Menopur og blanding/oppbevaring

MaVo91

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Junilykke 2022
Hei, har begynt å spotte idag så mens er rett rundt hjørnet. Skal begynne på menopur 2. Blødningsdag. Kan jeg blande den ut nå og ha den liggende klar i skapet på badet? Eller blir den ødelagt da?
Tenker det er sikkert ubehagelig å sette sprøyter når den er kald.

Hei, har begynt å spotte idag så mens er rett rundt hjørnet. Skal begynne på menopur 2. Blødningsdag. Kan jeg blande den ut nå og ha den liggende klar i skapet på badet? Eller blir den ødelagt da?
Det kan du. Menopur trenger ikke å oppbevares i kjøleskap.

Det kan du. Menopur trenger ikke å oppbevares i kjøleskap.

Jeg fikk beskjed fra apotek om at ovitrelle og menopur skulle oppbevares i kjøleskap. Men da blander jeg ut menopuren nå å har den liggende klar i skapet på badet :) er mensen rett rundt hjørnet nå så. Er så spent

Jeg fikk beskjed fra apotek om at ovitrelle og menopur skulle oppbevares i kjøleskap. Men da blander jeg ut menopuren nå å har den liggende klar i skapet på badet :) er mensen rett rundt hjørnet nå så. Er så spent
Screenshot_20210530-144020_Chrome.jpg

Merk, max 25grader eller hva det nå var. Et bad kan fort bli varmere enn det. Ville nok ha blandet den i dag og satt den en annen plass :)

Merk, max 25grader eller hva det nå var. Et bad kan fort bli varmere enn det. Ville nok ha blandet den i dag og satt den en annen plass :)

Badet ligger på den ene plassen der sola ikke varmer. Skogen er der og sola har da gått ned når den når den enden av huset.

Jeg syntes ikke det var mer ubehagelig å sette sprøytene når de var kalde, så ville nok oppbevart de i kjøleskapet. :)

Badet ligger på den ene plassen der sola ikke varmer. Skogen er der og sola har da gått ned når den når den enden av huset.

Jaja, du om det. Du risikerer at du ikke blir stimulert godt nok om menopuren ikke funker som den skal. Min sto rett utenfor badet, og jeg mistenker at det var det som gjorde at jeg ikke reagerte på stimuleringen den første uka (måtte gå 24 dager tilsammen på menopur). Det funka når jeg flytta den inn på det litt kjøligere soverommet.

Kan fort bli varmt på badet, hvis man tar seg en varm dusj, eller hvis skapet står i nærheten av lyset. Soverommet er bra sted ☺️

Hvis du ser på hva Litjmora sendte så skal den være i kjøleskap helt til du blander og du skal bruke væsken umiddelbart etter at du har blandet, altså du blander og injiserer rett etterpå. Du kjenner btw ikke om du injiserer noe som har vært i kjøleskapet. Er du usikker på disse tingene, som kan være helt avgjørende for resultatet av behandlingen, bør du konferere med sykehus/klinikk du hører til

Hvis du ser på hva Litjmora sendte så skal den være i kjøleskap helt til du blander og du skal bruke væsken umiddelbart etter at du har blandet, altså du blander og injiserer rett etterpå. Du kjenner btw ikke om du injiserer noe som har vært i kjøleskapet. Er du usikker på disse tingene, som kan være helt avgjørende for resultatet av behandlingen, bør du konferere med sykehus/klinikk du hører til

Trenger ikke brukes med en gang, kan stå 28 dager ferdigblandet i romtemp :) den kan derimot ikke stå sånn ublandet.

Skal jo ikke bruke alt med engang i ei sprøyte. Er jo for flere dager i et glass. Men har satt det i kjøleskap frem til mensen kommer orntlig nå, så får jeg prøve å finne det svaleste rommet her. Men mener det er på badet da solen ikke er på den veggen i heletatt.

Jeg blandet min dagen før jeg skulle ta den (klarte ikke vente, høhø..), og den har stått en bokhylle etter at den ble blandet ut.
Når vedlegget sier max 25 grader, så er det sannsynligvis innenfor det temperaturspennet hvor de kan GARANTERE at stoffet har den virkningen den skal. Da er det stort sett tatt en god sikkerhetsmargin, samt standardavvik.
Det er slik med en del stoffer, og det er omtrent på samme måte som datostempling av matvarer - Det er den datoen hvor produsenten kan garantere for kvaliteten til produktet (eller fordi at et reglement sier at det ikke kan være noe annet, som f.eks på egg).
Uansett er det best å holde seg under 25 grader, men virkningen er nok lik om den står i 19 grader eller i 4 grader.
Når den står kjølig, så blir konsentrasjonen litt høyere på samme volum, fordi molekylene beveger seg mindre og dermed tar mindre plass, men dette utgjør veldig veldig lite og har fint lite betydning (da ville det nok stått i pakningsvedlegget).

Back
Topp