Menstermin eller ultralydtermin?

bejbi

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
Novemberlykke 2016
Septemberbarna 2019
Hva går dere ut fra? Og til dere som har født, hva stemte mest?

Jeg kom plutselig til å tenke på det, fordi mens syklusene mine var alltid på 25 dager, og første dag i siste mens var 8. okt 2010, når jeg bruker babyverden sin terminkalkulator er termindatoen 14. juli 2011, altså i dag. Men UL-terminen min er 18. juli. Og jeg har gått til vekstkontroll fra halvveis i svangerskapet og frem til nå pga liten baby, så den har hele tiden ligget under normalen i vekst. Er det mulig at den allerede på UL ved 18 uker var litt mindre enn normalen slik at mensterminen er mest riktig?

Ikke at det har så mye å si.. det er jo bare noen få dager i mellom, og jeg har ingen tegn til at fødselen skal bli i dag iallefall :-P Men er bare litt nysgjerrig.. også på andres erfaringer :-)

Man skal alltid gå ut ifra ultralyd terminen, med mindre de to avviker veldig mye fra hverandre.
Grunnen er at man ikke vet nøyaktig når befruktningen skjer, og dermed blir det mest rett å se på størrelsen på babyen.
Tiden man er på ordinær ultralyd, er når babyene er mest mulig lik i størrelsen. De vokser litt i rykk og napp, så da blir det mest riktig å se på hvor stor babyen er, og dermed få en dato ut ifra målene på babyen.

Jeg har alltid gått etter UL terminen ettersom det er det lege og jordmor går etter og utifra den datoen man evt blir satt igang osv. Når det kun skiller 4 dager så hadde jeg ikke tenkt så mye over det, men for meg så ble jeg satt14 dager tilbake på UL, dvs at jeg omtrnt testet postitivt før jeg ble gravid. Så jeg hadde nektet å gå over altfor lenge iallefall, men fødsleen starte av seg selv tre dager før mens termin så slapp å krangle om det. Hvilken temrin som var riktig er uvvist for hun var så liten.

Jeg gikk ut ifra UL termin som var den 21. mars. Men det var ikke mer enn 2 dager mellom UL og mens termin som var den 19. mars. Men snuppa kom den 26. februar så ingen av dem stemte noe særlig. ;p

Jeg gikk utifra ul terminen. Var ca 2 uker mellom mens termin og ul termin. Jeg føler det blir mest riktig å gå etter ul termin. Mens termin er jo mer "ca" synes jeg.
Jeg hadde ul termin 29 juli og mens termin 2 uker tidligere. Jenten min ble født 23 juni, så jeg kom meg ikke til noen av datoene.

Mens termin 14.jan, ul termin 17.jan, kom 28.januar med haste ks.

Gjekk ut i fra UL termin..
Mens terminen med nr 1 var 18 Oktober - UL termin 17.. Han kom den 25. oktober..
Mens terminen med nr 2 var 19 November - UL termin var 24 November.. Ho kom 2. Desember..

UL-terminen er den mest korrekte pga store sprik i fosterets vekst etter ca. uke 18.
Jeg for min del hadde UL-termin 7. des og menstermin 6. des - altså samsvarte de.
Det hjalp ikke stort, ungen ble født 17. des, ti dager over termin..

Er UL-terminen jeg også har regnet etter, og ser ut til at jeg bare kan fortsette med det ;-) Håper bare jeg slipper å gå så lenge over.. Men jeg får bare smøre meg med tålmodighet og vente!

Menstermin: 9. januar, Ul-termin: 13. januar, Født: 20. januar!

Jeg gikk alltid utifra UL-terminen, men småen kom på DAGEN som mensterminen var. Det var 6 dager før UL-termin.

Grunnen til at man er nøye på å holde seg til UL-termin er at stort sett alle friske fostre vokser så og si like mye frem til uke 18-19, og det er derfor da det er lettest å sette en nøyaktig termin. Etter dette vil det forekomme mye større vekstavvik, men det skal altså være rimelig greit å stole på UL-en.

4 dager er jo uansett ikke mye, men jeg skjønner at du er spent! :)

Jeg går ut fra eggløsningstermin! : -D Det vil si jeg bare plusser på to uker før EL. Jeg vet nøyaktig når  EL er og begge barna mine er født akkurat på dagen uke 40! (Altså 38 uker fra EL) På første mann hadde jeg 35 dager syklus så da mente jo legen at jeg var 1 uke lenger på vei enn hva jeg var og de holdt seg til det ved UL. Men jeg fikk bekreftet på tidlig UL i uke 6 at "min" termin var riktig.  

Jeg har alltid gått ut fra UL terminen.
er den sykehuset og tar hensyn til.

Jeg har  alltid hatt stabil syklus på 28 dager.

Med førstemann var ul terminen 15 april, og mens terminen var 10 april.
Jeg fødte 1mai (16 dager etter ul terminen).

med andremann var UL terminen 31 oktober og mens terminen var 23 oktober.
Jeg fødte 12 november (12 dager etter ul termin).

Jeg har født begge mine barn PÅ ultralydtermin
Så jeg stoler blindt på den - hehe...
Kommer nok til å få helt SJOKK hvis tredjemann skulle vise seg å ikke komme den dagen h*n skal !

bruker ultralyd termin! med første hadde jeg samme ul og menstermin, fødte 4 uker før. Med nr 2 var ul termin 3 dager etter mens termin, fødte 2 uker før ul termin og 2+3  før mens termin. Denne gangen er ul termin 3 dager før mens termin, så får vi se da!

Går ut fra ul-termin..
Med første var mens termin 4 april og ul termin 6 april, han ble født 13 April(han var 3910 gram).
Men jeg tror de bommet siste gang med ul termin jeg da, menstermin var 12 oktober og ul termin var 24 oktober, hun ble født den 15 oktober og var 3560 gram og 51 lang.Så er ganske glad jeg ikke gikk maxtiden over da, for da hadde hun vært godt over 4.

Med lillesøster ante jeg ikke menstermin, så det måtte jeg jo bare forholde meg til ul-terminen. Men med storesøster nekta jeg å godta ul-terminen og forholdt meg til mensterminen. Storesøster kom 5 uker før ul-terminen og var ikke preamatur, så man kan godt si at mensterminen var riktigere der .
Jeg visste når befruktningen skjedde da, så ul-terminen var faktisk helt latterlig. Det var forresten jordmora og legen som nekta å høre på meg å

Var bare 3 dager som skilte, vannet gikk dagen før mensterminen og han kom på mensterminen :) Veldig fornøyd med at jeg hadde mer rett enn UL ;)

Back
Topp