Mensen under graviditeten?

Lola89

Blir kjent med forumet
Hei!

Har et spørsmål, skal ta det opp med lege ved neste kontroll, men vil likevel se om noen har noen erfaringer eller svar.

Jeg hadde sist mensen 9 mai, jeg skal dermed være 11 uker og 1 dag på vei nå. Men var på tidlig ultralyd i forrige uke ( pga cyster jeg har) og legen sa da at jeg var 11 uker, jeg fortalte at jeg egentlig skulle vært 10 uker på vei og han målte fosteret en ekstra gang og konstaterte nok en gang med at, nei jeg var 11 uker på vei. Hvordan er det mulig? Hadde jeg da mensen uken etter unnfangelse?

Hei :) Dette stemmer ifølge mine beregninger, visst 9 mai var den første menstruasjonsdag i sist mens. Et svangerskap blir alltid regnet fra første dag i mens, så di regner alltid uker fra den datoen, selvom du ennå ikke har blitt befruktet. Har du en vanlig syklus er det vanlig og ha eggløsning ca 14 dager etter første mensdag, dette varier fra person til person. Men disse 14 dagene blir altså regnet med i svangerskapet selvom du ikke er blitt befruktet ennå.
Håper dette var til hjelp :)

Okei, da skjønner jeg ! :) Men da er det merkelig at legen sa feil.
Men takk for svar :)

Man kan vel bli flyttet ut ifra størrelse på fosteret uansett..?
Sånn jeg har skjønt det så er det ikke uvanlig å få ny termindato på ul.
På helsekortet står det en termin på mens også er det plass til å skrive termin etter ul.

Har hørt noen leger regner forskjellig, men er alltid ul en skal gå etter når en har vært der, etter hva jeg har forstått :) Da jeg gikk gravid med første barn ble jeg satt en uke fram på ul i forhold til min og legens mensentermin, så jeg har nok hatt eggløsning før di 14 dagene hadde gått. Denne gangen bommet ble jeg satt to dager frem :)

Back
Topp