Menstermin kontra ordinær ul termin. Kjør debatt!

*Cake-Pop*

Forelsket i forumet
En bekjent fortalte i går at hun med første barnet ble satt en mnd tilbake på termin. dvs hun hadde menstermin 14 desember, men ul termin 9 januar. Hun sa at det er faktisk ikke mulig at barnet ble unnfanget da. Sex må innvolveres. Barnet kom 16 desember.

Hva tenker dere? Om jeg blir satt et par dager frem eller tilbake gjør meg ingenting, men om det begynner å bli 2 uker + kommer jeg til å nekte. Man skal jo faktisk ikke gå mer enn 2 uker overtid, og om man blir satt to uker tilbake da, risikerer man at man brått er en mnd på overtid. det kommer jeg til å nekte om jeg så må sitte på sykehuset i 2 uker og mase på de!!

Sist gang ble jeg satt tilbake 4 dager og da stemte det veldig bra, så blir spennende å se hva de sier denne gangen.

Jeg hadde nok ikke godtatt å bli satt en mnd tilbake, har stålkontroll på første dag av siste mens denne gangen (18.mai). Så jeg må jo ha blitt gravid mellom 18. mai og 15.juni, (regner selv med det skjedde ca. 1. juni). Så å bli satt tilbake mer enn to uker vil jeg nok krangle på, siden jeg har hatt såpass regelmessig mens. Forrige svangerskap var menstermin 24. oktober, UL-termin 26. oktober og fødsel 5. november...så satser på å gå over/bli satt i gang denne gangen også:)

Sist var menstermin 21. september, ul-termin 20. september, og jeg fødte 20. september. Så da stemte det helt nøyaktig. Denne gangen regner jeg også med terminen stemmer ganske bra, kommer ikke til å godta å bli flyttet mange dager tilbake ihvertfall siden jeg testet positivt 9dpo.

Menstermin sist var 21.oktober men på ul ble termin satt til 19.. Så stemte jo ganske bra.. På ul på torsdag ble termin satt til 08.februar mens Menstermin er 05.. Så får vi se hva o.ul sier :) Hadde nok ikke godtatt å bli satt så mye tilbake da jeg har ganske kontroll på når ting skjedde og syklusen :P

Men har ei venninne hvor de tok 6 uker feil på termin.. Hun fødte i juni mnd mens termin var langt uti juli.. Ved fødsel var babyen godt over 4 kg og 50 lang...

det kan bli rimelig skummelt det der.

ei venninne av meg var hundert prosent sikker på når unnfangelsen fant sted, siden mannen var reist vekk både før og etter denne dagen de hadde seg. Og likevel så påstod de på ultralyd at hun var 8 dager kortere på vei enn hun selv visste hun var, bare fordi hun hadde en liten baby i magen. det er jo sånn det fungerer for de. de bare måler også gir de seg ikke uansett om man VET når det skjedde.

jenta ble for øvrig født 1 time før UL-termin, dvs. på mammen sin termin.

det går greit med opp til 1 uke, men er det mer enn det så er det riktig så skummelt med tanke på igangsetting osv.

jeg hadde kun 3 dager mellom menstermin og UL termin og jenta mi kom dagen etter mens termin.

Det er fullt mulig å være kortere på vei enn man tror, selv om mannen har vært borte.
JM som tok UL på meg sist svangerskap forklarte hvorfor:

UL-termin settes ikke ift den datoen man hadde seg/unnfangelse eller den datoen man hadde EL. den settes ut ifra når egget når livmora og begynner å vokse. Det er også da HCG-produksjonen starter.
Sædcellene kan overleve rundt 5 dager inni oss, og egget kan bruke opp til 2 uker på vandringa. med andre ord så kan man bli satt rundt 3 uker tilbake ift det man selv tror.

En annen ting er at mens-termin ofte ikke tar hensyn til lang syklus. Den regnes ut ifra en 28-dagers syklus.
For min del så hadde jeg ca en 35 dager syklus sist, så jeg ble satt 2 uker tilbake på UL-termin. Men det var jeg klar over og veldig enig i. Det stemte også veldig ift unnfangelse. (menstermin 7.april, UL-termin 21 april. snuppa kom 25 april og var helt gjennomsnittlig stor)

MEN, jeg tror absolutt at de kan ta feil på UL. ikke alltid like lett å måle, og målene de får stemmer ikke alltid overens med hverandre.
Tror jeg også hadde kommet til å reagere hvis jeg hadde blitt satt tilbake en mnd!

Jeg hadde menstermin 23.mars- ul.termin 4.april. Så ble flyttet 12 dager.
Han kom 16.mars. Jeg tror hun hadde funnet frem til rett termin på ul. Han var 45 cm og 2870 gram.

Med storebror var mens termin 14nov, ble flyttet til 15nov på o.ul. Var på 3d ul, han mente 18nov. Og storebror kom 23nov. Så i forhold til o.ul som jeg forholdt meg til kom han 8dager over tia. Er spent på hordan det blir nå. Syntes det er skummelt at de lar gravide gå 14dager over og at de flytter terminene så drastisk som 14dager osv... Heldigvis ikke skjedd meg og håper jeg slipper å oppleve det. Når man har barn fra før så veit man godt når man har hatt seg :-)

Ved førstemann så hadde jeg menstermin 15.juni, ultermin ble 5.juli. 3 ukers forskjell.
Fikk ul på menstermin for å sjekke hvordan hun hadde det, og alt så fint ut. Hun kom dagen før ul-termin og var ikke overtidig i det hele tatt.

Andremann så var menstermin 1. april, ultermin 10.april og hun kom 6 dager over ul, og var helt fin.

Denne gangen er menstermin 21.feb, og har allerede blitt flyttet ca 1,5uke bak, så nå er termin feb/mars.

Tror det er noe feil med kroppen min, ettersom at svangerskapene mine er ett par uke lengre enn vanlig :-P

Nå vokser barna i rykk og napp også, og kvinner bruker ulik tid på å skape et ferdig barn, derfor regnes terminen som 2 uker pluss/minus termindatoen. Som tidligere nevnt kan det gå flere dager etter samleie før unnfangelsen skjer, og dersom man tar UL i uke 18 skal fostrene være mest mulig like siden de vokser mer i rykk og napp før og etter uke 18. Det skal også sies at det ikke er lengden på barnet som måles på ul, men størrelse på kranie m.m, altså ting som skal være noe alla likt, siden lengden kan være ulik utifra gener. Håper selv at jeg ikke blir satt tilbake på UL og forstår frykten ift overtid.

Selv har jeg 35 dagers syklus og jeg brukte EL-test ved forrige svangerskap. Hadde menstermin den 16. oktober og UL termin den 11. oktober, men gutten ble født den 26. september. 20 dager før min termin, og da med tegn til å være overtidig. Han var normal i størrelse 47 cm og 3540 g, men var litt tørr, og det første de sa når han var født var om jeg hadde gått over termin. Mulig jeg hadde vært gravid en mnd lenger( men veldig rart at jeg da ikke hadde et eneste symtom og at gravididetstestene var negative) eller så ruger jeg litt kortere enn normalt. Får se hvordan det blir denne gangen. Håper det ikke blir noe særlig overtid siden da går nok tiden sakte på slutten.

Jeg har 100% kontroll på syklusen min. Har alltid hatt veldig stabil mens og kjent EL godt.

Var på UL hos legen min (pga ufarlig blødning ) da jeg selv mente jeg var 8+0, og ut fra det han målte på den lille bønna så kom han ogsa fram til 8+0. Så hvis de kommer frem til noe annet på senere UL så tar jeg det med en stor klype salt.

Sist graviditet var det ca 4 dager mellom min menstermin og det som ble beregnet på ordinær UL. Gutten kom 15 dager før UL termin (heldigvis).

Med forrige hadde jeg menstermin i midten av februar. ULtermin var 26.mars.
Min egen termin var 4.mars- og det var da han kom.
Grunnen til at mens termin var heeelt på jordet,var uregelmessig mens (+at siste mens var egentlig en bortfallsblødning etter p-pillestopp)
Regnet ut min egen termin etter når jeg mente det måtte ha skjedd- det stemte jo godt da.. ;)

Nå har jeg vært på 2 ul og blitt satt 2 dager frem, noe som også stemmer i følge min beregning.

Jeg skjønner godt at de kan flytte på termindatoen, med tanke på hvor langt tid egget kan bruke osv.. Ikke alle har den 28-syklusn heller.. Men jeg hadde nok kommet til å protestere veldig mye om de hadde flytta meg en månde ja! Hadde vært merkelig å fått positiv test, symptomer og alt før du "var blitt gravid"..

Her vet jeg veldig nøyaktig. Gjorde det sist,og gjør det nå også. Hadde tatt EL-test begge svangerskapene. Første gangen fikk jeg en liten blødning 1 uke etter positiv EL-test så jeg regner med det var festeblødning. Da kom lillemor en dag før min beregnede termin, og 3 dager før UL.termin. Denne gangen fikk jeg veldig smerter akkurat en uke etter positiv EL-test, og tror det måtte ha vært festesmerter. Varte noen timer,så var det borte og tenkte ikke mer på det elller at jeg kanskje var gravid;)

De må gjerne flytte meg noen dager frem eller tilbake. Men begynner de med uker så kommer jeg nok til å følge ekstra med selv,med tanke på overtid osv..

Back
Topp