Mensmurringer og kynnere.

Summer *

Andre møte med forumet
Hei.
Jeg er førstegangsfødende og er idag i sv uke 37 + 3.
Har den siste uken slitt med mensmurringer og mens-smerter så så si nesten 24 timer i døgnet. I tillegg til det så får jeg av å til skikklig kraftige kynnere som kan minne om en ri, bare at det varer kanskje 2-4 sek før det går over, kun en gang, så kjenner jeg ikke noe til det før kanskje 2-3 dager senere.. Hva vil dette si?

Jeg er totalt utslitt for tiden av alle menssmerter/murringene jeg har hatt, har vært sykemeldt fra jobb en god stund nå pga det og bekkenløsning så jeg har fått slappet masse av, så det kan ikke komme av at jeg har gjort noe anstrengende. Mens murringene har jeg hatt av og på igjennom hele svangerskapet, men de siste ukene har det altså blitt daglig, og den siste uken, som sagt, hele tiden. Eneste jeg ikke kjenner noe til de er når jeg sover, men det har hendt at jeg har våknet av de og kynnerne også. Det er jo enda 3 uker igjen til termin, men er dette et tegn på at jeg kan komme til å føde før tiden? Jeg tror ikke slimproppen har gått..
Kan jeg be jordmor ved neste kontroll sjekke om jeg er moden? Er det vanlig at slikt blir sjekket?

I tillegg til alt dette har jeg stikkinger i underlivet, og når jeg er på do så kjennes det ut som om hodet ligger like innenfor og nesten er på tur ut.. Jeg var en tur innom fødeavdelingen i sv.uke 33 pga sterke kynnere, jordmoren som sjekket meg da sa at jeg ikke hadde noen åpning, men at livmortappen var myk. Dette er jo noen uker siden nå, kan alt det her være et tegn på at noe er på gang og at jeg kanskje har fått åpning?

Jeg håper å ber om at ungen kommer til og komme snart, for om jeg må gå å ha det slikt i 4 uker til kommer jeg neppe til å ha noe overskudd igjen til selve fødselen...

Håper på svar.
 
Hei!

Jeg skjønner godt at dette er en slitsom situasjon for deg!
Det er nok dessverre sånn at noen må slite med mer kynnere enn andre, uten at dette nødvendigvis betyr at de føder før termin.

Du bør absolutt ta dette opp med jordmoren din, hun ville også kunne gjøre en vaginal undersøkelse for å sjekke om mormunnen begynner å bli klar til fødsel.
Det er ikke sikkert at kynnerne har gjort så mye på åpningen, men spør henne om hun kan gjøre det, så vet du kanskje litt mer om hvor landet ligger.

Forskjellen på kynnere og rier er; at kynnere kun er livmoren som øver seg til fødsel. De kan være regelmessige innimellom, men de øker ikke i styrke. Rier vil etterhvert etablere seg regelmessig og de vil øke i styrke og kommer oftere.

Forhåpentligvis har du en lydhør jordmor som kan gi deg gode råd i tiden som gjenstår :)

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe ;)
 
Back
Topp