Meninga med "Lausunger"?

Kaffekoppa

Flørter med forumet
Ja så er huset så stille som i graven etter liv å røre i hele dag fra mitt eget og barn jeg har passet pga streiken..
Så da sviver jo tankene litt hit å dit på de rareste ting da..

Å det jeg egentlig lurer litt på er jo da ordet som folk slenger ut av seg nå og da.. "Lausunge/r"...
Ja jeg hvet hvilke betydning dette hadde før i tiden (uten for ekteskap +++++)
Men hvilke betydning har det egentlig for folk i dag?
Hva legger dere som bakgrunn for ordet i dag? (Med tanke på så mye som er normalt nå i forhold til før) :)

Jeg tror aldri jeg har brukt ordet "lausunge"; i mine ører er det forferdelig og veldig negativt ladet. Men jeg vil anta at de som slenger ut av seg noe sånt sikter til et barn som har ukjent far eller er født utenfor ekteskap, selv om jeg vil tro at de færreste bryr seg så veldig om akkurat det idag? 

Lausunge, vil jeg kalle en "unge som er et resultat av et utroskap".. 

En mann jeg vet av her i bygda fikk to døtre på et år, altså et med kona si, og et barn med elskerinnen. Det barnet kunne jeg da kalt lausunge.. Men selvfølgelig ikke så noen andre enn evt. mannen min eller ei god venninne hadde hørt det. 

Tenker jo ikke noe negativt om den ungen (som foresten har et godt forhold til både halvsøster, far og stemor), men likevel er lausunge et negativt ord føler jeg..

FrkPedersen skrev:
Jeg tror aldri jeg har brukt ordet "lausunge"; i mine ører er det forferdelig og veldig negativt ladet. Det blir vel kanskje mest brukt som et generelt skjellsord uten at det ligger så veldig mye mening bak?

Ja sier meg enig i at det er et veldig negativt ord.
Ser den med utroskap, men med tanke på slik mange familier faktisk lever og hvor mye som blir godtatt så blir det på en måte litt feil og kalle det "Lausunge" det også.
Om du skjønner hva jeg mener.

Tenkte lissom litt på tanker om om noen av dere skulle ha brukt dette så i hvilken form og tanken bak det i henhold til slik mange lever i dag (den "moderne" verden).. hehe

(der fikk jg kanskje formulert meg litt bedre ;) )

Det ordet finnes ikke i mitt vokabular...! Heldigvis.

lausunge har jo ikke fått noen annen betydning - det betyr jo fremdeles barn utenfor ekteskapet. men ordet brukes ikke lenger fordi det er ikke noe galt med barn utenfor ekteskapet.

I følge min mormor ble lausunger brukt om barn født utafor ekteskapet. F.eks alenemødre hadde "lausunger" eller som min mormor som gifta seg med barnefaren grunnet at hennes førstefødte ble omtalt som nettopp lausunge. Resten av barna skulle ikke lide samme skjebne.

For meg er det et negativt ladet ord, og ser ingen grunn til å bruke ordet. Jeg kan utmerket fortelle at mitt barn er født, uten at jeg og sambo er gift. Ungen min er hverken mindre verdt eller lider av den grunn.

Frk.VilliTrusa skrev:

Nei det døde litt med den synden det var å få barn utenfor ekteskap.

x'en min (som jeg ikke har barn med) fikk to barn i to forhold han var i.
Han refererer til barna sine som lausonga..æ syns det e usmakeli å omtale sine egne barn på den måten...og prise mæ lykkeli førr at vi ikke har felles barn.

Frk.VilliTrusa skrev:

Ikke i mitt heller... Kan ikke fordra det ordet jeg

Det ordet bruker jeg bare på en spøkefull måte ovenfor et par mennesker og da går det på å omtale mitt og eller våre barn som er født utenfor ekteskap og mitt barn uten at jeg var i noe forhold.

Men når det er sagt så er det aldri så ungene hører det, og ikke noe stygt ment som og disse personene vet godt.

Eg høyre forsatt gamle kjærringa i hjembygda bruka det på unger født utenom ekteskapet. Men eg helde meg for god te å bruke det ordet.

Tøsefaen skrev:

Frk.VilliTrusa skrev:

Nei det døde litt med den synden det var å få barn utenfor ekteskap.

Tror ikke jeg har hørt noen andre bruke det ordet heller.

Ikke et ord jeg bruker om barn men når jeg hører det så tenker jeg barn utenfor fast forhold som ved utroskap eller ons eller lignende "sammenstøt" mellom mann og kvinne.

Heldigvis er det ikke slik at barn født av samboende foreldre er "løsunger" lenger, det skulle da bare mangle! Men jeg er i mot å bruke et slikt begrep om barn uansett, for et barn er 100 % uskyldig uansett hvordan det ble til!

Frk.VilliTrusa skrev:

Tenker det er når foreldrene ikke er i et forhold. Men kan ikke si at jeg noen gang har hørt det brukt bortsett fra i historiebøker og i filmer fra gamledager. 

et vondt ord som absolutt ikke burde vært brukt i dagen samfunn. Tror de fleste i denne generasjonen ikke har noe forhold til ordet, men den eldre generasjon har det hengende i. Min eldste nevø fikk dette slengt til seg fra sin egen oldefar. Første oldebarnet, akkurat lært seg å gå. Stabbet mot oldefaren sin. Oldefaren snudde ryggen til og sa "jeg snakker ikke med lausunger" Veldig vondt for min søster, og fremdeles ikke glemt etter 15 år.

Back
Topp