Menstruasjon etter fødsel.

IreneO

Første møte med forumet
Hei.

Jeg fødte en datter for snart 5 mnd siden og fullammmer og har alltid gjort det. Jeg lurer på om man kan få tilbake mensen når man fullammer? Jeg blødde litt etter ca tre mnd, bare litt en dag. Var nok med truseinnlegg og bare såvidt rosa på papire. Trengte ikke vare hele dagen heller. Har hatt noen sånne dager innimellom. Aldri vart mer enn en dag. I dag når jeg våknet blødde jeg mer enn jeg har gjort før. Blodet har vært friskt rødt. Kan dette være menstruasjon, eller skulle jeg ha vært hos legen og sjekket at alt er ok?

Hei!
Så flott at du fortsatt fullammer :angel8
Så lenge en fullammer og nattammer, er det vanligste at en undertrykker eggløsningen og dermed også menstruasjonen.
Men - ingen regel uten unntak. Det kan selvsagt være at det er menstruasjon, men like gjerne ikke.
Noen ganger kan der være litt blod som kommer, uten at det er menstruasjonen som har kommet tilbake. Dette skyldes hormon påvirkningen i forbindelse med svangerskap/ amming.
Jeg tviler vel egentlig på at der er noe galt, se det litt an - kanskje vil denne blødningen vare lenger, og da vil en jo kunne tro at menstruasjonen er i gang igjen.
Er du likevel urolig, må du jo gjerne ta det opp med lege.
Slik du beskriver det, virker dette ufarlig!

Mvh jordmor Grethe :bom

Back
Topp