Mengde mme når man ikke ammer

HappyMom**

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Hvor mye mme spiser deres baby om gangen og ca hvor mange ganger i døgnet? Snuppa på 11,5 uke spiser alt fra 60 ml til 135 ml. Korrigert alder er 8 uker så jeg har ikke stressa så mye med det. Hun vokser greit og er blid og fornøyd. Skulle bare ønske vi kunne fått til større mengde hvert måltid, slik at det hadde gått lengre mellom hver gang. Nå kan det gå alt fra 2-4 t mellom. 4-6 t på natten. Tips?
 
Tror hun spiser det hun trenger så lenge hun ikke er undervektig eller utilplass.

Min er 12 uker, gutt, ammingen gikk dårlig og han fikk i seg lite, så har begynt med flaske for et par uker siden. Men min spiser og mellom 60-100 til hvert måltid og han skal ligge på 170-200. Derfor spiser han hver 2 time gjennom døgnet. Når vi ammet spiste han hver time hele døget. Lite men ofte. Men han legger på seg helt fint ifh til egen kurve og han er blid og fornøyd. HS sier at det tar tid før han venner seg til at mageskken blir større når han er vandt med lite mat ofte. Ser nå at vi begynner å komme oss opp i 100-140ml pr måltid, og nå går det noen ganger 3 timer i mellom, men aldri lenger hverken dag eller natt!
Men tror de spiser det de trenger jeg, hvis ikke vil jo HS si ifra og da hjelpe deg med tilskudd :)
Må si at 3-4timer er veldig bra og de bør spise såpass, vi voksene er jo og sultene etter 3-4timer uten mat, og på natta er det jo og bra lenge, så tror ikke du enda skal prøve å få det til å gå lenger. De er sultene når de er sultene og spiser det de ønsker av mat :)
 
Tror hun spiser det hun trenger så lenge hun ikke er undervektig eller utilplass.

Min er 12 uker, gutt, ammingen gikk dårlig og han fikk i seg lite, så har begynt med flaske for et par uker siden. Men min spiser og mellom 60-100 til hvert måltid og han skal ligge på 170-200. Derfor spiser han hver 2 time gjennom døgnet. Når vi ammet spiste han hver time hele døget. Lite men ofte. Men han legger på seg helt fint ifh til egen kurve og han er blid og fornøyd. HS sier at det tar tid før han venner seg til at mageskken blir større når han er vandt med lite mat ofte. Ser nå at vi begynner å komme oss opp i 100-140ml pr måltid, og nå går det noen ganger 3 timer i mellom, men aldri lenger hverken dag eller natt!
Men tror de spiser det de trenger jeg, hvis ikke vil jo HS si ifra og da hjelpe deg med tilskudd :)
Må si at 3-4timer er veldig bra og de bør spise såpass, vi voksene er jo og sultene etter 3-4timer uten mat, og på natta er det jo og bra lenge, så tror ikke du enda skal prøve å få det til å gå lenger. De er sultene når de er sultene og spiser det de ønsker av mat :)

Hun legger på seg nok, bollekinn og dobbelthake Nærmer seg nå 4,3 kg, er kanskje derfor jeg er litt på tuppa, at hun er lita for alderen. Men vekstkurva er fin! Hun får liksom ingen gode dagdupper, innbiller meg at hun hadde sovet bedre og lenger om hun hadde spist bedre.
 
Hun legger på seg nok, bollekinn og dobbelthake Nærmer seg nå 4,3 kg, er kanskje derfor jeg er litt på tuppa, at hun er lita for alderen. Men vekstkurva er fin! Hun får liksom ingen gode dagdupper, innbiller meg at hun hadde sovet bedre og lenger om hun hadde spist bedre.

Det trodde jeg om min og, men vi har det heller ikke sånn. Noen spiser smått og ofte og sover kortere dupper, mens andre er motsatt. Min føste spiste masse og sov masse, han her spiser lite, ofte og sover sjeldent mer enn 45min av gangen. Hender noen ganger at det går 1,5 time, men da er han veldig trøtt når han legges :)

Men pass på at hun ikke er overtrøtt da, for da sover de jo gjerne veldig dårlig. Søvn avler søvn, det er helt sikkert :)

Her har jeg måtte gå mye i bæresele eller trille vogna for at han skal kunne sove lenge og få en god søvn. Så etter mange timef i bæresele eller mange times turer i vogn, vendte han seg til å sove litt lenger, så nå om dagen er det litt bedre hvertfall :)

Du får bare prøve deg frem, men ungene bestemmer selv hva de vil og ikke vil.. i alt for mange år fremover ;)
 
Hun legger på seg nok, bollekinn og dobbelthake Nærmer seg nå 4,3 kg, er kanskje derfor jeg er litt på tuppa, at hun er lita for alderen. Men vekstkurva er fin! Hun får liksom ingen gode dagdupper, innbiller meg at hun hadde sovet bedre og lenger om hun hadde spist bedre.
Var slik med storebror her;-). Delammet han så usikker på hvor mye jeg skulle gi. Jeg blandet opp litt ekstra og han spiste det han orket. Når han fikk for mye gulpet han ofte opp en del. Han hadde ikke bollekinn da. Var veldig liten for alderen og brukte lang tid på å komme opp i vekstkurven slik at hs var fornøyd med vektoppgangen. Men han la etterhvert på seg nok når vi fant ut vi bare måtte gi mme til hvert måltid og ikke 1-2 ganger i døgnet slik vi begynte med.
Med lillebror så gir jeg også mme men kun 20-35 ml x 1 og foreløpig funker det visst fint for han:) og han sover sjelden på dagen i det hele tatt
 
Min på 13 uker spiser 170-200 ml 5 ganger i døgnet :eek: Storspiser altså :p Men har fått beskjed av hs siden vi begynte med mme at jeg skulle bare gi han det han ville ha. Enten det var mer eller mindre enn det som stod på pakken til den alderen, så lenge jeg ikke går over en liter i døgnet over lang tid. Han får mat hver 3-4 timer på dagen, og sover 10 timer om natten, men sover da nesten ingen ting på dagen. Men han har "styrt" selv hvor ofte og mye mat han vil ha hele veien.
 
Min på 13 uker spiser 170-200 ml 5 ganger i døgnet :eek: Storspiser altså :p Men har fått beskjed av hs siden vi begynte med mme at jeg skulle bare gi han det han ville ha. Enten det var mer eller mindre enn det som stod på pakken til den alderen, så lenge jeg ikke går over en liter i døgnet over lang tid. Han får mat hver 3-4 timer på dagen, og sover 10 timer om natten, men sover da nesten ingen ting på dagen. Men han har "styrt" selv hvor ofte og mye mat han vil ha hele veien.

Snuppa her styrer også skuta selv, spiser når hun er sulten og til hun er mett, og sover når hun er trøtt :) Det har gått fint! Men hun har liksom ikke økt inntaket noe særlig siden vi kom hjem fra sykehuset. Dog spiser hun nok litt oftere. Men når hun først har sovet litt er hun skrubbsulten og suger seg på flaska. Da nærmest sluker hun maten, svelger ofte vrangt og da spiser hun sjelden mer etterpå. Noe jeg egentlig skjønner for det høres forferdelig vi det ut! Men hun vokser og trives så jeg får bare senke skuldrene 10 timer på natta er jo gull! Vi har de siste par dagen fått til en skikkelig hvil midt på dagen, fra 2-4 timer! Blir letta på hennes vegne når hun får god dyp søvn og ikke de smålurene.
 
Jeg har en stor gutt på 8 kg, 3,5 mnd. Han spiser gjennomsnittlig 1,2-1,4 liter i døgnet normalt fordelt på 8 måltider. Ca 4 dl er morsmelk som jeg pumper ut, resten mva. Dvs mellom 150-200 ml per måltid, og med en frekvens på 2-3 timer på dagen. Av og til sover han gjennom hele natten, av og til må han ha et nattmåltid. Jeg tenker at hver baby er unik, og så lenge de er fornøyd og legger på seg, så er det ikke noe å være bekymret for hvertfall. Skulle gjerne gått lenger tid mellom måltidene enn to timer for min del, men han er jo fornøyd da
 
Lengre i mellom måltidene?? Du aner ikke hvor heldig du er :p 4-6t om natten.. min som fullammes sover aldri 4t om natten.. ;)
 
Lengre i mellom måltidene?? Du aner ikke hvor heldig du er :p 4-6t om natten.. min som fullammes sover aldri 4t om natten.. ;)

Vi er veldig bortskjemte på natten, siste nettene har hun sovet 6 t, mat og så 3 timer. Men på dagtid spiser hun lite og ofte. Gjerne litt hver andre time og jeg er redd hun ikke har spist nok. Lite mat har gjort at hun ikke har fått noen gode hviler (tror jeg :p) Skulle ønske hun hadde spist skikkelig slik at hun hadde blitt god og mett og deretter fått god, dyp søvn når hun hviler. Men etter jeg starta denne tråden har det skjedd noe... hun spiser fortsatt veldig ustrukturert, men har i tre-fire dager nå hatt skikkelig gode ettermiddagshviler på 2-4 timer!!
 
Min frøken er nå 13 uker. Fått mme fra ca 3 uker. Hun ligger nå på 150ml per måltid. Anbefaling er 180 for barn mellom 2 til 4 mnd mn d blir for mye. I det siste sovner hun mellom 7 og hal 9 på kvelden og sover til hal 6 tiden. Synes d er alt for lenge egentlig, men hun sover godt og våkner blid og fornøyd. Har skjeldent blunder på dagen som er lengre enn en time da :) Har ofte tenkt at hun får for mye mme mn holder kurven sin. Anntall måltid varierer. Hun får mat når hun er sulten og ofte litt vann etter måltidet :)
 
Last edited:
Back
Topp