Mensen, eggløsning og amming

Håper2023

Andre møte med forumet
Min frøken er straks 12 uker og jeg har ikke fått mensen tilbake enda. Vi fullammer og har lest at det kan gjøre at mensen uteblir.. Gjelder dette også eggløsning?

Vil det si at sjansen for å bli gravid er liten så lenge vi fullammer?

Jeg vil gjerne fullamme så lenge så mulig, men ønsker også å få relativt tette barn:rolleyes:

Noen med erfaring?
 
Min frøken er straks 12 uker og jeg har ikke fått mensen tilbake enda. Vi fullammer og har lest at det kan gjøre at mensen uteblir.. Gjelder dette også eggløsning?

Vil det si at sjansen for å bli gravid er liten så lenge vi fullammer?

Jeg vil gjerne fullamme så lenge så mulig, men ønsker også å få relativt tette barn:rolleyes:

Noen med erfaring?
Sniker og ja, for en del kan amming gjøre det vanskeligere å bli gravid. Det er visse kriterier for når amming fungerer som prevensjonsmiddel, det gjelder blant annet hyppighet av amming osv, du kan søke der opp. Jeg har to tette, 19 mnd mellom dem. Der jobbet jeg hardt for å redusere nattamming for å få mensen tilbake og eggløsning. Etter fødsel er det mange hormoner, og de fleste bruker noe tid på å komme tilbake i syklus igjen, men jeg har også hørt om de som klarer å få barn med 11 mnd mellomrom. De fleste må likevel bruke noe mer tid, og som sagt påvirker amming også.

Eggløsning skjer jo forøvrig før mensen, så du kan bli gravid før mensen er tilbake.
 
Har lest at om man er ung, frisk og hadde en ukomplisert fødsel som man kom seg raskt etter så er man mer «utsatt» for å få fruktbarheten tilbake. Det går litt på når kroppen føler seg klar i tillegg til hyppighet av amming som hun over her nevner.

Jeg har ei på 11 uker nå. Begynte på p-piller rett før hun var 7 uker, sluttet etter ca 2 uker fordi det ikke funka for meg, så vil heller tracke. Vil ha to tette vi også, men vil gå ned litt i vekt først. Har gått 2 uker uten piller nå, begynte å blø litt i dag, men tror det kun er på grunn av at jeg sluttet på pillene. Har ellers ikke merket noe. Jeg kjenner eggløsningen min ganske godt og jeg føler ikke det har skjedd enda i hvert fall.
 
Med eldste og mellomste fullammet jeg til de var rundt året. Da jeg trappet ned på ammingen så kom mensen tilbake også
Men man hører jo om de som får den fort tilbake etter fødsel også
Det er vel individuelt
 
Etter første fikk jeg mensen tilbake da jeg sluttet med nattamming, da var babyen ca 9 mnd. Men har venninner som fikk tilbake mensen mens de fullammet, og bare 2-3 mnd etter fødselen. Og før en mens er det jo en eggløsning.. Så du får bare ta sjansen om du er klar for pseudotvillinger!
 
Litt personlig erfaring:

Jeg fullammet de to første mine et halvt år og tredjemann noe kortere. (Tredjemann hadde «store smaksprøver» fra 5 mnd, sånn type 2 spiseskjeer en gang per dag. Han fikk også daglig 1ts smaksprøve fra 4mnd og mat ved siden av melka et par ganger daglig fra 6 mnd. Jeg har aldri skjønt hva som er grensa for «fullamming». De to første smakte mat først ved 6 mnd)

Etter de to første fikk jeg mensen tilbake ved 10 mnd og ved tredjemann ved 8 mnd. Jeg ble gravid med nr 4 rett før tredjemann var et år. Det er 20,5 mnd mellom de to siste, 26mnd mellom de to første. For meg er det tett nok:) I alle tre tilfeller fikk jeg mensen tilbake mens jeg fremdeles nattammet sånn ca hver 3-4 time.

Min mor derimot fikk aldri mensen mellom sine 2 første som har 14 mnd aldersforskjell. Hun ble gravid mens hun fullammet og ammet hyppig om natten.

Hovedregelen sier vel at om man ammer minst 8 ganger i døgnet inkludert jevnt gjennom natten, fullammer og barnet er under et halvt år gammelt er det lite sannsynlig, men ikke umulig å bli gravid.
 
Jeg fullammet i ca 10 mnd og fikk tilbake mensen etter bare 3 etter fødsel. Og da hadde jeg veldig lang syklus etterpå, på rundt 40 dager. Så det er ganske individuelt.
 
Med eldste og mellomste fullammet jeg til de var rundt året. Da jeg trappet ned på ammingen så kom mensen tilbake også
Men man hører jo om de som får den fort tilbake etter fødsel også
Det er vel individuelt
Jeg fullammet i ca 10 mnd og fikk tilbake mensen etter bare 3 etter fødsel. Og da hadde jeg veldig lang syklus etterpå, på rundt 40 dager. Så det er ganske individuelt.
Hva legger dere i å fullamme 10mnd/et år? Fikk ikke ungene annet enn morsmelk og smaksprøver så lenge?
 
Jo, selvsagt
Men puppet alltid før fast føde

Fullamming er pupp, og kun pupp. Når det introduseres ei flaske morsmelkerstatning, eller en teskje grøt, er det per definisjon ikke lenger fullamming.
 
Fullamming er pupp, og kun pupp. Når det introduseres ei flaske morsmelkerstatning, eller en teskje grøt, er det per definisjon ikke lenger fullamming.
Jeg prøvde å lese meg litt opp på det i ettermiddag fordi jeg har følt at kombinasjonen «fullamming til 6 mnd» og «smaksprøver fra 4 mnd» ikke har gitt mening for meg. (Det er det de har sagt på helsestasjon med de siste 2.) De gode kildene jeg fant er enig med deg. Fullamming er bare morsmelk og tran/d-dråper.

Etter den definisjonen fullammet jeg da de to eldste til 6 mnd og tredje til 4 mnd, men de fikk morsmelk før annet til nærmere året, og han som holdt ut lengst fikk fremdeles morsmelk på 2årsdagen, men da bare til frokost:) Ser at det med å gi smaksprøver fra 4 til 6 mnd ikke er ny kunnskap heller, men bare en annen teori, og at 6 mnd fullamming fremdeles betyr bare amming:) Nå var uansett min tredje ekstremt nysgjerrig på vår mat, så det var mest som en befrielse å endelig kunne la ham få smake litt ved 4 mnd:)
 
Ordla meg feil, antar jeg. Fullammet til 6 måneder, dvs ingenting utenom. Men ammet som hovednæring til 10 mnd, med grøt ved siden av. Så vi ammet altså 5-6 ganger i døgnet.

Men jeg fikk jo mensen tilbake etter bare 3 måneder, da var hun altfor liten til å ha fått noe annet enn melk. Så jeg fikk mensen tilbake uavhengig av ammingen.
 
Jeg fikk eggløsning i går! Merket det først på humøret, pms er tilbake, jeg er så plaget med det. Argh! Han er 11 uker på mandag .
 
Jeg fikk eggløsning i går! Merket det først på humøret, pms er tilbake, jeg er så plaget med det. Argh! Han er 11 uker på mandag .
Det er urettferdig det der. Jeg har verken menssmerter eller humørpåvirkning av syklus og venter å ikke få mensen på enda et halvt år. Virker som noen får alle plagene og andre ingen.
 
Min frøken er straks 12 uker og jeg har ikke fått mensen tilbake enda. Vi fullammer og har lest at det kan gjøre at mensen uteblir.. Gjelder dette også eggløsning?

Vil det si at sjansen for å bli gravid er liten så lenge vi fullammer?

Jeg vil gjerne fullamme så lenge så mulig, men ønsker også å få relativt tette barn:rolleyes:

Noen med erfaring?
Jeg fikk mensen tilbake når hun var 8-9 uker, men jeg ammer ikke. Men koselig med tette barn, lykke til :)
 
Fullamming er pupp, og kun pupp. Når det introduseres ei flaske morsmelkerstatning, eller en teskje grøt, er det per definisjon ikke lenger fullamming.
Det visste jeg faktisk ikke
Synes forøvrig at det er litt rar at det ikke er fullamming. H*n får jo like mye melk som før bare at h*n får fast føde etterpå o_O
 
Det visste jeg faktisk ikke
Synes forøvrig at det er litt rar at det ikke er fullamming. H*n får jo like mye melk som før bare at h*n får fast føde etterpå o_O

All fast føde vil sørge for at det blir mindre etterspørsel etter melk, selv om det ikke er veldig merkbart til å begynne med. Men med en gang barnet får noe annet enn morsmelk, vil det endre barnets tarmflora, det gjelder både erstatning og fast føde, og det er mest det definisjonen av fullamming går på.
 
Det er urettferdig det der. Jeg har verken menssmerter eller humørpåvirkning av syklus og venter å ikke få mensen på enda et halvt år. Virker som noen får alle plagene og andre ingen.



Sant.. jeg blir ett troll.. spurt legen hva jeg kan gjøre, er ferdig med graviditeter . Kan ikke fjerne systemet for da kommer jeg i overgangsalderen .. skal prøve hormonspiral nå.
 
Sant.. jeg blir ett troll.. spurt legen hva jeg kan gjøre, er ferdig med graviditeter . Kan ikke fjerne systemet for da kommer jeg i overgangsalderen .. skal prøve hormonspiral nå.
Du er sikkert et veldig hyggelig troll:rolleyes:
 
Back
Topp