Melkespreng på natten

BabyVinger

Flørter med forumet
Junibollene 2023
Frem til nå har jeg ammet alt fra 2-3 ganger iløpet av en natt (Lillegutt er 8 uker). Nå i det siste har lillegutt sovet lengre på natta. Han har noen ganger kun våknet bare 1 gang for å amme. Dette er jo godt mtp å få mer søvn, men det fører til melkespreng og at jeg våkner med harde kuler i brystene som regel i 04-05-tiden på natta. Jeg har måttet stå opp og håndmelke brystet tomt for å unngå betennelse. Det tok sin tid. I natt brukte jeg NatureBond, det fungerte kjappere slik at jeg fikk sovet igjen.

Har dere noen tips her?

Har jeg overproduksjon? Vil produksjonen gå ned hvis lillegutt gjør det til en vane med kun 1 amming på natt? Noen tips for å få ned melkeproduksjonen eventuelt?
 
Last edited:
Jeg opplever det samme. Ble så spreng her at brystet ble så hardt at ikke engang amming gjorde det mykere. Ble tette melkeganger som jeg måtte jobbe hardt med å få løsnet opp i. Kalde omslag, amming, håndmelking osv....
Det løsnet til slutt ved amming nr 5....

Jeg tok dette tilfeldigvis opp med barnelegen sist vi var innom der og fikk beskjed om at produksjonen vil stabilisere seg og tilpasse seg barnets drikkemønster. Ble anbefalt å håndmelke ut litt dersom det blir skikkelig spreng, men ikke å melke ut alt. Kun litt for å få vekk presset.
Jeg tror ikke det er overproduksjon det du beskriver. Kroppen er jo blitt vant til at baby spiser hver 2.-3. Time.

Hører gjerne fra andre som har vært gjennom det samme.
 
Baby her sover opp mot 6,5 time det første strekket på natten, og har gjort det fra start. Han er nå 9 uker. For min del er brystene like sprengt hver natt, og jeg tror det er fordi han ellers ammer så hyppig. Stort sett hver time på dagen og sammenhengende de siste timene før leggetid. Jeg har bare vent meg til at det er sånn, men det skaper jo litt problemer - det blir for eksempel så hardt at baby ikke får ordentlig sugetak og dermed svelger mye luft.

Men viktig poeng over her at man ikke håndmelker eller pumper mer enn man må, så man ikke stimulerer til enda høyere produksjon.
 
Back
Topp