meninger om vannkopper da?

Jeanette og Tore

Forumet er livet
Oktobermirakler 2013
noen av barna som har hatt det?
er jo best og få det tidligst som mulig,  vært artigt og finne en vannkopp ungen og smitte lis-bethina så er vi ferdig med det... kanskje

eller hva mener andre?

det hørtes slemmere ut enn det var ment tenker jeg....

jo hadde vært greit å blitt ferdig med det..

men er jo ikke så vondt ment da? for mindre dem er jo mindre merker dem (sies det)

og viss man nå før sommeren og varmen får det nå, så får man kontrolert det, en at det foreksempel kommer mitt i en ferie eller lignende

trodde man bare kunne få vannkopper en gang jeg[8|]

røde hunder det da kansje? vist di ikke vaksineres mot det

tror ikke det er vaksine mot vannkopper

au nå falt jeg[8D]

Frøkna har hatt vannkopper, og legen mente at jo tidligere de får det - jo bedre er det. [:D]

jeg har samme mening..jo tidligere jo bedre..men d er veldig individuelt åssen de reagerer...mi var fro sene da mi fant ut at d va ei som hadde[>:]litt slemme,men vil ha d fortest mulig ja...[;)]
sånn at han ikke klør for mye på de...

ORIGINAL: Jeanette og Tore

hvordan var formen hennes under vannkoppene og lang tid tok det?  måtte ha noe pensling eller medisiner

Hun trengte ingenting, men vet at mange bruker Hvitvask (fås på apoteket) Fra første prikk til siste tok det vel ca to uker tror jeg. Vi var faktisk i Egypt da det brøt ut, og vi trodde først at det var mygegstikk. Helt til vi kom hjem og telte over 40 i ansiktet hennes. Da dro vi til legen som fortalte at det vannkopper. Hun plagdes ikke noe med det, og legen mente det var fordi hun fikk det så tidlig[;)]

smitter d ikke når d væsker da???[8|]
alle oss 4søsken hadde d samtidig,så d må ha vært et styr for mamma[;)]husker jeg og min 2år eldre bror sto og kikket inn på de andre to søskenan i døra......thats it[;)]og at d klødde no for jæ.... ja[;)]var vel kanskej 3år...eller no sånt,så mine elste brødre fikk d jo da på ung.skolen og vidregående[;)]

ORIGINAL: smyga

smitter d ikke når d væsker da???[8|]
alle oss 4søsken hadde d samtidig,så d må ha vært et styr for mamma[;)]husker jeg og min 2år eldre bror sto og kikket inn på de andre to søskenan i døra......thats it[;)]og at d klødde no for jæ.... ja[;)]var vel kanskej 3år...eller no sånt,så mine elste brødre fikk d jo da på ung.skolen og vidregående[;)]

Jeg vet ikke, men jeg tror at det smitter når de væsker, men at det tar en god og lang stund før det slår ut?????????? Når det er vannkopper i barnehagen hos mannen,må ungene holde seg hjemme noen dager etter at siste vannkopp er kommet fram, men trenger ikke vente til de er helt borte???[8|]

isteden for og lure her er fakta:

Vannkopper er en infeksjon forårsaket av virus. Tiden fra smitte til sykdommen bryter ut (inkubasjonstiden) er vanligvis mellom 12 og 21 dager. Sykdommen er smittsom og de fleste får den som barn.

Sykdommen smitter fra 2 dager før til utslettet er begynt å tørke inn. Smitten skjer gjennom luften (fjerndråpesmitte) eller gjennom direkte berøring av utslettet. Etter gjennomgått infeksjon blir viruset liggende i dvale i nerveknuter i kroppen og kan vekkes til live senere i livet og gi helvetesild.

Litt mindre enn 1 av 1000 som har vannkopper, får betennelse i hjernen, lillehjernen eller hjernehinnene. Det kan føre til hodepine, oppkast, ustøhet, omtåkethet og krampeanfall. Prognosen er god, og de fleste blir helt friske.

Gravide som får vannkopper kan en sjelden gang overføre viruset til fosteret, særlig i første halvdel av svangerskapet. Det kan medføre skader på fosteret. Gravide som ikke har hatt vannkopper selv bør derfor være forsiktig med å ha kontakt med personer som har vannkopper eller helvetesild. 

Sykdomstegn
Feber, hodepine og sykdomsfølelse i et par dager før utslettet bryter ut forekommer, særlig hos voksne.

Utslettet starter i ansiktet og på overkroppen og sprer seg deretter til armene og beina. Det begynner som små prikker som etter hvert hovner litt opp og blir til små væskefylte blemmer. Blemmene tørker senere inn og dekkes av skorper. Blemmene og skorpene kommer ikke på samme tidspunkt overalt. Derfor består utslettet både av prikker, blemmer og skorper samtidig. Kløe er vanlig.

Behandling
Pass godt på den som er syk. Mål feberen og kontroller med jevne mellomrom hvordan den syke har det. Ring lege hvis du er i tvil om tilstanden.

Kløestillende medisin. Ved sterk kløe kan lege forskrive kløestillende medisiner, for eksempel klemastin (Tavegyl®) eller deksklorfeniramin (Polaramin® tabletter, Phenamin® mikstur).

Ro og hvile. Barn bør være hjemme fra barnehage eller skole til utslettet har tørket inn.

Kontakt lege ved dårlig allmenntilstand, kraftig hodepine, nakkestivhet, kvalme, oppkast og feberkramper.

Antivirale medikamenter? Vannkopper er en alvorlig sykdom hos personer med svekket immunforsvar og hos nyfødte som har blitt smittet av moren i siste svangerskapsuke. Disse blir behandlet med immunstyrkende medisiner og/eller virushemmende medikamenter på sykehus. Antiviral tablettbehandling for alle med vannkopper over 20 år anbefales fordi voksne ofte får sykdommen hardere enn barn. Slik behandling må starte snarest mulig etter utbrudd. Tablettbehandlingen må forskrives av lege

ORIGINAL: Tusull

Det hjelper ikke å oppsøke en vannkoppe unge!! Da er det for seint nemlig.. smittsom FØR det bryter ut..
Og JA det finnes vaksine nå mot vannkopper[;)] [8D] [:D]

Nei, smitter etterpå også!! [;)] MH fikk vannkopper til jul i fjor.... Hun hadde 3 prikker på magen når hun kom hjem fra bhg, det var siste dagen før juleferien. Hun var frisk som en fisk! [:)] Hadde nesten ikke prikker (1 på nesa og litt på ryggen/magen). Hun hadde ingen feber og klødde ikke. Så fikk PA det i januar. Han hadde mange flere prikker og de var rødere og så "sintere" ut [8D] enn de søstra hadde. Han hadde også feber og MANGE flere prikker! Han hadde overalt! Smurte inn med hvitvask og det hjalp!
Jeg tror også det er greit å få fra seg... Men det smitter etter du har fått det, ja! En venninde av meg kom på besøk for å smitte dattra si på 3 år, hun fikk det 14 dager etter de var her! MH smittet også 2 av søskenbarna sine iløpet av juleferien....

Sambo er 28 i sommer og han har ikke hatt vannkoppene enda!! Faren hans hadde det i 40 års alderen og han ble skikkelig syk da..!!! Kan jo være livsfarlig å få det som voksen...[X(]
Emilie har ikke hatt det.Men når hun får, får nok pappaen det også...

jeg hadde det jeg var 3år eller no. men det utviklet seg til brannkopper da. så har noen arr på kroppen, men kun høyre side av kroppen! er sant rare greier

ORIGINAL: emilie_sin_mamma

Sambo er 28 i sommer og han har ikke hatt vannkoppene enda!! Faren hans hadde det i 40 års alderen og han ble skikkelig syk da..!!! Kan jo være livsfarlig å få det som voksen...[X(]
Emilie har ikke hatt det.Men når hun får, får nok pappaen det også...

Var mange som hadde det i bhg til MH i fjor. Jeg snakket med en pappa som hadde blitt smittet, han hadde vært veldi dårli og sykemeldt i 3 uker... [8D] 

Back
Topp