men fenalår da

sandnes86

Forumet er livet
må man holde seg vekke fra det????

sto ikke noe i en link jeg fikk om det... men har hørt hold deg vekke... alt med måte.... osv...

men hva stemmer???

Har hørt det ikke skal være så bra, men jeg kommer nok til spise litt av det...
Som jeg har sagt før ALT MED MÅTE!!![:D]

Jeg tørr ikke røre noe spekemat ihvertfall..hører folk sier alt med måte, men føler det blir ett dårlig argument når akkurat den biten man tar kan inneholde det som er farlig.. er jo ikke mengden som er farlig, men bakteriene som spekematen kan inneholde...

Jeg orker ikke gå rundt og tenke på hva som er farlig og ikke. Da blir jeg gal, og kommer til å se på denne tiden om et mareritt enn noe vakkert og deilig... Så jeg tenker som andre... Alt med måte!!

Går ikke akkurat rundt å tenker på alt som er farlig å spise jeg heller..men det er ikke så veldig mange matvarer som gravide bør holde seg unna, så de få det gjelder holder jeg meg heller unna for å være på sikre siden..

ORIGINAL: ElisabethRB

Jeg orker ikke gå rundt og tenke på hva som er farlig og ikke. Da blir jeg gal, og kommer til å se på denne tiden om et mareritt enn noe vakkert og deilig... Så jeg tenker som andre... Alt med måte!!

Sååå enig[:)] 

fenalår kan trygt spises hvis det har vært fryst i noen dager først. jeg må ihvertfall spise litt når jula kommer. det blir ikke jul uten[8D]

ORIGINAL: lillemolla

fenalår kan trygt spises hvis det har vært fryst i noen dager først. jeg må ihvertfall spise litt når jula kommer. det blir ikke jul uten[8D]

det har eg ikke tenkt på[:D]
blir ikke jul uten nei[;)]

Er det på grunn av toksoplasmose? Om det er det, så kan du være imun mot det. Om du har hatt det før altså. snakk med legen din eller jm neste gang du skal. Om jeg husker det, skal jeg høre med legen jeg skal til i morgen. (skal på UL. YEYYYYY) men siden jeg er passe svimete, så er muligheten stor for at jeg glemmer det...[8D]

Nei , toksoplasmose ( eller noe i den duren) Har ingenting med mat og gjøre. Det er bakterier som forkommer i kattebæsj...iallefall slik jeg har skjønt det. 

Toksoplasmose er en parasitt, og kan finnes i kjøtt fra andre dyr enn katt (ikke at vi spiser katter da), og en kan bli smittet om en spiser kjøtt som ikke er skikkelig gjennomstekt eller gjennomkokt, så da regner jeg med at det kan finnes i spekemat også. Sånn som jeg har forstått det, så er det katteavføring som blir mest fokusert på når det kommer til parasitten, siden det er noe av det vi blir mest utsatt for. Men som sagt over, så går det ann å fryse fenalåret før en spiser det, for da dør parasitten. En kan også i følge min venninne som er sykepleier, få vite av legen om en har hatt dette før, og en er da imun.

tatt fra apotek 1 sin side: (ble så usikker at jeg måtte google litt....[8D])

Parasitten Toxoplasma gondii er årsaken til sykdommen toksoplasmose. Parasitten formerer seg som oftest hos katter som skiller ut smittsomme former via avføringen. Mennesker kan smittes ved å spise infisert kjøtt som ikke er tilstrekkelig kokt eller stekt, ved å spise mat som er forurenset på overflaten eller ved direkte kontakt med katteavføring.

• Det er generelt viktig å ha god kjøkkenhygiene ved matlaging.
  • Unngå kjøtt og kjøttprodukter som ikke er grundig stekt eller kokt eller ikke har vært dypfryst.
    • Smittestoffer i kjøtt drepes ved varme over 60 ° C i minst 4 minutter eller ved nedfrysing til -20 ° C i 2 dager.
  •  
    ORIGINAL: ~Astrid~

Jordmoren sa til meg at i år kunne jeg kjøpe meg ett eget fenalår, og fryse det ned i en 2-3 dager [:D] Så det skal jeg gjør..Ha det med meg rundt på besøk i jula[8D] Er ikke jul uten fenalår !!

DET SKA EG GJØRE!!!

fenalår er spekemat det å vet du:) jeg syns ikke det er no vankelig å holde seg unna sånnt selv ,men man kan
    fryse ned som de sier over her[:)]

ORIGINAL: lillemolla

Jula for to år siden skava jeg meg noen skiver nå å da å frøys dem, så tok jeg opp litt å litt og kosa meg med!! Må ha fenalår til jul!![:D]

Jeg fikk ikke beskjed om dette før i uke 32 i forrige svangerskap som var i 2007 og jeg hadde dilla på spekemat Spiste masse mør og spiste fenalår i jula:) Det gikk bra [:)] Jeg spurte jordmor om dette da jeg fikk høre att det var farlig og hun sa att det ikke var så farlig. Men ikke vet jeg.... Jeg spiser ihvertfall litt mør.... Klarer desverre ikke helt å holde meg unna...

fenalår er en sånn ting som ikke funker med alt med måte, ER DET TOXOPLASMOSE I KJØTTET HAR IKKE MENGDEN NOE Å SI!!!!!!!!!!!!!

Ffrys kjøttet i 2 dager, så kan det spises. Har du sett et barn som har blitt toxo-smittet i sv.skapet, har du ingen ønsker om å få et barn som har det slik....

takker for svar alle sammen...

Back
    Topp