Menn og prioriteringer (langt)

123Kjør!

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Prioriterer deres menn barna like mye som dere damer gjør? Her i huset er det ikke sånn, og jeg skjønner det ikke :/

F.eks i dag er mannen ute med jobben, noe som er helt greit :) Han spurte for flere uker siden om vi skulle noe spesielt i dag, og om det var greit at han gikk ut med jobben på en sommeravslutning. Jeg svarte at han kunne gå ut, ingen problem :) Han går sjelden ut, så jeg unner han det. MEN, her er "problemet"; Mannen min har fri i morgen, og sånn i forbifarten nevnte jeg at vi skal på skolen med 1.klasingen vår i morgen tidlig, for klassen hans skal ha ansvar for morgensamlingen, noe hver klasse har to ganger i året og da blir foreldrene invitert :) Mannen blir da pottesur fordi han skal ut i kveld og har ikke tenkt å stå opp tidlig i morgen! Han har jo til og med spurt meg om noe spesielt skulle skje, og har ikke tenkt å komme hjem før kl 2! Men da jeg svarte han ang i kveld, visste jeg for det første ikke om morgensamlingen, for det andre svarte jeg ang torsdagskveld ikke fredagsmorgen, og for det tredje regnet jeg ikke med han skulle være ute til kl 2 på en torsdag! Han gikk ut kl 18:30, så da må han vel kunne komme hjem såpass tidlig at han kan stå opp kl 7 i morgen og dessuten ikke drikke seg fra sans og samling? Mannen er passert 40 og burde vel være voksen nok til å kunne sette egne behov litt til side? Han burde dessuten ikke bli overrasket over at klassen skal ha morgensamling i morgen, da det har stått på lekseplanen de siste to ukene, og den skal jo mannen også lese :P

Hadde det vært jeg som skulle ut, hadde det vært en selvfølge for meg å komme meg tidlig nok i seng til å få med meg morgensamlingen til gutten vår. Han gleder seg jo til mamma og pappa skal komme å se på han/dem! Jeg elsker dessuten å få et lite innblikk i hva barna mine gjør på skolen, det er jo ikke ofte vi får det, men slik tenker tydligvis ikke mannen.

Det som gjør det hele verre i mine øyne, er at mannen har gått glipp av mye annet med 1.klassingen vår så langt:
1. Første skoledag - mannen sov etter nattskift
2. Morgensamling før jul - mannen jobbet
3. Forestilling i den lokale kinoen med hele skolen - mannen jobbet
4. To vurderingssamtaler med elev, lærer og foreldre - mannen jobbet en gang, syk andre gang
5. Spillekveld med klassen - mannen jobbet
6. 17.mai og første gang gutten gikk alene i toget - mannen jobbet

Mye av det ovenfor, hadde vært vanskelig for mannen å endre på, så det er greit. Han jobber skift, og det er ikke alltid så lett å bytte vakt, men er jeg urimelig som forventer at han stiller opp i morgen når han har fri? Oppfører han seg bare som menn flest? Jeg synes personlig han er egoistisk...

Om eg skulle på avslutning med jobben så hadde ikkje eg heller hatt lyst til å stå opp så tidleg, det må eg ærleg innrømme. Men eg hadde jo mest sannsynleg gjort det likavel;)

Han kan vel sove etterpå? Det varar vel ikkje heile dagen?

I lys av alt det andre han har gått glipp av, og at guten gler seg til at begge skal komma, så syns eg han er egoistisk.

Alle menn er absolutt ikkje slik berre sånn at det er sagt, her er det eg som heilt klart går glipp av mest pga jobben, i tillegg er eg meir sosial enn mannen, og dermed meir ute:)

Jeg hadde forlangt at han stilte opp jeg. Det er jo begges barn, og jeg forventer at han skal stille like mye opp for datteren vår som jeg gjør. Enkelt og greit.

Jeg tenker han muligens gjør andre ting som han føler han må fordi du ikke prioriterer det... Eneste mulighet å finne ut av dette er å prate i sammen:)

Her synes han sånne spesielle dager er viktig. Men det har tatt litt tid å få han til å forstå at han må lese ukeplaner og planlegge hverdagen rundt hva som skjer med ungene. Enda ikke helt i mål, da han plutselig bare "melder seg ut av familien" og skal gjøre sine ting uten å tilpasse det (feks om han skal gjøre noe tenker han ikke på at han må avslutte så han rekker hjem til å lage middag til passende tid for ungene ol). Han er snart førti og blir påminnet det når han skal ut. Han drikker mer og er oppe lengre enn nødvendig - det kommer en dag etterpå også.

Jeg er helt enig med deg, men min kjære hadde garantert gjort som din. Han har enda ikke vært med på et foreldremøte eller samtale i bhg, sommerfest, luciafeiring og andre ting er det kun jeg som går på omtrent. Han tar vel vært et par ganger, og da bare fordi jeg har mast og mast.

Her er ikke babyen førsteprioriteringen til sambo. Først kommer han selv, og hans behov. Deretter jeg. Så baby. Han kan fint bruke hele fridagen sin i garasjen. For ham er det nok å bare hilse på babyen et par ganger i løpet av dagen, og få sagt god natt. Jeg venter til babyen er lagt med å dusje, så jeg ikke mister mer tid enn nødvendig med ham.
Han kan også finne på å komme hjem og hilse på meg, men glemme å hilse på babyen. Hjertet mitt blør når jeg ser babyens ansiktsuttrykk, når sambo snur seg vekk fra ham uten å se på ham. Jeg minner ham alltid på det, baby er 11 mnd nå så jeg synes det er rart at det ikke er automatikk i det. Og at det spiller så liten rolle for ham.

Synes absolutt ikke du er urimelig! Jeg hadde bare sagt det til han jeg, at det betyr mye for sønnen deres at han er med! Og slik er det å være forelder, da prioriterer man barna over seg selv! Har selv vokst opp med en far som har vært uinteressert meg og broren min og det er fortsatt sårt!

Han ble med uten å surmule i dag :) Har vel fått tenkt seg litt om.

Synes bare det er rart at han i utgangspunktet ikke ville være med. Jeg gleder meg til slike ting, men for han er det bare mas. At han f.eks måtte jobbe 17.mai og da skolen hadde en helaftens forestilling i kinosalen, syntes han bare var bra, for da slapp han "det maset" :(

Synes bare det er rart at han i utgangspunktet ikke ville være med. Jeg gleder meg til slike ting, men for han er det bare mas. At han f.eks måtte jobbe 17.mai og da skolen hadde en helaftens forestilling i kinosalen, syntes han bare var bra, for da slapp han "det maset" :(

Så bra han ble med uten sure miner! Han høres helt lik ut som min... Utrolig frustrerende! Her setter jeg barna foran alt, mens han er mest opptatt av seg selv. " slitsomt og kjedelig, masete, ikke noe gøy " er gjengangere. På 17.mai arrangementet her i år sutret han etter 30 min, det er så kjedelig! Nå skal vi hjem! Ungene ville selvsagt ikke det, så endte med at jeg, høygravid, ble igjen med to unger og gikk hjem. Fordi han ikke gadd å stå og "glo" en halvtime til.

Tja om jeg hadde vært med på sommerfest på jobben, hadde nok ikke jeg heller villet stå opp såtidlig. Synes ikke det er noe som er egoistisk engang, dette er jo som du sier en samling de har ansvaret for 2 ganger i året så da kan han jo heller være med en annen gang.

Her er ikke babyen førsteprioriteringen til sambo. Først kommer han selv, og hans behov. Deretter jeg. Så baby. Han kan fint bruke hele fridagen sin i garasjen. For ham er det nok å bare hilse på babyen et par ganger i løpet av dagen, og få sagt god natt. Jeg venter til babyen er lagt med å dusje, så jeg ikke mister mer tid enn nødvendig med ham.
Han kan også finne på å komme hjem og hilse på meg, men glemme å hilse på babyen. Hjertet mitt blør når jeg ser babyens ansiktsuttrykk, når sambo snur seg vekk fra ham uten å se på ham. Jeg minner ham alltid på det, baby er 11 mnd nå så jeg synes det er rart at det ikke er automatikk i det. Og at det spiller så liten rolle for ham.
Så trist :o har du snakket med han om det?

Sånn er mammaen min også da. Barna og barnebarn er absolutt alt for henne og hun gjør alt for oss. Men 17 mai og foreldremøter ect synes hun allikevel er et mas.

Så bra han ble med uten sure miner! Han høres helt lik ut som min... Utrolig frustrerende! Her setter jeg barna foran alt, mens han er mest opptatt av seg selv. " slitsomt og kjedelig, masete, ikke noe gøy " er gjengangere. På 17.mai arrangementet her i år sutret han etter 30 min, det er så kjedelig! Nå skal vi hjem! Ungene ville selvsagt ikke det, så endte med at jeg, høygravid, ble igjen med to unger og gikk hjem. Fordi han ikke gadd å stå og "glo" en halvtime til.
Huff, sån er min mann også! Fordi hans pappa var sån i hans oppvekst tror han at fedre skal være sån. Utrolig kjedelig, både for meg og barna. Det verste er jo at instillingen hans til sånne ting sansynligvis kommer til å smitte over på barna om han skal fortsette å vise det så tydelig. Tenk å frarøve barna gleden av 17.mai da?! Huff
Skjønner frustrasjonen din, ts! Man skulle jo tro at barna kom før en selv, bare den korte tiden de er små i alle fall. :)

Jeg synes ikke i utgangspunktet alle ting med barna er det mest morsomste i verden. Inkl å stå opp tidlig :p Men det er noe med å være engasjert. Og jeg synes det er unaturlig å ikke være "begeistret" over barnets første 17.mai, første gang gå i tog, første skoledag, første skrittene og sånn. Jeg synes det er merkelig å ikke bry seg om slikt.

:(
Får helt vondt av tanken på at et lite barn blir avvist. Det skjer her hjemme også, og jeg må gjøre sambo obs på at det er noen som prøver å ta kontakt. Lar de ikke være alene mer enn nødvendig pga dette.

Mannen prioriterer storesnupp ja, mtp foreldremøte, opplegg i bhg/skole osv. Mannen er veldig tett knyttet til storesnupp da.

Last edited:
Så trist :eek: har du snakket med han om det?
Hundre ganger, men han er for umoden til å innse at denne forandringen i livet er pemanent. Jeg ser for meg at han kommer til å bruke ganske lang tid på å vokse inn i rollen, så vi får se hvor lenge jeg gidder å oppdra en tenåring.

:(
Får helt vondt av tanken på at et lite barn blir avvist. Det skjer her hjemme også, og jeg må gjøre sambo obs på at det er noen som prøver å ta kontakt. Lar de ikke være alene mer enn nødvendig pga dette.
Her er det ikke direkte avvisning, det bare faller ham ikke naturlig å inkludere babyen. Eller noe slikt, jeg vet ikke helt. Merkelig uansett, det var han som ville ha barn. Uten erfaring med barn what so ever, tror han hadde ganske urealistiske forventninger til hvordan dette skulle bli. Han synes barn er kjedelige. Han er glad i mini, men tror egentlig at han hadde klart seg fint uten og. Jeg trives ikke på jobb når jeg vet at det mest verdifulle jeg har er hjemme med en som egentlig ikke har lyst til å være der.

Jeg er helt enig med deg, men min kjære hadde garantert gjort som din. Han har enda ikke vært med på et foreldremøte eller samtale i bhg, sommerfest, luciafeiring og andre ting er det kun jeg som går på omtrent. Han tar vel vært et par ganger, og da bare fordi jeg har mast og mast.
Lurer litt på hvorfor menn er sånn... (Tar alle under en kam :p ) jeg oppfatter at det er sånn, slippe unna det som slippes unna kan. Mens jeg heller strekker meg så langt jeg kan for å rekke ALT. Jeg vil gjerne ha med meg det som skjer rundt barna, fordi de betyr kjempemasse for meg, og fordi de blir så glade når mor/far stiller opp på div skole greier. Heldigvis har jeg en ny mann nå, som prioriterer og vil veldig gjerne være med på det meste :) han forrige orka ikke være med på UL en gang :(

Back
Topp