Mengde mat og drikke i dåp

mkrago

Elsker forumet
Vi har dåp på søndag og jeg aner virkelig ikke hvor mye mat og drikke vi skal ha.

Vi blir 25 voksne og 5 barn i alderen 2-5. Vi vurderer samme løsning som i dåpen til storebror, 2 gryteretter, ris, salat og rundstykker. Hvor mye bør vi lage? Det blir selvfølgelig kaker også.

Feks: kyllinggryte av ca 2-2,5kg kylling filet
Biffgryte ca 20 porsjoner (ikke jeg som lager så usikker på mengden) (kjøtt, sopp, løk brun saus)
Jeg kjøper bare en stor sekk med ris (lager til minst 35)
10 pakker med rundstykker med 6 i hver
2 store boller med salat, agurk, mais, tomater, løk, paprika osv

Brus 15-20 flasker pluss og 10 flasker Farris

Det gikk ekstremt mye mat i dåpen til storebror og jeg er veldig usikker på hvor mye vi trenger.

Kaker: ostekake, sjokoladekake verdens beste og kransekake

Vi skal ha navnefest neste lørdag og vi blir 13 voksne, 3 ungdommer og 5 barn.
Jeg skal lage 2 store former med lasagne, focaccia brød, salat og noen pakker med wienerpølser(+brød og lompe).
Vi skal ha bløtkake med marsipan(hovedkaka), pavlova, eplekake, sjokoladekake og verdens beste. Skal ha skoleboller, frukt og litt annet snacks ved siden av å.
Av drikke så kjøper vi inn 5 store flasker med brus og 3 med farris.
Satser på at det vil bli mer enn nok både av mat og kake ;)

Vi skal ha navnefest neste lørdag og vi blir 13 voksne, 3 ungdommer og 5 barn.
Jeg skal lage 2 store former med lasagne, focaccia brød, salat og noen pakker med wienerpølser(+brød og lompe).
Vi skal ha bløtkake med marsipan(hovedkaka), pavlova, eplekake, sjokoladekake og verdens beste. Skal ha skoleboller, frukt og litt annet snacks ved siden av å.
Av drikke så kjøper vi inn 5 store flasker med brus og 3 med farris.
Satser på at det vil bli mer enn nok både av mat og kake ;)

Vi hadde nesten litt lite mat til storebror sin dåp så jeg er veldig usikker på mengden mat. I tillegg aner jeg ikke hvor mye ungene spiser, skal jeg basere meg på min eldste som er den midterste i alder så spiser han mer enn en voksen mann.

Vi hadde nesten litt lite mat til storebror sin dåp så jeg er veldig usikker på mengden mat. I tillegg aner jeg ikke hvor mye ungene spiser, skal jeg basere meg på min eldste som er den midterste i alder så spiser han mer enn en voksen mann.
Vår eldste er snart 6 år og han spiser jaggu mer enn meg og mannen :p
Men en form med lasagne er laget av 2 pk med karbonadedeig, så det blir en veldig stor form...
Skal du lage kyllinggryte fra bunnen av eller piffe opp sånn ferdig på pose? ;)
Ikke noe gøy og ha for lite mat heller nei...
Med de to andre har vi hatt koldtbord, samme antall gjester og mer enn nok mat.

Vår eldste er snart 6 år og han spiser jaggu mer enn meg og mannen :p
Men en form med lasagne er laget av 2 pk med karbonadedeig, så det blir en veldig stor form...
Skal du lage kyllinggryte fra bunnen av eller piffe opp sånn ferdig på pose? ;)
Ikke noe gøy og ha for lite mat heller nei...
Med de to andre har vi hatt koldtbord, samme antall gjester og mer enn nok mat.

Bruker glass. Vi har så utrolig mange forskjellige allergier at jeg gjør det enkelt når 9 av 10 tåler den får hun siste spise biffgryte. Alt av kaker må lages fra bunnen, ingen tåler de samme grønnsakene så vi har salat med alt av grønnsaker ved siden av. Noen som ikke liker biffgryte så får de spise kylling gryte osv.

I storebror sin dåp bestilte vi koldtbord og hadde mer enn nok mat. Da var vi 13 voksne og 1 barn og hadde 4 kaker som var alt for mye.
Denne gangen blir vi minst 20 og venter ennå på svar fra noen så kan blir opp mot 28 (4 barn på 1-2 år inkl) er det vel. Skal ha 4 kaker samt muffins. Tenkte å ha lasagne men usikker på om jeg skal lage selv eller bestille. Tenkte ihvertfall å ha brød eller foccacia til og moren min lager salat til. Mengden brus er jeg usikker på hvor mye vi kjøper inn.

I storebror sin dåp bestilte vi koldtbord og hadde mer enn nok mat. Da var vi 13 voksne og 1 barn og hadde 4 kaker som var alt for mye.
Denne gangen blir vi minst 20 og venter ennå på svar fra noen så kan blir opp mot 28 (4 barn på 1-2 år inkl) er det vel. Skal ha 4 kaker samt muffins. Tenkte å ha lasagne men usikker på om jeg skal lage selv eller bestille. Tenkte ihvertfall å ha brød eller foccacia til og moren min lager salat til. Mengden brus er jeg usikker på hvor mye vi kjøper inn.

Jeg tenker at det er bedre å kjøpe for mye brus enn for lite. Nå skal vi også ha 3 årsdag om 2 mnd så blir det mye brus til overs så sparer vi det bare til bursdagen. Vi har så mye allergier at vi må ha mye kaker for at alle skal kunne spise noe. Men mengden mat er jeg veldig usikker på. Restene kan jo heldigvis fryses ned.

Jeg tenker at det er bedre å kjøpe for mye brus enn for lite. Nå skal vi også ha 3 årsdag om 2 mnd så blir det mye brus til overs så sparer vi det bare til bursdagen. Vi har så mye allergier at vi må ha mye kaker for at alle skal kunne spise noe. Men mengden mat er jeg veldig usikker på. Restene kan jo heldigvis fryses ned.
Helt sant:-). Det jeg også tenker:-). Jeg er alltid så dårlig å beregne mat og drikke til slike ting at sitter alltid igjen med for mye. Men da blir det rester etterpå:-)

Vi hadde va samme mengde folk, var vel 25 inkl 5 barn. Svigermor lagde koldtbord og vi hadde altså mat i ei uke etterpå :p som regel blir det mer enn nok. Vi hadde 12 flasker brus, ingen farris. Nok i massevis :)

Når jeg er i tvil om mengden mat, pleier jeg å ha mye ris og godt brød til, det drøyer veldig sånn at folk alltids blir mette om man skulle ha bommet helt. Ev. kan man sette fram litt aioli til brødet også ☺

Back
Topp