Menstermin

Lurepus

Gift med forumet
VIP
Himmelbarn
Desemberskattene 2014
Desemberskatter 2016
Januar 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Når man drar på første svangerskapskontroll så regner de ut termin ut i fra første dag i siste mens sånn som jeg har forstått det, tar de da utgangspunkt i standard sykluslengde på 28 dager?
 
Hvis du ikke vet hvor lang syklus du har så gjør de det :)
 
Hvis du ikke vet hvor lang syklus du har så gjør de det :)
Ok :) Blir jo 6 dager i forskjell, og forstår ikke helt vitsen med å regne feil når jeg vet når el var :p
 
hehe, det kan faktisk utgjøre en forskjell.

Eks du har 6 dagers forskjell.

Hvis du mot formodning skulle føde for tidlig kan det gi utslag på hvorvidt de redder babyen og hvor mye som gjøres for den.

Skulle du formodning gå ut i fra den siste datoen risikerer du å gå for lenge på overtid.

Jeg blir å spørre jordmor om dette tenker jeg :)
 
hehe, det kan faktisk utgjøre en forskjell.

Eks du har 6 dagers forskjell.

Hvis du mot formodning skulle føde for tidlig kan det gi utslag på hvorvidt de redder babyen og hvor mye som gjøres for den.

Skulle du formodning gå ut i fra den siste datoen risikerer du å gå for lenge på overtid.

Jeg blir å spørre jordmor om dette tenker jeg :)
Enda en ting å bekymre seg for.. :confused: Men etter man har vært på ul får man ikke ofte ny termin da?
 
De ser vel litt på hvor stor babyen er og? Eller tar jeg helt feil nå :)


❤️ Desember 2014 ❤️

Taster på appen :)
 
hehe, det kan faktisk utgjøre en forskjell.

Eks du har 6 dagers forskjell.

Hvis du mot formodning skulle føde for tidlig kan det gi utslag på hvorvidt de redder babyen og hvor mye som gjøres for den.

Skulle du formodning gå ut i fra den siste datoen risikerer du å gå for lenge på overtid.

Jeg blir å spørre jordmor om dette tenker jeg :)
Nei de stadfester jo en termin på oul som de går ut fra.. De tar ikke hensyn til hva du selv mener er termin, pga selv om du mener du har el, trenger det ikke bety du faktisk hadde el. :) så tror ikke det er noe å stresse over :p


Sent from my iPad using BV Forum
 
Jeg ble satt 9 dager tilbake sist, noe som var umulig, da mannen var hjemme 2 dager den pp.. Men gym nektet å høre på meg, men jm var enig og lovet meg overtidskontroll dagen etter ul termin, hadde født da, så den trengte jeg heldigvis ikke..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Nei de stadfester jo en termin på oul som de går ut fra.. De tar ikke hensyn til hva du selv mener er termin, pga selv om du mener du har el, trenger det ikke bety du faktisk hadde el. :) så tror ikke det er noe å stresse over :p


Sent from my iPad using BV Forum

For meg sist utgjorde det stor forskjell ettersom overtidsvurdering ikke ble foretatt før 14 dager etter forventet termin tidligere risikerte jeg å faktisk gå mer enn 14 dager på overtid.

Så kan jeg legge til at jeg ble sendt på 3 UL før OUL.

I det som jeg betegnet som uke 5+5 så vi et bankende hjertet. Hadde termin ved OUL vært korrekt ville jeg bare vært 4+6 da jeg så hjertet slå og det er vel for tidlig om jeg ikke tar feil? Hjertet begynner vel ikke å slå før tidligst 5+1 når fostret er 3+1 mener jeg å ha lest.

Jeg diskuterte dette med hun som var jordmor under fødselen og hun sa at som regel så vet mor best og ultralyd er bare kvalifisert gjetting.
Hun var også enig med meg at terminen som ble gitt meg var feil basert på både vekst på de ikke ordinære ultralydene jeg hadde og SF målet mitt.

Men for meg denne gangen så gjør det jo ikke mye forskjell, det er bare snakk om 3 dager. :)
 
Last edited:
'Uff ja, det er ikke gøy når sånne ting skjer, har selv hørt andre historier om folk som har fått ny termin på oul som helt klart ikke stemmer da en ville testet positivt dagen etter befruktning. Men jeg pratet med min jm om dette, da det bare var snakk om 6 dager hos oss(han reiste på ferie etter det så angivelig ble jeg gravid når han var borte). Men hun forklarte dette med at sæden kan overleve i mange dager, og at av og til kan til og med egget gå i "dvale" eller noe sånt.

Det er klart at man kan krangle med de om det, men det jeg mener er at på oul så setter de en termin, uansett hva du sier på oul så går de ut i fra målene de tar. Men bra at det ordnet seg for dere da :) virker heldigvis som det er nye retningslinjer nå, når jeg gikk gravid med sistemann fikk jeg beskjed om at jeg ville bli satt igang 1 uke etter termin om det ikke startet. Synes det er litt betryggende å vite :)
 
Last edited:
'Uff ja, det er ikke gøy når sånne ting skjer, har selv hørt andre historier om folk som har fått ny termin på oul som helt klart ikke stemmer da en ville testet positivt dagen etter befruktning. Men jeg pratet med min jm om dette, da det bare var snakk om 6 dager hos oss(han reiste på ferie etter det så angivelig ble jeg gravid når han var borte). Men hun forklarte dette med at sæden kan overleve i mange dager, og at av og til kan til og med egget gå i "dvale" eller noe sånt.

Det er klart at man kan krangle med de om det, men det jeg mener er at på oul så setter de en termin, uansett hva du sier på oul så går de ut i fra målene de tar. Men bra at det ordnet seg for dere da :) virker heldigvis som det er nye retningslinjer nå, når jeg gikk gravid med sistemann fikk jeg beskjed om at jeg ville bli satt igang 1 uke etter termin om det ikke startet. Synes det er litt betryggende å vite :)

Ja jeg tror en uke er standrden nå nettopp pga slike tilfeller som meg.
Jeg liker å tro at jeg har vært med å bidra til dette for jeg husker at i 2008 når jeg fødte så var det stort fokus på dette og jeg spurte alle jeg kunne og den eneste som ikke var "enig" var JM som utførte OUL.
Det hadde kanskje noe med stoltheten hennes å gjøre kanskje.

Men jeg vet at ene naboen her borti gata mistet sitt barn for under to uker siden.
Hun var 14 dager på overtid og når hun ble kalt inn til overtidsvurdering var det for sent. Jeg begynte å gråte når jeg fikk høre det.
 
Så bra at du stod på ditt !! :) Det er vel sikkert dessverre sånn at det må sånne "ulykker" til for at de skal revurdere metodene sine. Så trist med naboen din :( skulle ikke vært mulig i 2014 at sånne ting skal skje når vi har så mange muligheter til å passe på at det går riktig for seg :( nei man må nok hele tiden stå på sitt som du gjrode, og kreve og forlange med en gang man kjenner på kroppen at noe ikke er som det skal eller bør være. Det skal vertfall jeg gjøre.. for det skjer jo hele tiden menneskelige feil i helsevesenet, dessverre så gjør det jo det :(
 
Last edited:
Dette er sikkert lett for meg å si som ikke har kjent på den frykten av å ha såpass sprik i terminene da alle mine mens og ul terminer har vært på dagen den samme.
Men en ul termin sier ikke når babyen er laget men når den er ferdig om dere skjønner. Er som en kake. Det står i oppskriften at den skal steke i 30minutter. Noen vil oppleve at den er ferdig ettet 20 minutter mens noen må steke den i 35-40 minutter.
Og ul termin er jo satt sånn ca midt en periode på 4 uker. Man er jo innenfor termin fra uke 38-42, eller 41+4 er vel det nye.
Men som sagt hadde sikkert vært mye mer bekymret om jeg selv sto i den situasjonen.



♡ Termin 10 desember 2014 ♡

Taster på appen :)
 
Back
Topp