Mensen og rester etter MA

Kjærringa96

Elsker forumet
Oktoberfest 2024 ❤️
Det er straks 5 uker siden jeg måtte gjennom en medisinsk abort. Utviklingen stoppet i uke 6, jeg fant det halvveis ut i uke 7 på tidlig UL, men fikk det bekreftet i uke 9.

I ca. 4 uker etter aborten blødde og spottet jeg. Jeg var på kontroll på tirsdag (4 uker siden aborten) da jeg enda småblødde og den psykiske belastningen er krevende. Det ble da funnet rester på 14 mm. Legen vurderte ny runde med aborttabletter, men det ble uaktuelt da mannen er bortreist på jobb. Jeg var sykemeldt i 4 uker, før jeg ble delvis sykemeldt og er tilbake på jobb 2 dager i uken. Jeg har en krevende jobb som er avhengig av at jeg er 100% tilstedet psykisk. Jeg er så lei av at det skal ta så lang tid før kroppen blir ferdig med dette. Både den psykiske og fysiske belastningen er utfordrende.

De siste dagene har jeg ikke blødd (minus litt spotting i går). Beskjeden jeg fikk fra legen var at jeg bare må vente på mensen, men at jeg skal ta kontakt hvis det ikke skjer noe på et par uker.

Så det jeg håper noen har lyst til å dele sine erfaringer med er:

Hvor lang tid tok det for deg før mensen kom?

Tid ble du gravid etter MA?

Kan man bli gravid selv om man har litt rester?

Selv om vi ønsker å bli gravide, så prøver vi ikke nå på grunn av infeksjonsfare, men lurer på om det fysisk er mulig.

Tusen takk for svar :Heartred
 
Har dessverre ikke noe svar enda ettersom jeg fikk bekreftet MA på tirsdag og spontanaborterte igår.

Vil bare sende varme tanker og håper det går fint med deg/dere. Krysser fingrene mensen kommer snart :Heartred
 
Så leit at du måtte gjennom dette :Heartred

Var gjennom en spontanabort 11 februar, 11+5 uker på vei. Fosteret stoppet mest sannsynligvis å utvikle seg ca. uke 9.
Jeg blødde ekstremt mye det første døgnet av aborten. Var inne til sjekk på sykehuset 13 februar, da fant de rester på 8 mm. Legen mente at det lå slik til at det fant veien ut selv uten mer behandling.
Blør daglig, men 10 dager etterpå får jeg en styrtblødning som vedvarer utover kvelden. Ringer legevakt og får beskjed om å ringe sykehuset morgenen etterpå. Ny styrtblødning på dag 11, sykehuset gjorde ingenting da de antok, over telefon at det bare var restene som kom ut. Endte på legevakten samme kveld da blødningen igjen vedvarte, med en blodprosent nede på 10. Ny styrtblødning 6 dager senere og ny kontroll på sykehuset en uke etterpå igjen hvor de ikke finner noen rester, kun en fortykket slimhinne. De konkluderte med at kroppen min ikke forstod at den ikke var gravid lenger og fortsatte med å prøve og støte ut et foster. Fikk en cytotec kur som ga null virkning. Nå, 6 uker og 1 dag senere blør jeg fortsatt. Blødningen roet seg i midten av forrige uke, men økte igjen forrige helg. Det har roet seg litt igjen nå. Vært i ny kontakt med sykehuset som, igjen over telefon, antok at det ikke var noe å bekymre seg over, det kunne hende mensen hadde kommet tilbake.

Har dårlig med svar til deg på spørsmålene du lurer på, da jeg fortsatt selv venter på at kroppen skal bli stabil.

Dette ble langt, men ville bare dele med deg, så kanskje du kjenner på at det er godt å vite du ikke er «alene» om å ha en langtekkelig runde etter endt abort. Man hører som oftest om de som «kun» opplever det som en normal - litt verre enn normal mens.

Håper du er ferdig end hele prosessen vært øyeblikk! Utmattende å gå slik i lange stunder :Heartred
 
Last edited:
  • Omsorg
Reactions: HCS
Det er straks 5 uker siden jeg måtte gjennom en medisinsk abort. Utviklingen stoppet i uke 6, jeg fant det halvveis ut i uke 7 på tidlig UL, men fikk det bekreftet i uke 9.

I ca. 4 uker etter aborten blødde og spottet jeg. Jeg var på kontroll på tirsdag (4 uker siden aborten) da jeg enda småblødde og den psykiske belastningen er krevende. Det ble da funnet rester på 14 mm. Legen vurderte ny runde med aborttabletter, men det ble uaktuelt da mannen er bortreist på jobb. Jeg var sykemeldt i 4 uker, før jeg ble delvis sykemeldt og er tilbake på jobb 2 dager i uken. Jeg har en krevende jobb som er avhengig av at jeg er 100% tilstedet psykisk. Jeg er så lei av at det skal ta så lang tid før kroppen blir ferdig med dette. Både den psykiske og fysiske belastningen er utfordrende.

De siste dagene har jeg ikke blødd (minus litt spotting i går). Beskjeden jeg fikk fra legen var at jeg bare må vente på mensen, men at jeg skal ta kontakt hvis det ikke skjer noe på et par uker.

Så det jeg håper noen har lyst til å dele sine erfaringer med er:

Hvor lang tid tok det for deg før mensen kom?

Tid ble du gravid etter MA?

Kan man bli gravid selv om man har litt rester?

Selv om vi ønsker å bli gravide, så prøver vi ikke nå på grunn av infeksjonsfare, men lurer på om det fysisk er mulig.

Tusen takk for svar :Heartred
Heia :Heartbigred Trist og høre om din MA. Jeg har to MA bak meg. Den første gangen blødde jeg og spotta i 3 uker. Fikk mensen igjen etter 6 uker. jeg hadde positiv G-test i 4 uker og det var vanskelig og ta EL-tester da alle slo ut på grunn av hcg. Jeg lot det gå en mens i mellom aborten før vi prøvde igjen. Ble så gravid på neste syklus, som også desverre endte i MA 8 uker på vei. Starta med medisinsk abort, men endte opp med kirurgisk. Spotta bare ett par dager etterpå. Var til gynekolog noen uker etterpå, hadde fortsatt litt rester som ville komme ut med neste mens. Fikk mensen nøyaktig 6 uker etter aborten. Ble gravid på syklus 2. Mistet dessverre i SA. Uansett: før disse 3 abortene hadde jeg brukt 1 1/2 år på å bli gravid første gang. Så ble jeg gravid 3 ganger på 1 år.
Er nylig kommet i første PP etter SA så blir spennende. Venter på IVF.
 
Heia :Heartbigred Trist og høre om din MA. Jeg har to MA bak meg. Den første gangen blødde jeg og spotta i 3 uker. Fikk mensen igjen etter 6 uker. jeg hadde positiv G-test i 4 uker og det var vanskelig og ta EL-tester da alle slo ut på grunn av hcg. Jeg lot det gå en mens i mellom aborten før vi prøvde igjen. Ble så gravid på neste syklus, som også desverre endte i MA 8 uker på vei. Starta med medisinsk abort, men endte opp med kirurgisk. Spotta bare ett par dager etterpå. Var til gynekolog noen uker etterpå, hadde fortsatt litt rester som ville komme ut med neste mens. Fikk mensen nøyaktig 6 uker etter aborten. Ble gravid på syklus 2. Mistet dessverre i SA. Uansett: før disse 3 abortene hadde jeg brukt 1 1/2 år på å bli gravid første gang. Så ble jeg gravid 3 ganger på 1 år.
Er nylig kommet i første PP etter SA så blir spennende. Venter på IVF.
Tusen takk for svar :Heartred Masse lykke til på din vei:Heartred
 
Jeg går gjennom en MA igjen nå, bekreftet på TUL i dag. Forrige var i oktober. Fikk mens etter fire uker, men det ble oppdaget rester. Måtte vente en syklus, fremdeles rester, da innkapslet i cyste. Ba om utskraping, fikk avslag. Etter en syklus til hadde kroppen trolig absorbert cysten. Ble deretter gravid i pp3, mister igjen nå. Bedt om utskraping i morgen for å slippe rester igjen, men fikk muntlig avslag.
 
Jeg går gjennom en MA igjen nå, bekreftet på TUL i dag. Forrige var i oktober. Fikk mens etter fire uker, men det ble oppdaget rester. Måtte vente en syklus, fremdeles rester, da innkapslet i cyste. Ba om utskraping, fikk avslag. Etter en syklus til hadde kroppen trolig absorbert cysten. Ble deretter gravid i pp3, mister igjen nå. Bedt om utskraping i morgen for å slippe rester igjen, men fikk muntlig avslag.
Hva mener de grunnlaget for avslaget ble? Jeg hadde dårlige erfaringer med medisinsk abort første gang og ba om utskrapning og de gjorde seg vanskelige, men takket være en vanvittig god støttende samboer så fikk jeg utskrapning. Og etter det skal jeg aldri mer ha medisinsk abort! En skal ha rett til og velge, men det skal være medisinsk forsvarlig. Som jeg forstod om en er over en grense på vei så kan de ikke suge det ut med vakum(utskrapning) som jeg har forstått.
 
Hva mener de grunnlaget for avslaget ble? Jeg hadde dårlige erfaringer med medisinsk abort første gang og ba om utskrapning og de gjorde seg vanskelige, men takket være en vanvittig god støttende samboer så fikk jeg utskrapning. Og etter det skal jeg aldri mer ha medisinsk abort! En skal ha rett til og velge, men det skal være medisinsk forsvarlig. Som jeg forstod om en er over en grense på vei så kan de ikke suge det ut med vakum(utskrapning) som jeg har forstått.

Støtter denne!
Grensa går ved 12 uker, og frem til da kan en velge abort og metode. Jeg også nekta medisinsk abort og gikk utskraping 2 gangen og det var en drøm i forhold
 
@Luna94 og @Løven93 de truer med at dersom de gjør utskraping vil de kunne skade livmora slik at jeg aldri får flere barn. De vet så jævlig godt at jeg må gi meg da, fordi de vet at jeg har et desperat barneønske. Og så har de truet med at det er veldig lang ventetid, og innrømmer at det egentlig bare handler om økonomi/kapasitet. Jeg «skulle få lov til» å ha medisinsk abort der slik at jeg får smertelindring, men med tanke på at de gikk fra meg og lot meg ligge fra 1-9cm alene i forrige fødsel så føler jeg meg ikke trygg.

I tillegg mente legen i går at jeg kan være tre uker kortere på vei enn jeg er (fysisk umulig, hadde el 14.feb og ikke hatt sex siden da). Så jeg måtte måle hcg i går, og ny hcg måling og ultralyd mandag for å bekrefte at det ikke er noe foster. Deretter tipper jeg at jeg må vente til over påske på pilleaborten.

Det er rett og slett mental og fysisk tortur å gå rundt i en kropp som bugner av graviditetssymptomer, når jeg vet at drømmen nok en gang er knust. Jeg holder ikke ut, men hva er alternativet?
 
@Luna94 og @Løven93 de truer med at dersom de gjør utskraping vil de kunne skade livmora slik at jeg aldri får flere barn. De vet så jævlig godt at jeg må gi meg da, fordi de vet at jeg har et desperat barneønske. Og så har de truet med at det er veldig lang ventetid, og innrømmer at det egentlig bare handler om økonomi/kapasitet. Jeg «skulle få lov til» å ha medisinsk abort der slik at jeg får smertelindring, men med tanke på at de gikk fra meg og lot meg ligge fra 1-9cm alene i forrige fødsel så føler jeg meg ikke trygg.

I tillegg mente legen i går at jeg kan være tre uker kortere på vei enn jeg er (fysisk umulig, hadde el 14.feb og ikke hatt sex siden da). Så jeg måtte måle hcg i går, og ny hcg måling og ultralyd mandag for å bekrefte at det ikke er noe foster. Deretter tipper jeg at jeg må vente til over påske på pilleaborten.

Det er rett og slett mental og fysisk tortur å gå rundt i en kropp som bugner av graviditetssymptomer, når jeg vet at drømmen nok en gang er knust. Jeg holder ikke ut, men hva er alternativet?
Det er bare tull at de ødlegger livmor og du ikke kan ha flere barn, jeg har selv hatt 2 utskrapninger føre jeg fikk mitt første barn! Og bare det st de driver å skremmer og truer deg til å utføre medisinsk abort..... har ikke ord!
Legen på sykehuset som påstår du er kortere på vei eller fastlegen ? For det er jo forferdelig å gå sånn og sansynligvis over påske i påvente av noe en bare vil bli ferdig med. Men du har lov til å velge abort føre uansett, du er under 12 uker og kan velge når du vil ha det utført.
Ved MA så vil hcg fortsette å stige, fordi kroppen ikke skjønner at fosteret er død/borte, men derfor skal det uansett tas 2 ultralyden for å bekrefte føre noe blir satt i gang, om de mener du er kortere på vei så bør de jo heller sette deg opp til ny ul til uka føre helligdagene, for da skal en kunne se noe!
Blir bare oppriktig lei meg på dine vegne ❤️
 
@Luna94 og @Løven93 de truer med at dersom de gjør utskraping vil de kunne skade livmora slik at jeg aldri får flere barn. De vet så jævlig godt at jeg må gi meg da, fordi de vet at jeg har et desperat barneønske. Og så har de truet med at det er veldig lang ventetid, og innrømmer at det egentlig bare handler om økonomi/kapasitet. Jeg «skulle få lov til» å ha medisinsk abort der slik at jeg får smertelindring, men med tanke på at de gikk fra meg og lot meg ligge fra 1-9cm alene i forrige fødsel så føler jeg meg ikke trygg.

I tillegg mente legen i går at jeg kan være tre uker kortere på vei enn jeg er (fysisk umulig, hadde el 14.feb og ikke hatt sex siden da). Så jeg måtte måle hcg i går, og ny hcg måling og ultralyd mandag for å bekrefte at det ikke er noe foster. Deretter tipper jeg at jeg må vente til over påske på pilleaborten.

Det er rett og slett mental og fysisk tortur å gå rundt i en kropp som bugner av graviditetssymptomer, når jeg vet at drømmen nok en gang er knust. Jeg holder ikke ut, men hva er alternativet?
De sa også til meg at det var større risiko for ‘’komplikasjoner’’ med en utskrapning. Den komplikasjonen tar jeg, det er en veeeldig liten sjanse. Du har lov å velge annet sykehus om du vil og det er ett annet som ikke er kjempe langt fra deg? Det er som du sier veldig dyrt med utskrapning for staten og derfor prøver de og gjøre alt for at en velger medisinsk abort. Vi er alle skattebetalere og har rett på utskrapning om en ønsker. Hadde jeg vært deg hadde jeg stått på mitt, selv om jeg forstår du er veldig sliten. Har du en samboer/mann som kan hjelpe og kreve? Hos meg har de starta aborten ganske raskt når det ikke var liv, begge gangene innen ett par dager, da de var redd for infeksjonsfare. Først en ultralyd hos jordmor/gynekolog og så en på sykehuset samme dag som bekrefter MA.

jeg ytra at det var mentalt tøft for meg så derfor ble jeg prioritert. Gråt mye som tydeligvis hjelper.
Det er desverre slik i helsevesenet at en må stå opp for seg selv, jeg er ikke så flink til det og er sånn ‘’unnskyld at jeg ønsker dette, ønsker ikke være til bry’’. Men heldigvis en samboer som har null filter og tar kontroll alltid. :Heartbigred Så KREV dine rettigheter eventuelt få hjelp av noen.
 
De sa også til meg at det var større risiko for ‘’komplikasjoner’’ med en utskrapning. Den komplikasjonen tar jeg, det er en veeeldig liten sjanse. Du har lov å velge annet sykehus om du vil og det er ett annet som ikke er kjempe langt fra deg? Det er som du sier veldig dyrt med utskrapning for staten og derfor prøver de og gjøre alt for at en velger medisinsk abort. Vi er alle skattebetalere og har rett på utskrapning om en ønsker. Hadde jeg vært deg hadde jeg stått på mitt, selv om jeg forstår du er veldig sliten. Har du en samboer/mann som kan hjelpe og kreve? Hos meg har de starta aborten ganske raskt når det ikke var liv, begge gangene innen ett par dager, da de var redd for infeksjonsfare. Først en ultralyd hos jordmor/gynekolog og så en på sykehuset samme dag som bekrefter MA.

jeg ytra at det var mentalt tøft for meg så derfor ble jeg prioritert. Gråt mye som tydeligvis hjelper.
Det er desverre slik i helsevesenet at en må stå opp for seg selv, jeg er ikke så flink til det og er sånn ‘’unnskyld at jeg ønsker dette, ønsker ikke være til bry’’. Men heldigvis en samboer som har null filter og tar kontroll alltid. :Heartbigred Så KREV dine rettigheter eventuelt få hjelp av noen.
Jeg ble bare plassert på et kontor fordi jeg gråt sånn at det plaget de lykkelige gravide på samme venterom.

De sier det er lang ventetid på utskraping og at medisinsk er det eneste de vil tilby. Sist jeg aborterte (hjemme alene, kroppen støtte det ut selv etter MA ble oppdaget) fikk jeg rester og prøveforbud i månedsvis fordi de ikke vil fjerne restene med mindre det ble infeksjon. Jeg er snart 39, og fikk beskjed «om å slappe av, for jeg kan få ivf til jeg er 46».

Jordmor bekreftet kun plommesekk og intet foster på mandag, gynekolog så det samme i går. Men hun mener at noe magisk har skjedd og at jeg kan være kortere på vei.

Jeg hadde 7000 i hcg på dag 23 (som hun da mener var dag 2 potensielt (selvom jeg testa positivt dag 15, men det er visst ikke så viktig), 18000 dag 27 og 26000 dag 31. I går, dag 43 var den 72000, så hun mener det kan være liv. Hun vet tydeligvis ikke hva en MA er og hvordan det fungerer.
 
Jeg er helt rystet av å lese hvordan du blir behandlet @CanisBebis :mad:
Fatter ikke det er mulig.
Skjønner godt at du er sliten, både av det ene og det andre nå.
 
Hva mener de grunnlaget for avslaget ble? Jeg hadde dårlige erfaringer med medisinsk abort første gang og ba om utskrapning og de gjorde seg vanskelige, men takket være en vanvittig god støttende samboer så fikk jeg utskrapning. Og etter det skal jeg aldri mer ha medisinsk abort! En skal ha rett til og velge, men det skal være medisinsk forsvarlig. Som jeg forstod om en er over en grense på vei så kan de ikke suge det ut med vakum(utskrapning) som jeg har forstått.
Så en dokumenter om abort i statene , tror det var Alabama . (Glad for at vi bor i Norge forresten ) der så det ut som de brukte vakuum , sugde det ut fra tidlig til langt ut i uke 15+ :nailbiting: Hva gjør de i Norge ? Regner med de gjør forskjellig . Hva kan vi velge ? Kan vi velge? Har gjort både MA og kirurgisk da med narkose , det virket som de ikke gjorde på klinikken i usa .
 
Kan svare på når jeg fikk igjen mens etter MA begynte spotte nøyaktig 3 uker etter MA så kom mensen for fullt idag 3 uker og 2 dager . Var 8+1 negativ test etter to uker . Spiren satt ikke nå , så prøver igjen :Heartred
 
Så en dokumenter om abort i statene , tror det var Alabama . (Glad for at vi bor i Norge forresten ) der så det ut som de brukte vakuum , sugde det ut fra tidlig til langt ut i uke 15+ :nailbiting: Hva gjør de i Norge ? Regner med de gjør forskjellig . Hva kan vi velge ? Kan vi velge? Har gjort både MA og kirurgisk da med narkose , det virket som de ikke gjorde på klinikken i usa .
Den såkalte utskrapningen er vakuum her til lands slik jeg har forstått. Kirurgisk uten narkose mener jeg er mulig, da med lokalbedøvelse av noe slag.
 
Så en dokumenter om abort i statene , tror det var Alabama . (Glad for at vi bor i Norge forresten ) der så det ut som de brukte vakuum , sugde det ut fra tidlig til langt ut i uke 15+ :nailbiting: Hva gjør de i Norge ? Regner med de gjør forskjellig . Hva kan vi velge ? Kan vi velge? Har gjort både MA og kirurgisk da med narkose , det virket som de ikke gjorde på klinikken i usa .
De bruker ikke utskrapning lengre sa legen til meg, han kalte det ikke det heller, men noe annet. Noe latinsk :blob3 men kanskje det er forskjellig fra sykehus til sykehus. En kan nok ikke velge annet enn om en skal ha medisinsk eller kirurgisk. Dersom jeg må gjennom abort igjen kommer jeg til og nekte medisinsk, det var gift for kroppen min.
 
Back
Topp