Menskopp?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Noen av dere som har testet menskopp?
Hva syntes du?
Hvilken prøvde du?
Har du prøvd flere, isåfall hvilken var favoritten?

Noen av dere som har testet menskopp?
Hva syntes du?
Hvilken prøvde du?
Har du prøvd flere, isåfall hvilken var favoritten?

Prøvde den minste på apoteket før jeg ble gravid i 2020/2021. Synes det var litt knotete i startet noe som gikk seg greit til med litt tilvenning.

Nå etter å ha født barn har jeg ikke prøvd igjen.

Eneste minuset er at man gjerne er avhengig av en vask for å skylle den før man setter den inn igjen. Hvis man ikke har tilgang på vann på annet vis.

Har ikke prøvd andre enn dem man får kjøpt på apotek. Så følger gjerne tråden for å se om andre har innspill til hvor man kjøpe denne :joyful:

Men ville gitt det ett forsøk.

Foretrekker monthly cup, fordi dette er den største på markedet, og jeg blør som en stukket gris. Jeg har prøvd andre typer som jeg har blødd gjennom selv om de ikke var fulle.. denne har jeg kun blødd gjennom når jeg har hatt ekstreme må-ha-blødningsstillende-medisiner blødninger.

Men trenger litt øving for å få til, da.
Man er avhengig av vask når man skal skylle den, ja; men til gjengjeld trenger du ikke gjøre det mer enn opp til hver 12. time; så man får gjerne sjansen til å finne et toalett med vask før man må tømme.

Største fordelen for min del, er at den ikke forstyrrer miljøet i skjeden. Bind synes jeg blir veldig grisete (for da er det blod "overalt" der nede), og tamponger tørker ut alt som er, så det blir litt.. sårt.
Så.. eneste gangene jeg bruker noe annet, er når jeg MÅ. F.eks under renselsen og om jeg blør så ekstremt at jeg må supplere med bind.

Jeg likte den godt.

Sier likte, for jeg har ikke brukt den på over 8 år. Sluttet naturlig nok da jeg ble gravid med minstemor. Også satte jeg inn spiral etter fødsel og mens har jeg ikke hatt siden.

Men menskoppen likte jeg, så den ville jeg fortsatt å bruke dersom jeg blødde.

Jeg brukte det også i et års tid før svangerskap, og vil anbefale å prøve.
Har ikke brukt det i den perioden etter fødsel hvor jeg enda var hjemme med typ 11-16mnd gammel unge som SKAL være med på do og står og drar i beina mine og skal opp på fanget mens jeg er på do. For det krever litt at man er ALENE på do ved inn og særlig uttak av koppen :p Deretter har jeg hatt spiral etterpå og da er det ikke anbefalt med menskopp, så derfor brukes det ikke nå, men hadde ellers brukt det nå.

Jeg har også brukt før dette svangerskapet, og er veldig fornøyd. Kanskje litt ekkelt, men jeg syns det blir så fort sånn menslukt med bind osv, og jeg blør ikke så mye så kan ikke bruke tampong mer enn maks to dager. Så da blir det bind/truseinnlegg og da foretrekker jeg definitivt menskopp. I tillegg så er det det Lillafrosk sier om at det ikke forstyrrer miljøet. Jeg får fort sopp og det slipper jeg med menskopp. I tillegg så er jeg ikke redd for å blø igjennom på samme måte. Jeg synes også egentlig at det gikk veldig greit fra start å sette inn, men det er vel litt tilfeldigheter. Jeg har ladycup som jeg bestilte hos fertil.no, og har ikke hatt behov for å teste ut andre produsenter. Det beste er helt klart vask hvis man må tømme i løpet av dagen, men så lenge man er helt ren på hender osv, så går det an å tørke av den også - i hvert fall det det står på mine. Så ja, ville ha gitt det et forsøk :)

Jeg likte det og da jeg hadde mens. Slapp soppinfeksjon pga bind.

Back
Topp