melkespreng! og ammehjelp

Martine1990

Første møte med forumet
Hei! Beklager min wall of text men,
Jeg har hatt melk i brystene siden 5-6mnd i graviditeten og produksjonen har bare blitt større og større , vi fikk en gutt nå 8.8.13 og jeg trodde at det å ha mye melk var noe å være stolt over og positivt, men nå viser det seg at gutten ikke vil amme pga den massive eksplosjonen av melk som kommer i munnen på han med en gang han åpner munnen over brystet og han vil ikke suge for det bare renner uansett. Nå vil han ikke lenger sutte litt engang. Jeg har prøvd å melke ut slik at han ikke får den eksplosjonen men det hjelper ikke. Nå har jeg nettopp pumpet begge brystene til det ikke kom mer i pumpa ca 200 ml men fortsatt så renner det på tisselakener og håndkle i senga, våter fort ut et håndkle om natta.

Det jeg lurte på var om noen har noe tips for å få han til å amme, redusere produksjonen eller om der bare vil normalisere seg av seg selv etterhvert? Smertene ved sprengen overlever jeg men jeg vil så gjerne amme gutten min og at der skal være en koslig del av dagen.

Tusen takk for svar :)

Hilsen Martine
 
Hei Martine!

Gratulerer så mye med den lille gutten!

Veldig bra du har skrevet mye til meg, men jeg vil gjerne visst enda mer for å hjelpe deg ;) Det jeg må høre litt mer om er:

  • Hvordan var gutten din etter fødselen? Tok han brystet selv? Var det vanskeligheter med ammingen de første dagene?
  • Hvordan reagerer han når du legger ham til brystet? Tar han tak og dier litt eller gråter han bare?
  • Oppfører han seg likt på begge brystene?
  • Pumper du og gir på flaske nå eller dier han?
  • Når du pumpet deg for 200 ml, prøvde du å legge barnet til det tømte brystet etterpå?
  • Har babyen mye vondt i magen? Normal gul avføring eller grønn el skummende avføring? Gulper han mye?
  • Når du ammer ham, pleier du da å amme fra ett bryst eller begge to til hvert måltid? Hvor lenge dier han da på hver side (hvis du gir på begge).
  • Hvilken stilling ammer du i?

Sånn generelt kan jeg si at de første ukene etter fødselen er det vanlig å ha mye brystspreng og å lekke mye, i denne tiden skal melkeproduksjonen regulere seg i forhold til barnets behov. Hos mange så gir dette seg litt etter hvert mens hos enkelte så vedvarer dette og kan skape store ammeproblemer.

Når man har kraftig utdrivningsrefleks så er det gunstig å benytte bakoverlent ammestilling, altså at du ligger ganske flatt på ryggen og barnet oppå deg. Da vil melkespruten ikke bli så kraftig fordi den spruter oppover. Du kan lese om tilbakelent amming her.

Før barnet tar tak er det lurt å bruke Cottermans grep for å hjelpe barnet å få bedre tak på brystet. Det kan du lese om her.

Det blir mye å skrive svar på alt dette her så hvis du ønsker det så kan du sende meg mail-adr din el telefonnr så kan jeg formidle kontakt med en ammehjelper som har spesialkunnskap om akkurat dette som kan følge deg opp videre :)


Med vennlig hilsen Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp