den har blitt et stressmoment uansett, blir jo nesten fanatisk :p Og jeg spiser virkelig sunt altså! Alltid over 90% grovt brød, mye frukt og bær, samt yoghurt uten sukker. Tenker også over hva jeg har som pålegg, og unner meg svært sjeldent godteri.

Problemet er nok mengden, jeg spiser store måltider flere ganger for dag! Hvis jeg spiser mindre måltid er jeg klar for mat etter en halvtime-time igjen, og det er ikke lett å overse det altså.. I dag unnet jeg meg noen biter smågodt i stedet for to-tre brødskiver, og er fornøyd med det ;) Skal prøve å bli flinkere å drite litt i vekta, og heller kose meg med lillegull i magen. :)

Er forskjell på kaloriene også ;) raske, drøye, sunne eller usunne. Jeg ville heller tatt en halv skive enn en håndfull godis :)

Brød er det mye kcal i, så skal man tenke på vekta bør man velger potetlomper eller knekkebrød!
Beste valget for de med stor appetiten og som må spise ofte er vel salat

Ikke tenk kun på kcal-innhold. Prøv å hold blodsukkeret stabilt. Se på hvor mye sukker matvarene inneholder pr hundre gram. Det kan være ganske stor forskjell på feks diverse yoghurter, knekkebrød og kornblandinger.
Jeg har fått tips om å spise nøtter og frukt sammen som mellommåltid eller evt yoghurt og kornblanding sammen.

Back
Topp